Începând cu 13 septembrie 2025, Grecia aplică un nou Cod Rutier, mult mai strict, care introduce sancțiuni aspre pentru abaterile considerate periculoase sau antisociale. Modificările urmăresc să reducă numărul accidentelor rutiere și se aplică inclusiv șoferilor străini – printre care și foarte mulți români, care tranzitează sau își petrec vacanțele în Grecia.
Noua legislație clasifică contravențiile rutiere în funcție de gravitate: de la risc scăzut și mediu, până la risc înalt și comportament antisocial. În această ultimă categorie sunt incluse acțiuni precum: trecerea pe roșu, folosirea telefonului mobil la volan, ignorarea semnului STOP, conducerea agresivă, sau nerespectarea priorității.
Ce înseamnă „conducere antisocială” pe șoselele din Grecia
Potrivit presei elene, categoria de comportament antisocial mai include și alte abateri care nu sunt doar periculoase pentru trafic, dar și considerate offensive sau iresponsabile în raport cu restul participanților la trafic. Exemple specifice:
- Parcarea pe locuri destinate persoanelor cu dizabilități sau blocarea accesului pentru acestea.
- Parcarea ilegală/jignitoare, cum ar fi pe treceri pentru pietoni sau pe trotuare.
- Circularea pe banda de urgență când nu este o situație de urgență.
- Utilizarea telefonului mobil de către șofer, în timp ce conduce, ceea ce intră în categoria “comportament care distrage atenția” dar are și componentă de responsabilitate socială, deoarece afectează siguranța celorlalți.
- Conducerea sub influența alcoolului este considerată una dintre cele mai grave forme de comportament antisocial.
Pentru toate aceste încălcări, amenzile sunt considerabil mai mari decât în trecut. De exemplu, utilizarea telefonului mobil în timpul condusului atrage o amendă de 350 de euro și suspendarea permisului pentru 30 de zile – chiar de la prima abatere. La recidivă, sancțiunea poate ajunge la 1.000 de euro și o suspendare de până la 180 de zile.
Și nerespectarea semnului STOP este penalizată dur: 350 de euro amendă și o lună fără permis, chiar dacă nu a avut loc un accident. Dacă fapta se repetă sau duce la un eveniment rutier, sancțiunile cresc semnificativ.
Ce mai prevede noul Cod Rutier din Grecia
Noul Cod Rutier vine la pachet și cu o digitalizare extinsă: camerele de supraveghere vor înregistra automat contravențiile, iar amenzile vor fi trimise electronic. Totodată, Grecia implementează un sistem național de punctaj pentru șoferi, similar cu cel din România, pentru a urmări recidiva și istoricul rutier al fiecărui conducător auto.
Este important de menționat că, deși legea a intrat oficial în vigoare pe 13 septembrie 2025, anumite prevederi – precum noile limite de viteză pentru diferite tipuri de drumuri – vor fi aplicate progresiv, până la începutul anului 2026.
Pentru șoferii români, aceste schimbări nu sunt deloc neglijabile. Grecia este parte din rețeaua europeană de schimb de date între autorități, ceea ce înseamnă că amenzile aplicate acolo pot fi recunoscute și executate și în România. În plus, suspendarea permisului în Grecia poate afecta dreptul de a conduce în alte state UE, în funcție de gravitatea faptei.
Mai mult, istoricul rutier influențează și costurile de asigurare. Amenzile sau sancțiunile primite în alte state pot crește riscul perceput de asigurători, ceea ce poate duce la tarife mai mari pentru RCA sau CASCO.
Pentru a evita neplăcerile, șoferii români care se deplasează în Grecia sunt sfătuiți să se informeze din timp despre noile reguli și să adopte un comportament responsabil în trafic. Într-un sistem din ce în ce mai digitalizat și mai puțin tolerant față de abaterile grave, neatenția sau obișnuințele din alte țări pot costa scump.