Mai mulți social-democrați îl acuză pe ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru că face "declarații false" și ia "decizii care pun în pericol proiecte importante pentru regiune și pentru România". Deputatul PSD de Iași Petru Bogdan Cojocaru îl acuză pe ministru că a tăiat banii de la Autostrada Moldovei, în timp ce fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, spune că Pîslaru a transmis știri false când a susținut că nu vor mai fi bani europeni pentru autostrăzile A7 și A8. "În realitate nu se pierde nimic, ci câștigăm în plus", a subliniat Budăi. De altfel, și Ministerul Transporturilor a precizat că nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor.
Autostrăzi vitale pentru infrastructura românească rămân fără bani europeni din PNRR. Ar fi fost probleme legate de sistemele de achiziții, spun chiar oficialii. Lista proiectelor rămase, cel puțin pentru moment, în aer include segmente din Autostrada Unirii, din Autostrada Transilvaniei și de pe A7, cel mai important proiect de infrastructură rutieră din ultimii zeci de ani.
Segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din Planul Național de Redresare și Reziliență din cauza problemelor la procedurile de achiziție, a anunțat chiar ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Deși nu a precizat care sunt segmentele cărora li se taie banii europeni, ar fi vorba, conform unor surse, despre segmente și loturi de pe A7, porțiunile dintre Ploiești Buzău și Buzău Focșani, de pe A8, secțiunea 1 și 3 și de pe A3, Autostrada Transilvania.De asemenea, linia de metrou care leagă Capitala de Aeroportul Otopeni ar fi rămas, și ea, fără finanțare din PNRR.
Deputat PSD de Iași: Acest ministru nu reprezintă interesele românilor
Deputatul social-democrat Petru Bogdan Cojocaru îl acuză pe ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, că, "prin declarații false și decizii care pun în pericol proiecte importante pentru regiune și pentru România".
"Este inadmisibil că un ministru fără sprijin politic real, recidivează și transmite mesaje alarmiste cu privire la cele mai așteptate investiții ale Moldovei. Este inadmisibil ca după ani în care s-a muncit enorm pentru a pune în mișcare A7 și A8 să vină acum un ministru și sa pună sub semnul întrebării continuarea acestor investiții", scrie deputatul PSD într-un mesaj pe Facebook.
De asemenea, el îl acuză pe Pîslaru că face "declarații iresponsabilei" și "pune în pericoli" proiectele de autostrăzi.
"Cel care în campania electorală din 2024 declara că „Iașul are un rol crucial în regiune”, a afirmat recent că avem soluții și că vom absorbi toți banii din PNRR. O minciună sfruntată! Ieri, același ministru anunța că pierdem miliarde de euro, din cauza întârzierilor și a nerespectării procedurilor. Deci, ce să mai credem? În același timp, el vorbește despre reducerea fondurilor pentru autostrăzi, scoase din PNRR, și mutarea lor pe alte programe europene, de parcă autostrăzile nu ar fi o prioritate pentru noi. În loc să lupte pentru interesul țării, el pare mai interesat să justifice eșecurile și să arunce vina pe birocrație, în timp ce proiectele rămân în impas.
Este clar: acest ministru nu reprezintă interesele românilor, ci doar pe ale unor grupuri de interese. Este timpul să cerem responsabilitate, transparență și să nu mai acceptăm minciuni și manipulări. Autostrăzile A7 și A8 nu trebuie să devină victimele jocurilor politice!", mai scrie social-democratul.
Marius Budăi: "În realitate nu se pierde nimic, ci câștigăm în plus"
Fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, îl acuză pe ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, că transmite știri false când a susținut că nu vor mai fi bani europeni pentru autostrăzile A7 și A8. Potrivit social-democratului, "construcția Autostrăzii Moldova va continua în același ritm: Nu se oprește și nu încetinește nimic. În România, nu se oprește niciunul dintre proiectele de autostrăzi cu finanțare europeană. Niciunul. Nu se pierde niciun eurocent din fonduri europene pentru autostrăzile din România. Se schimbă doar sursa de finanțare: ce nu se mai finanțează din PNRR, va fi finanțat din fondurile de coeziune ale UE. Aceleași sume și tot bani europeni".
Budăi adaugă că, dimportivă, sunt "două vești bune" pentru România, după ultimele discuții privind PNRR, și anume "că ce luăm ca împrumut din PNRR vom lua ca sumă nerambursabilă din fondurile de coeziune" și, respectiv, că "proiectele rămase în PNRR, finanțate anterior cu 40% fonduri europene și 60% fonduri naționale, vor fi finanțate 100% din bani europeni".
"Deci domnul ministru Pîslaru a vorbit ca în bancurile cu Radio Erevan. În realitate nu se pierde nimic, ci câștigăm în plus", a conchis Budăi.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: „Nu pierdem niciun ban din PNRR!”
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a comunicat că România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor. În urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat, precizează ministerul.
Mai mult, ajustările financiare necesare, determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant, vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022, potrivit sursei citate
Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:
Infrastructură rutieră:
• Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;
• Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).
Infrastructură feroviară:
• Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;
• Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).
Proiecte excluse parțial sau total din PNRR. Ministerul Transporturilor: nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită
În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MTI subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită. Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție, subliniază Ministerul Transporturilor.
Printre acestea se numără:
• Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;
• Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
• Secțiunile Leghin – Moșca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8);
• Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania);
• Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
Ministerul Transporturilor subliniază că toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană.
„Proiectele importante pentru România merg mai departe, cu finanțare europeană. Deciziile luate în dialog cu Comisia Europeană asigură predictibilitate și continuitate în investițiile din infrastructură, iar românii vor beneficia de ele, fără povara unei cofinanțări din bugetul național.”, a declarat ministrul Ciprian Șerban.
Ministerul reiterează că modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor. Schimbările sunt cauzate de anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate.