Şeful proiectului, John Ellwood, de la ESA s-a declarat mulţumit în urma rezultatului testelor care au avut loc în spaţiu, efectuate la 11 metri de Staţie, în cursul căruia a avut loc inaugurarea noului sistem de ghidare cu laser. "A fost impresionant să vezi cum Jules Verne, echipele de la Centrul de control al ATV-ului şi de la centrele de control de la Moscova şi Houston au interacţionat. A fost o repetiţie generală perfectă", a declarat el.
Până în prezent, pentru aprovizionarea ISS se utilizau doar navete cargo ruseşti Progress, care aveau dimensiuni de trei ori mai mici decât a ATV-ului european, şi navete spaţiale americane.
ATV-ul european a fost construit de Astrium, o filială a grupului european EADS. Partea mecanică a sistemului de conectare la ISS a ATV-ului a fost realizată de ruşi, cu ajutorul tehnologiei utilizate de 30 de ani pentru navetele de tip cargo Progress. În rest, sistemul electronic a fost realizat de companii europene afiliate proiectului ATV. Pâna în 2015 se vor mai construi încă 4 astfel de navete, deoarece vor avea un rol crucial în funcţionarea ISS, deoarece în 2010 NASA va retrage din circulaţie cele trei navete spaţiale ale sale.
ATV-ul are scopul de a aproviziona Staţia cu apă, combustibili şi materiale ştiinţifice. De asemenea, mai are rolul de a ridica orbita ISS, care coboară din cauza atmosferei reziduale din spaţiu, de la înălţimea de 350 de kilometri deasupra Pământului. Prima dintre manevrele de ridicare a orbitei va avea loc pe 21 aprilie. Desprinderea de ISS este programată peste patru luni. În urma acestui lucru, ATV-ul va vi dezintegrat controlat, la intrarea în atmosferă, deasupra Oceanului Pacific.
Construcţia ATV-ului Jules Verne a costat 1,3 miliarde de euro.
Antena3.ro
Ştiri video recomandate