Antena 3 CNN Life Știinţă NASA dă undă verde pentru lansarea unei noi sonde pe Marte

NASA dă undă verde pentru lansarea unei noi sonde pe Marte

04 Oct 2013   •   19:36

Următoarea sondă ce va fi trimisă de NASA spre marte va fi lansată conform programului stabilit, indiferent de cât de lung va fi blocajul de la nivelul administraţiei americane, conform SPACE.com.

Sonda orbitală Mars Atmosphere and Volatile Evolution, pe scurt Maven, urmează să fie lansată la 18 noiembrie.

"Am început deja pregătirea sondei la Centrul Spațial Kennedy pentru lansarea de la 18 noiembrie", a declarat coordonatorul misiunii Maven, Bruce Jakosky de la University of Colorado, Boulder.

Blocajul administraţiei americane, care a intrat în vigoare de marţi, 1 octombrie, la miezul nopţii, a obligat NASA să trimită în şomaj tehnic 97% din personal şi să oprească activitatea la o întreagă serie de misiuni şi operaţiuni, inclusiv cele aşa cum este Maven, care nu a fost încă lansată.

Cu un buget de 650 de milioane, misiunea Maven, era în pericol să piardă fereastra de lansare, care în mod oficial durează până la 7 decembrie. Pierderea ferestrei de lansare ar pecetlui soarta acestei misiuni pentru că o nouă fereastră de lansare s-ar deschide abia la începutul anului 2016, când planetele Pământ şi Marte vor fi din nou aliniate corespunzător.

"Este nevoie de Maven pentru a asigura comunicarea neîntreruptă cu roverele Curiosity şi Opportunity", a explicat Bruce Jakosky. "În prezent, comunicarea cu roverele este susţinută prin intermediul sondei Mars Odyssey, lansată în 2001 şi respectiv Mars Reconnaissance Orbiter, lansată în 2005. Lansarea misiunii Maven în acest an protejează misiunile aflate în derulare pe Marte în prezent", a mai adăugat el.

De asemenea, sonda Maven a mai fost concepută şi pentru a ajuta oamenii de ştiinţă să descopere modul în care atmosfera subțire a planetei Marte, formată preponderent din dioxid de carbon, a evoluat de-a lungul timpului.

În luna septembrie a anului viitor, sonda Maven, conform programului misiunii, urmează să ajungă pe orbita lui Marte în luna septembrie a anului viitor. După ce se va plasa pe orbită, sonda va folosi opt instrumente ştiinfifice pentru a studia atmosfera Planetei Roşii timp de un an terestru (adică aproximativ jumătate de an pe Marte), informează AGERPRES.

Subiecte în articol: NASA Marte sonda lansare