Nu beți niciodată cafeaua înainte de micul dejun! Efectul periculos pe care îl are asupra sănătății

de Laura Dinu    |    05 Oct 2020   •   11:00
Nu beți niciodată cafeaua înainte de micul dejun! Efectul periculos pe care îl are asupra sănătății pexels

Ce este mai îmbietor decât mirosul unei cafele dimineața, la prima oră? Este remediul perfect după o noapte ”scurtă” sau una în care somnul nu a fost tocmai unul bun. Experții sunt însă de părere că această băutura cu cofeină, atât de mult iubită, nu ar trebui niciodată băută pe stomacul gol.

Cafeaua de dimineață devine un obicei extrem de periculos pentru sănătate dacă este băută pe stomacul gol, la prima oră a dimineții. Este avertismentul oamenilor de știință de la Universitatea din Bath care susțin că o cafea puternică băută imediat după trezire afectează puternic controlul nivelului de zahăr din sânge. 

Având în vedere importanța menținerii nivelului de zahăr din sânge într-un interval sigur pentru a reduce riscul apariției unor afecțiuni, cum ar fi diabetul și bolile de inimă, cercetătorii spun că aceste rezultate ar putea avea implicații „de anvergură” asupra sănătății, în special având în vedere popularitatea globală a cafelei.

Somnul întrerupt nu afectează glicemia sau insulina

Studiul cercetătorilor de la Universitatea din Bath s-a desfășurat în 3 etape, în ordine aleatorie, scrie bath.ac.uk

Într-una din nopți, participanții care au avut un somn relativ normal au fost nevoiți să bea o cafea cu zahăr imediat după trezire. 

Cu altă ocazie, în care au avut un somn întrerupt, fiind treziți din oră în oră câte cinci minute, au băut, la trezire, aceeași băutură. 

Într-o altă noapte, participanții au fost din nou întrerupți când dormeau, dar de data aceasta, la trezire,  li s-a dat mai întâi o cafea neagră puternică cu 30 de minute înainte de a consuma băutura îndulcită.

Cafeaua îndulcită conținea același număr de calorii ca un mic dejun tipic.

Cafeaua puternică crește răspunsul la glucoză cu 50%

Descoperirile lor au evidențiat faptul că noaptea de somn întreruptă nu a înrăutățit răspunsurile glicemiei și insulinei participanților în comparație cu noaptea în care au dormit normal - deși cercetările anterioare au sugerat că pierderea multor ore de somn sau mai multe nopți de somn prost pot avea un efect negativ.

Pe de altă parte, cafeaua neagră tare, consumată înainte de micul dejun, a crescut substanțial răspunsul la glucoza din sânge cu aproximativ 50%. Asta înseamnă că dacă bei cafea înainte să mănânci, ca să scapi de somnolență, organismul tău are jumătate din capacitatea normală de a tolera zahărul din micul dejun și glicemia crește puternic. 

Beți cafeaua după micul dejun

Prin urmare, acest nou studiu demonstrează că obiceiul banal de a consuma o cafea tare după o noapte grea poate rezolva problema senzației de somn, dar ar putea crea o altă problemă prin limitarea capacității organismului de a tolera zahărul din micul dejun.

„Știm că aproape jumătate dintre noi ne vom trezi dimineața și, înainte de a face orice altceva, vom bea o cafea. Cu cât ne simțim mai obosiți, cu atât cafeaua va fi mai puternică. Acest studiu este important și are implicații de anvergură asupra sănătății, deoarece până acum am avut cunoștințe limitate despre ceea ce înseamnă asta asupra organismului nostru, în special pentru controlul metabolic și al zahărului din sânge”, a declarat James Betts, profesor și codirector al Centrului pentru nutriție, exerciții fizice și metabolizare la Universitatea din Bath din Marea Britanie.

„Mai simplu spus, controlul glicemiei este afectat atunci când primul lucru cu care corpul nostru intră în contact este cafeaua, mai ales după o noapte de somn perturbat. S-ar putea să îmbunătățim acest lucru mâncând mai întâi și apoi consumând cafeaua, dacă simțim că încă mai avem nevoie de ea. Știind acest lucru, putem aduce beneficii importante pentru sănătatea noastră”, a adăugat profesorul. 

 „Aceste rezultate arată că o singură noapte de somn întrerupt nu a înrăutățit răspunsul glicemiei / insulinei participanților la băutura îndulcită, comparativ cu o noapte normală de somn.. Cu toate acestea, a începe o zi după un somn slab de noapte cu o cafea puternică a avut un efect negativ asupra metabolismului glucozei cu aproximativ 50%. Ca atare, indivizii ar trebui să încerce să echilibreze potențialele beneficii stimulative ale cafelei cu potențialul de a crește nivelul glicemiei încercând să consume cafeaua după micul dejun” a adăugat Harry Smith, cercetătorul principal de la Departamentul pentru Sănătate de la Bath.

 

 

 

x close