Antena 3 CNN Politică Senatorul Dan Voiculescu solicită Avocatului Poporului să atace la Curtea Constitutionala Legea care modifică majoritatea necesară demiterii Preşedintelui României

Senatorul Dan Voiculescu solicită Avocatului Poporului să atace la Curtea Constitutionala Legea care modifică majoritatea necesară demiterii Preşedintelui României

Senatorul Dan Voiculescu solicită Avocatului Poporului să atace la Curtea Constitutionala Legea care modifică majoritatea necesară demiterii Preşedintelui României
Sursa foto: Foto: Intact Images
12 Apr 2012   •   13:47

Senatorul Dan Voiculescu a adresat Avocatului Poporului, domnul Gheorghe Iancu, solicitarea de a sesiza Curtea Constitutionala a Romaniei cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.103/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, promulgata de Presedintele Romaniei in data de 9 aprilie 2012. Redam integral acest text:

Domnule Avocat al Poporului,

In exercitarea atributiilor functiei dumneavoastra, prevazute de Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatului Poporului, republicata, va solicit sa sesizati Curtea Constitutionala a Romaniei cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.103/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, promulgata de Presedintele Romaniei in data de 9 aprilie 2012.

Motivatie:

1.    Cu prilejul soluţionării cererii de reexaminare formulate de Preşedintele României, Parlamentul României a depăşit limitele învestirii.

In Cererea de reexaminare a Legii privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.103/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, adresata, in data de 27 noiembrie 2009, Presedintelui Senatului, domnul Mircea Geoana, Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a solicitat reexaminarea in „sensul aprobarii Ordonantei de urgenta.”, argumentand:

(i)    necesitatea instituirii „unui termen inauntrul caruia Parlamentul ar trebui sa-si dea avizul asupra unui textului referendumului propus de Presedinte”,
(ii)    necesitatea institurii posibilitatii „organizarii si desfasurarii referendumului in cadrul acelorasi sectii de votare privind alegerile parlamentare si prezidentiale”;
(iii)    necesitatea „inlocuirii textelor declarate neconstitutionale referitoare la majoritatea parlamentara necesara adoptarii hotararii pentru exprimarea punctului de vedere asupra referendumului initiat de seful statului.”

Asadar, in Cererea de reexaminare, Presedintele Romaniei nu a solicitat nicio modificare sau completare a textului Legii, rezumandu-se exclusiv la aprobarea actului normativ in forma retrimisa Parlamentului.

Cu toate acestea, Parlamentul Romaniei, depasind limitele investirii, a modificat textul actului normativ in sensul schimbarii majoritatii voturilor necesare pentru aprobarea referendumului privind demiterea Presedintelui Romaniei – aspect care excede, in mod evident, continutul Cererii de reexaminare.
 
In conformitate cu Decizia Curtii Constitutionale nr.355/4.04.2007, publicata in Monitorul Oficial nr. 318/11.05.2007, depasirea limitelor investiririi prin legea de modificare supusă controlului de constituţionalitate, cu prilejul soluţionării de catre Parlament a cererii de reexaminare formulate de Preşedintele României, este neconstitutionala.

Citez din Decizia mentionata:

„Curtea constată că din textul constituţional rezultă că Parlamentul ar urma să reexamineze doar textele indicate de Preşedintele României. Aşa fiind, această critică de  neconstituţionalitate este întemeiată şi urmează a fi admisă, deoarece: la data de 12 ianuarie 2007, Preşedintele României domnul Traian Băsescu, a solicitat Preşedintelui Senatului, domnul Nicolae Văcăroiu, prin cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea  şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, eliminarea din lege a prevederilor „articolului unic pct.2 referitoare la completarea art.5 din Legea nr.3/2000, prin introducerea alin.(4)”, precum şi să se precizeze, în mod expres, abrogarea dispoziţiilor alin.(1) al art.12”. Ca urmare a cererii de reexaminare, Parlamentul României a adoptat Legea pentru modificarea  şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, în care au fost introduse noi prevederi cuprinse în art.5 alin.(2), (5)  şi (6), art.10  şi art.12 alin.(1). Aşadar, cu prilejul soluţionării cererii de reexaminare formulate de Preşedintele României, prin legea de modificare supusă controlului de constituţionalitate în prezentul dosar, Parlamentul României, depăşind limitele învestirii, care priveau prevederile art.5 alin.(4) şi ale art.12 alin.(1) din Legea nr.3/2000, a modificat şi completat şi alte dispoziţii din această lege.

Pentru considerentele arătate, Curtea constată că toate prevederile Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 pentru organizarea  şi desfăşurarea referendumului sunt neconstituţionale.”

(Decizia Curtii Constitutionale nr.355/4.04.2007, publicata in Monitorul Oficial nr. 318/11.05.2007) 

2.    Prin completarea articolului 10 din Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.103/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu punctul 1¹, care prevede ca „demiterea Preşedintelui României este aprobată, dacă a întrunit  majoritatea voturilor cetăţenilor înscrişi în listele electorale” se instituie un regim neconstitutional pentru demiterea Presedintelui Romaniei.

Conform art. 81 din Constitutia Romaniei, care reglementeaza alegerea Presedintelui Romaniei, in cazul in care niciunul dintre candidati nu a intrunit majoritatea de voturi ale alegatorilor inscrisi in listele electorale, este declarat ales, in turul doi de scrutin, „candidatul care a obtinut cel mai mare numar de voturi”.

Asadar, la nivel constitutional, este consacrat principiul alegerii Presedintelui Romaniei cu majoritatea simpla a voturilor valabil exprimate.

Implicit, asumand principiul simetriei juridice si imperativul echivalentei garantiilor constitutionale necesare pentru validarea alegerii, respectiv, a demiterii Presedintelui Romaniei, instituirea unui regim excesiv pentru validarea referendumului privind demiterea constituie o incalcare a Constitutiei Romaniei.  

3.    Prin continutul art 10 punctul 1¹ din Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.103/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, se instituie diferente nejustificate si neconstitutionale intre, pe de o parte, conditiile de validare a referendumului national pentru demiterea Presedintelui si, pe de alta parte, referendumul pentru revizuirea Constitutiei si referendumul cu privire la probleme de interes national.

Referendumul reprezintă una dintre cele două modalităti fundamentale de exercitare a suveranitătii nationale de către popor, titularul acesteia. Orice îngrădire excesivă a condițiilor de organizare, de desfăsurare sau de punere în valoare a vointei populare exprimate prin referendum reprezinta o limitare a exercitării suveranitătii.

Totodata, niciun principiu sau normă constitutională nu justifică instituirea a 2 tipuri de referendum national, un referendum „mai tare” si unul „mai slab”. De altfel o asemenea diferentiere de regim juridic contravine art.2 alin.(1) partea finală din Constitutia Romaniei: „Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.” Asadar, legea fundamentala nu instituie nicio forma de tratament diferentiat in interiorul institutiei referendumului national.

In egala masura, o eventuala aliniere a regulilor referendumului pentru revizuirea Constituției sau pentru o problemă de interes national la noua condiție (a referendumului pentru demitere) nu ar fi acceptabilă pentru că ar transforma consultarea directă a populaţiei într-un obiectiv irealizabil practic, golind de continut institutia referendumului national. Asa cum retine constant Curtea Europeana a Drepturilor Omului, prioritatea oricarui stat de drept o reprezinta garantarea drepturilor „concrete si efective” ale cetateanului, nu pe cele „teoretice si iluzorii”. 

Din aceste considerente, solicit, în temeiul prevederilor art. 13, litera f), din Legea nr. 35/1997, sesizarea de către Avocatul Poporului a Curţii Constituţionale în vederea declarării neconstituţionalităţii Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.103/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, promulgata de Presedintele Romaniei in data de 9 aprilie 2012.

×
Parteneri
Schimbare radicală la cardul de sănătate. Anunţul Ministrului Digitalizării
x close