Când Sharon Lane a urcat pe vasul de croazieră Villa Vie Odyssey la mijlocul lunii iunie, a fost copleșită de sentimente de bucurie și ușurare. Acest moment a fost împlinirea unui vis mult așteptat.
„În sfârșit, pot face ceea ce mi-am dorit de ani de zile”, spune ea pentru CNN Travel.
Pentru Lane, aceasta nu este o vacanță scurtă. Californiana în vârstă de 77 de ani plănuiește să stea pe acest vas în următorii 15 ani, înconjurând încontinuu oceanele lumii și oprindu-se în destinații precum Japonia sau Noua Zeelandă.
Villa Vie Odyssey este un vas de croazieră „rezidențial”, ceea ce înseamnă că pasagerii nu urcă de obicei pentru o scurtă excursie. Cabinetele sale sunt vândute permanent sau pe cel puțin 15 ani.
„Cumpăr cabina, locuiesc în cabina respectivă și atât. Și apoi nu mai există un sfârșit”, spune Lane.
Sau cel puțin așa speră. Navele rezidențiale sunt încă un teritoriu nou pentru industria vaselor de croazieră.
În timp ce Odyssey navighează în prezent lin pe coasta de vest a SUA, lansarea sa inițială a fost amânată cu luni întregi. Între timp, unii pasageri, inclusiv Lane, au experimentat deja dezamăgirea unei croaziere rezidențiale pe termen lung care s-a prăbușit înainte de a începe.
Locuind pe mare
Operat de startup-ul de croaziere Villa Vie Residences, Odyssey a plecat în sfârșit la sfârșitul lunii septembrie a anului trecut. Mai sunt încă cabine disponibile pentru cumpărare. Lane și-a cumpărat cabina la sfârșitul anului trecut și a urcat la bord câteva luni mai târziu, când vasul a trecut prin portul ei natal San Diego, California.
CEO-ul Villa Vie Residences, Mikael Pettersen, spune că prețurile cabinelor încep de la 129.000 de dolari pentru o cabină interioară pe 15 ani, la care se adaugă taxe lunare: 2.000 de dolari de persoană pe lună pentru ocupare dublă, 3.000 pentru o singură persoană. Cabinele exterioare încep de la 169.000 de dolari, cu taxe lunare crescând cu 500 de dolari pe persoană.
Aceste cifre nu sunt mici, dar rămân competitive în raport cu cele de pe The World, singura altă experiență de croazieră rezidențială existentă în prezent, care se adresează bogaților, cu un preț de pornire de 2,5 milioane de dolari. Există și alte proiecte de nave rezidențiale în lucru, cum ar fi NJORD, o „comunitate exclusivă pe mare” autodeclarată, dar acestea încă nu au fost realizate. Conceptul Odyssey este, de asemenea, potențial mai ieftin decât să sari de la o croazieră scurtă la alta.
Proprietarii Villa Vie pot, de asemenea, să-și închirieze cabina altora, ceea ce înseamnă că pasagerii pe termen scurt pot veni și pleca de pe Odyssey. Dar majoritatea proprietarilor și-au cumpărat cabina cu intenția de a locui la bord, potrivit companiei de croaziere.
„Majoritatea cabinelor noastre sunt vândute rezidenților cu normă întreagă sau aproape cu normă întreagă”, spune Pettersen pentru CNN Travel. „Știu doar de câțiva rezidenți care au cabine pentru investiții, pe care le închiriază activ. Majoritatea închirierilor provin de la proprietari care decid să stea departe de vas pentru o perioadă”.
Lane spune că și-a folosit economiile de-o viață pentru a-și cumpăra cabina interioară, dar consideră că este o afacere bună. Mâncarea și băuturile răcoritoare sunt incluse în taxa lunară a rezidenților. La fel și alcoolul la cină, Wi-Fi-ul și vizitele medicale (dar nu procedurile sau medicamentele). Există, de asemenea, room service 24/7, curățenie săptămânală și servicii de spălătorie bilunare fără costuri suplimentare.
„Nu mai trebuie să-mi spăl hainele. Nu mai trebuie să fac cumpărături”, spune Lane. „Să locuiești pe vas este mult mai ieftin decât să locuiești în sudul Californiei”.
Distracția este, de asemenea, asigurată, inclusiv „un duet vocal, un pianist, dansatori profesioniști”, potrivit lui Pettersen. Artiști locali sunt programați în porturile de escală, iar rezidenții sunt încurajați să organizeze propriile evenimente.
„Rezidenții sunt prezenți în fiecare săptămână”, spune Pettersen. „Avem o comunitate foarte diversă, inclusiv un laureat al Premiului Nobel pentru Pace, un șef de cabinet de la Casa Albă, un astronaut și mulți oameni de știință și medici la bord care împărtășesc cunoștințele și experiențele lor”.
Odyssey de obicei oprește în fiecare port pentru câteva zile, unde sunt organizate excursii opționale pe uscat contra unei taxe suplimentare. Pe parcursul duratei sale anticipate de 15 ani, vasul va înconjura continuu globul, oprindu-se în diferite locații la fiecare circumnavigare.
Lane spune că este entuziasmată de destinații, dar că partea ei preferată a croazierei este să fie pe vas și plănuiește să petreacă majoritatea timpului liber pe punte. Ea spune că în cabina ei nu sunt ferestre și este doar pentru dormit.
Locul ei este „spre partea din față a vasului, pentru că acolo simt mai mult oceanul”, adaugă ea. „Îmi place mișcarea oceanului”.
Odyssey, care are opt punți, poate „tehnic” găzdui 924 de persoane, potrivit lui Pettersen, dar unele cabine au fost acum combinate, ceea ce înseamnă „aproximativ 450 de cabine în total”.
„Având în vedere rata de călători solo și faptul că rezidenții călătoresc adesea departe de vas, nu ne așteptăm la mai mult de 500 de rezidenți la bord în orice moment”, explică el.
„Mi se pare încântător”, spune Lane. „Este foarte spațios pentru numărul de persoane”.
În noiembrie 2024, Villa Vie a spus că 50% dintre pasagerii din prima serie călătoreau singuri. Astăzi, CEO-ul Villa Vie Residences, Pettersen, confirmă că turiștii singuri reprezintă acum „aproape 55%” dintre cei de la bord, Lane fiind printre ei.
Pettersen spune că 80% dintre proprietarii Villa Vie Odyssey sunt din SUA și Canada, Australia și Noua Zeelandă fiind pe locul doi.
Ca o adăugare recentă la comunitatea de la bord, Lane se bucură să cunoască și să socializeze cu ceilalți rezidenți.
„Sunt foarte, foarte puțini, dacă există, oameni pe vas care să nu fie călători pe viață”, spune ea. „Când ești cu un grup de oameni care gândesc ca tine, viața devine mai ușoară”.
Începuturi dificile
Villa Vie Odyssey trebuia inițial să plece la mijlocul anului 2024, dar a rămas blocată în Belfast, Irlanda de Nord, timp de patru luni, așteptând certificarea de siguranță.
Când nava a pornit în cele din urmă, Villa Vie s-a confruntat cu unele porturi anulate și modificări de itinerar. Escalele ratate în Insulele Galapagos, Insulele Falkland din Atlanticul de Sud și Antarctica au provocat o anumită dezamăgire printre pasageri.
„Locuitorii înțeleg în mare parte că facem ceva nou și că vor exista provocări ocazionale, dar cred că, în general, ne adaptăm și lucrurile devin mai bune”, spune Pettersen.
El atribuie anulările porturilor vremii, birocrației și problemelor logistice în destinațiile unde sunt necesare ambarcațiuni mai mici pentru a transporta pasagerii la țărm.
„În Galapagos nu a fost posibil să mergem pentru că ai nevoie de echipaj 100% ecuadorian”, spune el. „Falklands a fost din cauza vântului puternic”.
Pettersen spune că în Antarctica, Villa Vie „nu a obținut certificatele la timp și vremea nu a permis o excepție. Am avut și alte porturi ratate, unde valurile pur și simplu nu erau sigure pentru operațiuni”.
Pettersen sugerează că aceste probleme de început vor fi depășite pe măsură ce Villa Vie Residences va acumula mai multă experiență. El subliniază că aceasta este o călătorie care nu a mai fost încercată niciodată până acum.
Villa Vie construiește în prezent o pasarelă personalizată pentru a lega nava și ambarcațiunile ușoare pentru a reduce mișcarea provocată de valuri. Acest lucru, spune Pettersen, va „reduce considerabil numărul porturilor ratate”.
„Avem un planificator de itinerarii foarte capabil, care plănuiește cu aproximativ un an înainte”, adaugă Pettersen. „Este o sarcină extrem de dificilă, deoarece nu există nimeni care să fi făcut un astfel de itinerar înainte, așa că este dificil să înțelegi toate reglementările din fiecare regiune a lumii. Cu toate acestea, învățăm enorm”.
Pentru a compensa porturile ratate, a fost adăugat un nou segment la croazieră „care oferă tot ceea ce a fost ratat în 2024, inclusiv Antarctica, Falklands, Groenlanda și nordul Europei”, potrivit lui Pettersen. Acest lucru va implica o ședere prelungită în portul argentinian Ushuaia, vârful sudic al Americii de Sud.
„De data aceasta petrecem o lună întreagă în Ushuaia, oferindu-ne o mulțime de oportunități de a lucra cu vremea pentru a ne asigura că ajungem în Falklands și Antarctica”, adaugă el. „Am învățat că vremea acolo jos este extrem de imprevizibilă, așa că această flexibilitate ne va asigura o experiență uimitoare pentru clienți”.
Lane spune că este ușurată că a ratat o mare parte din drama timpurie a lui Odyssey și este încrezătoare că Villa Vie a avut suficient timp să „rezolve problemele” până când ea s-a îmbarcat, la mijlocul lunii iunie. „Nu vreau complicații în viața mea, sunt într-un punct al vieții mele în care vreau simplitate”, spune ea.
Călătorie lungă
Lane a experimentat însă pe propria piele unele dintre incertitudinile industriei de croaziere pe termen lung, aflată la început de drum. Ea s-a numărat printre sutele de pasageri care au investit mii de dolari într-o călătorie de croazieră de trei ani, planificată de un start-up numit Life at Sea.
După amânări repetate, acel proiect s-a prăbușit, compania de management Miray Cruises neizbutind niciodată să asigure o navă pentru a găzdui călătoria.
Lane a primit o rambursare, dar până atunci renunțase la contractul de închiriere și vânduse multe dintre bunurile sale. Când visul croazierei s-a destrămat, s-a mutat într-un sat de pensionari din Orange County, California, unde nu s-a simțit deloc bine.
„Toți cei doi ani cât am stat acolo, căutam un alt loc unde să mă duc... Nu eram așezată. Nu mă simțeam așezată. Pentru că nu era viața pe care o doream”, spune Lane.
Lane explică că nu era la curent cu progresele Villa Vie Residences până când Odyssey a ajuns pe prima pagină a ziarelor, când a pornit în cele din urmă în toamna anului 2024. A fost imediat cucerită de idee.
„I-am sunat și le-am dat banii în aceeași zi”, își amintește Lane.
Pettersen, care a lucrat pentru Life at Sea până la plecarea sa în urma unei sciziuni de management, spune că aproximativ jumătate dintre pasagerii dezamăgiți de Life at Sea l-au urmat la noua sa companie.
„Avem aproximativ jumătate dintre ei pe Odyssey”, spune el.
Cei care cumpără cabine pe termen lung pe Odyssey au opțiunea de a le vinde în cazul în care circumstanțele se schimbă. Lane spune că în prezent speră să petreacă toți cei 15 ani pe mare, trăindu-și în sfârșit viața de vis.
„Nu există un sfârșit”, spune ea. „Sigur, în 15 ani... dar în 15 ani, voi fi pregătită pentru o casă... Sau poate, la sfârșit, voi merge pe următorul lor vas... Voi ajunge la acel moment când va fi cazul”.
„Să fii pe puntea unui vas, acela este locul meu fericit”, adaugă Lane. „Ori de câte ori vremea este bună, voi fi pe acea punte. Și când vremea nu este chiar bună, mă voi înfofoli și voi fi pe acea punte, pentru că acela este locul meu fericit. Poți sta acolo, poți discuta cu oamenii, poți citi o carte. Ai briza oceanului, ai aerul mării”.