×
Antena 3 S.A. utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată pe www.antena3.ro. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.antena3.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.Antena3.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Fii alături de noi!

De ce au românii apetitul ridicat pentru reduceri și gratuitate?

19 Ian 2016   •   12:53
De ce au românii apetitul ridicat pentru reduceri și gratuitate? 132
Simpla vedere a etichetelor de reduceri, anuntate cu litere mari si rosii de magazine, stimuleaza cresterea tensiunii sanguine, produce o stare de agitatie, creste nivelul adrenalinei si, in cazul multor romani, acest stimul vizual ii “forteaza” sa cumpere mai mult decat de obicei, este de parere psihologul Iuliana Fulas.

Un alt factor de care comerciantii se folosesc pentru a le “excita” simturile cumparatorilor este mecanismul conform caruia doar 5% sunt initiatori, iar restul de 95%, imitatori, cei care sunt influentati de actiunile celorlalti. Astfel, potrivit specialistului, dependenta de cumparaturi in timpul reducerilor este puternic influentata de procesul de imitare. “Aceste strategii de marketing au in spate mecanisme psihologice, iar dorinta romanului de a imita este foarte mult exploatata de vanzatori. Mai mult, comerciantii mai folosesc si alte arme de influenta, precum reciprocitatea sau raritatea. Reciprocitatea face referire la obligatia de a intoarce favoarea. Spre exemplu, cand un vanzator iti ofera un produs la un pret foarte mic sau chiar gratuit, oamenii simt instinctiv nevoia de a se revansa pentru „favoarea” primita. Acest lucru ii impinge pe multi romani sa cumpere mai mult decat de obicei de la acelasi comerciant. Societatea ne-a educat in aceasta directie, si anume sa intoarcem favorurile si sa nu oferim neconditionat”, afirma psihologul Iuliana Fulas.

Psiholog: Dependenta de cumparaturi este o tulburare psihica
Dependenta de cumparaturi este similara cu adictia de droguri, alcool, jocuri de noroc sau mancatul compulsiv, si apare pe fondul unor carente afective din copilarie sau pe fondul evenimentor traumatizante petrecute la maturitate. “Oamenii incearca sa compenseze lipsa afectivitatii, lipsa atentiei sau lipsa aprecierii, umpland golul interior cu obiecte, chiar daca le sunt sau nu folositoare. In spatele acestei dependente se afla depresia, anxietatea, sentimentele de culpabilitate, tulburarile de personalitate (de exemplu, tulburarea borderline are ca simptom cumparaturile excesive). Cand sunt reduceri sau oferte gratuite, se pot observa foarte usor persoanele cu aceste comportamente compulsive, ei nu au capacitatea de a rezista tentatiei ofertelor, si au nevoie de ajutor specializat”, considera psihologul Iuliana Fulas.

Potrivit specialistului, factorii care au amplificat aceste comportamente compulsive, pe langa carentele afective din copilarie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate, se numara perioada de haos si furturi imediat dupa caderea comunismului, dar si criza financiara. “In psihicul colectiv exista destul de bine impregnata credinta conform careia daca tu ai, posibil sa ai din furt, si poti sa-mi dai si mie gratuit”, conchide psihologul Iuliana Fulas.

sati