Antena 3 CNN Life Știinţă Viață după moarte. Cadavrele umane pot fi folosite pentru recoltarea de celule stem

de N.B.    |    17 Oct 2012   •   12:12

Oamenii de știință au reușit să recolteze celule din scalpul și creierul unor cadavre umane și le-au readus în stadiul de celule nespecializate, stem, care pot fi folosite în cadrul mai multor terapii, informează LiveScience.

Imediat după instalarea morții clinice, viața nu părăsește complet trupul, iar o parte dintre celulele care rămân în viață pot fi recoltate și apoi pot fi readuse la starea de celule stem, stare în care se pot respecializa în orice tip de celule din organsimul uman, arată studiul.

Celulele mature pot fi readuse la stadiul de celule imature, sau celule stem pluripotente, care au abilitatea de a se transforma în orice tip de celulă din organism, putând înlocui astfel țesuturi afectate de diferite boli sau accidente. Această descoperire a fost recompensată în urmă cu o săptămână cu Premiul Nobel pentru Medicină.

John B. Gurdon a descoperit în 1962 faptul că specializarea celulelor este reversibilă. În cadrul unui experiment devenit clasic, el a înlocuit nucleul celular imatur dintr-o celulă ou (embrionară) de broască cu nucleul prelevat de la o celulă intestinală matură. Celula embrionară modificată s-a dezvoltat într-un mormoloc de broască normal. El a demonstrat că ADN-ul celulei mature, deși specializate, dispunea de toate informațiile necesare pentru dezvoltarea tuturor celorlalte celule specializate care alcătuiesc organismul broaștei.

Shinya Yamanaka, care se năștea exact în anul în care Gurdon realiza această descoperire, a reușit după mai bine de 40 de ani, în 2006, să reprogrameze celule mature de șoareci pentru a deveni celule stem (imature, nespecializate). În mod surprinzător, prin introducerea a doar câtorva gene, el a reușit să reprogrameze celulele mature în celule stem pluripotente - celule imature, capabile să se specializeze în orice tip de celulă a organismului.

Această practică poate conduce la noi terapii pe bază de celule stem și poate oferi noi informații importante despre maladii precum schizofrenia și retardul mintal, sau modificări comportamentale de tipul autismului.

Subiecte în articol: celule stem cadavre medicina