Antena 3 CNN Life Știinţă Telescopul James Webb a făcut o descoperire uluitoare ce schimbă toate teoriile despre începuturile Universului

Pe parcursul cercetărilor asupra originilor Universului, astronomii au descoperit, folosind Telescopul Spațial James Webb, ceva complet neașteptat.

Sursa foto: Getty Images I dima_zel
de Redacția Antena 3 CNN    |    06 Iun 2023   •   16:33

Universitatea Texas A&M a anunțat că telescopul orbital James Webb a descoperit o cantitate semnificativă de molecule de hidrocarburi aromatice într-o galaxie din universul timpuriu, aflată la o distanță de 12 miliarde de ani lumină față de Pământ.

Această descoperire remarcabilă a permis cercetătorilor să studieze, pentru prima dată, procesul de formare a materiei organice la aproximativ 1,5 miliarde de ani după Big Bang.

"Aceste molecule organice mari sunt destul de comune în spațiu.

În trecut, credeam că ele se găseau în principal în vecinătatea stelelor în formare, ceea ce a făcut posibilă utilizarea lor ca indicatori ai formării stelelor.

Citește șiJet uriaș de vapori de apă care provine de pe o lună înghețată, descoperit de telescopul James Webb

Observațiile noastre ale galaxiei antice indică faptul că cel mai probabil, acest lucru nu a fost așa în universul timpuriu”, a spus Justin Spilker, profesor asociat la Universitatea Texas A&M.

Prin analizarea datelor colectate de telescopul spațial James Webb în timpul observației galaxiei SPT0418-47, situată în constelația Ceasului, astronomii au descoperit că compușii organici complecși sunt prezenți chiar și în cele mai vechi galaxii din univers.

Această descoperire notabilă a fost făcută în urma cercetărilor efectuate de către oamenii de știință, care au examinat informațiile obținute de telescopul spațial James Webb.

Potrivit astronomilor, galaxia SPT0418-47 a fost de mult timp în centrul atenției comunității științifice datorită fenomenului de amplificare a radiației sale pe parcursul călătoriei către Pământ, sub influența unei alte galaxii mai apropiate situată la aproximativ 3 miliarde de ani lumină distanță.

Lansarea telescopului orbital James Webb a reprezentat o premieră pentru cercetători, oferindu-le oportunitatea de a analiza spectrul infraroșu al galaxiei SPT0418-47 și de a investiga acumulările de praf rece din această galaxie antică.

Analiza spectrului infraroșu a galaxiei SPT0418-47 a arătat că există cantități semnificative de hidrocarburi aromatice în această galaxie, sugerând existența unor rezerve semnificative de materie organică în Universul timpuriu.

În același timp, cercetătorii au descoperit că aceste acumulări de materie organică sunt distribuite în mod diferit în întreaga galaxie antică, în comparație cu Calea Lactee și alte galaxii moderne, unde hidrocarburile aromatice sunt concentrate în regiunile de formare a stelelor, potrivit NASA.

Astronomii sugerează că aceste diferențe pot fi atribuite atât unor caracteristici necunoscute ale comportamentului prafului în galaxiile antice, cât și faptului că stelele din SPT0418-47 și alte galaxii similare generează o cantitate semnificativă de radiație ultravioletă, care poate degrada rapid anumite tipuri de materie organică aromatică.

Observațiile ulterioare efectuate cu ajutorul telescopului James Webb și altor instrumente de observație vor contribui la înțelegerea acestor particularități ale galaxiilor antice, subliniază oamenii de știință.

Subiecte în articol: James Webb constelația Ceasului