Antena 3 CNN Externe Prima imagine în detaliu a unei molecule surprinsă la un laborator din Zurich

Prima imagine în detaliu a unei molecule surprinsă la un laborator din Zurich

Sursa foto: molecula
28 Aug 2009   •   23:18

Imaginea în detaliu a unei molecule a fost surprinsă recent, pentru prima oară, de specialiştii de la un laborator IBM, anunţă BBC. Chiar dacă, până acum, forma unor molecule de carbon fusese pusă în evidenţă, cu ajutorul tehnicii, noile imagini surprind chiar şi legăturile chimice dintre atomi.

Echipa de cercetători care a realizat imaginile este de la un laborator IBM din Zurich şi a folosit un microscop atomic, cunoscut sub numele de AFM.

Procedeul prin care sunt realizate imaginile ar putea fi asemănat cu acţiunea unui compas minuscul. Unul dintre braţe este poziţionat extrem de aproape de materialul studiat, iar celălalt, mai departe. Prin efectuarea unei vibraţii, braţul de lângă materialul studiat va înregistra o modificare minusculă de frecvenţă. Prin compararea frecvenţelor celor două braţe se poate afla cât de aproape de moleculă este primul braţ, conturându-se astfel o ?hartă? a moleculei.

Pentru acurateţea măsurătorilor, procedeul se desfăşoară la temperaturi extrem de scăzute, într-un mediu vidat.

Subiecte în articol: detaliu IBM Zurich