Antena 3 CNN Life Știinţă O nouă specie de pangolin, cea mai veche din Europa, descoperită în România. A fost botezată ”Smutsia olteniensis”

Analizele efectuate pe o fosilă găsită în România, pe Valea Oltețului, a dus la descoperirea unei specii de pangolin care nu era cunoscută până acum.

Sursa foto: Getty Images
de Mia Lungu    |    11 Ian 2022   •   17:45

Cercetătorii suspectau anterior că această specie trăia în Europa la începutul Pleistocenului, epoca geologică din istoria planetei noastre care a început în urmă cu aproximativ 2.588.000 de ani și care s-a încheiat acum 11.700 de ani, potrivit phys.org, citat de Hotnews.ro.

”Nu este o fosilă spectaculoasă”, afirmă Claire Terhune, profesoară de antropologie la Universitatea Arkansas, explicând că este vorba de ”un singur os, dar este al unei specii noi a unui animal oarecum ciudat”.

”Suntem mândri de ea fiindcă fosilele pangolinilor sunt extrem de rare. Acesta se întâmplă să fie de asemenea cea mai veche fosilă a unui pangolin descoperită vreodată în Europa și singura fosilă a unui pangolin din Europa Pleistocenului”, relatează ea.

Descoperire în Grăunceanu, pe Valea Oltețului

Osul, un humerus, a fost descoperit în Grăunceanu, un sit arheologic bogat în fosile aflat pe Valea Oltețului, în județul Vâlcea.

”Ceea ce ne entuziasmează în mod deosebit este că, deși unele cercetări din anii 1930 sugerau prezența pangolinilor în Europa în timpul Pleistocenului, acele fosile s-au pierdut și alți cercetători au pus sub semnul îndoielii validitatea lor”, afirmă Terhune.

„Acum știm cu certitudine că pangolinii au fost prezenți în Europa în urmă cu cel puțin două milioane de ani”, spune aceasta.

Specia a fost botezată ”Smutsia olteniensis”

Cercetătorii au denumit noua specie ”Smutsia olteniensis”, ea având câteva trăsături unice pangolinilor din genul Smutsia care în prezent sunt găsiți doar în Africa, prezentându-și descoperirea într-un articol publicat în revista Vertebrate Paleontology.

Pe lângă Terhune, printre autorii studiului se numără Sabrina Curran de la Universitatea Ohio, Timothy Gaudin de la Universitatea Tennessee din Chattanooga și Alexandru Petculescu de la Institutul de Speologie „Emil Racoviță” din București.

Subiecte în articol: pangolin specie Europa Smutsia olteniensis