Antena 3 CNN Life Știinţă Descoperirea care va revoluționa medicina. O nouă comoară a fost descoperită în adâncul oceanului

Sursa foto: Foto: guardian.co.uk
13 Noi 2012   •   19:56

Oamenii de știință au identificat o nouă comoară în oceanele noastre: microorganisme care conțin milioane de gene anterior necunoscute și mii de familii noi de proteine, scrie guardian.co.uk.

"Aceste mici minuni oferă şansa de a crea atât noi medicamente, cât şi solvenţi industriali sau tratamente chimice. Până acum, pe baza descoperirilor, oamenii de ştiinţă au creat enzime noi pentru tratarea apelor reziduale şi substanţe chimice din care se pot obţine săpunuri".

”Potențialul biotehnologiei marine este aproape infinită”, a spus Curtis Suttle de la Universitatea din British Columbia. ”A devenit clar că cea mai mare parte a diversității biologice și genetice de pe Pământ este de departe legată de ecosistemele marine, și, în special, în componentele microbiene. Mai mult de 95% din toate organismele vii din ocean sunt microbiene. Ele reprezintă o resursă incredibilă".

Cu toate acestea, descoperirea bogațiilor oceanului, inclusiv sute de mii de bureți noi, bacterii și viruși, ridică îngrijorări cu privire la daunele care ar putea rezulta din noua știință a biotehnologiei marine.

Descoperirea acestor bogăţii, printre care se numără şi mii de spongieri şi bacterii, ridică unele probleme cu privire la daunele pe care ştiinţa le-ar putea produce asupra ecosistemelor marine.

În plus, preocupările majore se concentrează asupra națiunilor în curs de dezvoltare ale căror ape conțin surse bogate de viață marină și care ar putea fi vizate și exploatate de companiile chimice occidentale.

Pe Pământ, brevete pot oferi  protecție pentru produsele obținute de la plante sau animale locale, însă în mare, unde curenții transportă pești, bureți și microbi, a impune o protecție este mult mai complicat.

În ultimul timp, spongierii s-au dovedit a fi resurse inedite pentru industria farmaceutică. Spongierul Tethya crypta, din Belize, conţine substanţe chimice care deţin proprietăţi împotriva cancerului şi antivirale. De asemenea, medicamentul anticancer Halaven este obţinut din spongierii din familia Halichondria.

Probele marine au fost prelevate de-a lungul anilor 2008 - 2011, când omul de ştiinţă a Craig Venter şi echipa sa au colectat între 200-400 de litri de mostre de apă, la fiecare 321 kilometri.

Subiecte în articol: oameni de stiinta Ocean