Antena 3 CNN Politică Traian Ungureanu şi Carol Sebastian, strategii PD-L. Cât costă campania electorală

Traian Ungureanu şi Carol Sebastian, strategii PD-L. Cât costă campania electorală

Traian Ungureanu şi Carol Sebastian, strategii PD-L. Cât costă campania electorală
06 Noi 2008   •   09:21
EXCLUSIV ANTENA3.RO. PD-L a apelat la o serie de consultanţi şi firme specializate în domeniu pentru a-şi mări şansele obţinerii unui scor electoral cât mai bun la alegerile parlamentare. Trei firme de consultanţă lucrează pentru proprii lor candidaţi, în timp ce la nivel naţional strategia electorală a fost întocmită de proprii specialişti recrutaţi din rândurile media.
Tarifele pentru serviciile de consultanţă oscilează: între 10 şi 20 de sută din întreg bugetul de campanie al fiecărui candidat PD-L, plus bonusuri în cazul în care obţine mandatul legislativ mult râvnit. Neoficial, sumele aruncate de pedelişti în cursa electorală se învîrt în jurul a 100.000-150.000 de euro de candidat. Legal, ei au dreptul să cheltuiască cam 50.000 de euro, în timp ce la nivel declarativ, candidaţii par dispuşi să nu cheltuiască mai mult de 10.000-15.000 de euro pentru a face o campanie bună în noile condiţii de sistem de vot uninominal.
Consilieri prezidenţiali şi jurnalişti apropiaţi partidului
În prezent, pe ştatele de plată ale PD-L figurează compania lui Felix Tătaru, GMP, contractată la nivel naţional pentru strategia de comunicare, dar şi în teritoriu, de către candidaţii partidului, CSOP, furnizor de sondaje, şi nou intrata pe scena consultanţei politice Profile Communication, cu Adrian Ţibu, fost purtător de cuvânt al Ministerului Agriculturii în mandatul lui Gheorghe Flutur, oficial la cârmă, dar cu doi consilieri prezidenţiali, Sebastian Lăzăroiu şi Valeriu Turcan, în spate. La acestea se adaugă şi firma de profil Cardinal Communication care lucrează la campania câtorva candidaţi PD-L în teritoriu. În slujba partidului pot fi văzute aproape zilnic la sediul central din Modrogan şi figuri din media românească: fostul ziarist Carol Sebastian şi jurnalistul Traian Ungureanu. Potrivit unor surse din cadrul PD-L, cei doi au contribuit la elaborarea strategiei electorale pentru alegerile parlamentare alături de consilierul prezidenţial Sebastian Lazaroiu.
În 2007, PD-L declara în campania pentru eu­ro­par­la­men­ta­re că a dat pe consultanţă, sondaje şi cer­ce­tare doar vreo 7.700 de euro, o sumă total neverosimilă în condiţiile în care doar costurile unui singur sondaj depăşeşc 10.000 de euro. Pentru alegerile locale din acest an, PD-L a susţinut că a dat 380.266 RON (puţin peste 100.000 euro) pe consultanţă şi 6,8 mi­li­oa­ne de euro pe publicitatea electorală.
Desfăşurarea parlamentarelor din acest an pe baza noului sistem de vot uninominal aduce schimbări şi la nivelul efortului financiar care trebuie depus. Partidele au fost detronate din postura de principali cli­enţi ai firmelor de consultan­ţă de proprii candidaţi. Pe lângă sumele cheltuite de partid sau de filialele locale, candidaţii uninominali, îndeosebi cei fără notorietate şi cu un bazin electoral rural, trebuie să se caute mai adânc în buzunar pentru a se face cunoscuţi alegătorilor.
Săftoiu: Cheltuielile şi durata campaniei, gândite în termenii votului pe liste
Potrivit fostului consilier prezidenţial şi candidat PNL în Prahova, Adriana Săftoiu, limita de 50.000 de euro prevăzută în lege pentru cheltuielile electorale ale unui candidat parlamentar este ?o glumă? în condiţiile votului uninominal. La fel şi termenul de 30 de zile pentru desfăşurarea campaniei electorale, considerate total insuficiente.
?50.000 de euro reprezintă o sumă decentă, dar pentru promovarea unui candidat care nu are notorietate sau în cazul în care conucurează într-un colegiu rural, suma e o glumă. În acest domeniu legea e gândită pentru votul proproţional pe liste. Ca şi termenul de 30 de zile pentru campanie. Acea campanie door-to door de care se tot pomeneşte. Ştiţi câte case poate vizita un candidat într-o zi pentru a-şi explica programul? Maximum 3. Legea actuală e făcută în aşa fel încât nu ajută candidatul. Nu poţi respecta nici timpul de campanie, nici sumele ce trebuie cheltuite? a declarat Săftoiu pentru Antena3.ro. În opinia sa, pentru o campanie bună, ?trei luni sunt obligatorii? mai ales ?pentru candidaţii care intră în contact cu locuitorii unui colegiu pentru prima oară?.
Tarif de consultant politic: 10-20% din bugetul de campanie
Ea ne-a dat ca exemplu propriul colegiu electoral format din 64 de localităţi. ?Timpul de campanie este insuficient pentru a face o campanie la modul serios, mai ales în mediul rural, unde oamenii sunt mai puţin dispuşi să citească ziare, iar emisiunile de ştiri au o evoluţie descendentă în preferinţele lor. Chiar şi un candidat cu notorietate într-o zonă rurală va fi nevoit să cheltuie cam 50.000 de euro pentru promovare. Pentru un candidat fără prea multă notorietate, suma este mult mai mare. 50.000 de euro se duc numai pe tipărirea de afişe, bannere, flyere. Pe lângă acestea e nevoie de apariţii în ziare sau la televiziune, să organizezi un spectacol, să distribui materiale electorale permise de lege. Întrebaţi cât costă un clip electoral la Antena sau o machetă de ziar la Jurnalul, calculaţi sumele acestea, adăugaţi şi costurile pentru afişele electorale şi veţi avea o perspectivă asupra sumei? ne-a explicat Săftoiu, care împreună cu soţul ei, Caludiu Săftoiu, deţine Cardinal Promotion, o firmă de consultanţă cu servicii şi în domeniul politic.
În prezent, firma are de lucru în vreo zece colegii uninominale, pentru candidaţi şi de la PNL şi de la PDL. Cât ar costa serviciile de consultanţă? ?10 la sută din costurile unei campanii, plus bonusuri în cazul în care respectivul candidat câştigă? spune Săftoiu referindu-se la tarifele propriei firme.
15-20 de procente cere Şi strategul campaniei de comunicare la nivel naţional al PD-L, Felix Tătaru pentru serviciile de consultanţă oferite prin firma sa. ?În jur de 15-20 la sută. Pentru promovarea serioasă a unei campanii ar fi necesar în medie între 100.000 şi 150.000 de euro? afirmă Tătaru. Patronul GMP crede însă că va mai trece ceva vreme până politicienii români vor înţelege importanţa firmelor de consultanţă şi comunicare politică. ?Comparativ cu alte state unde s-a dezvoltat o adevărată breaslă de comunicatori politici, la noi se face apel la noi doar odată la patru ani, în timpul campaniilor electorale. Din păcate nu sunt atâţia specialişti în comunicare în România, pe câtă nevoie au politicienii. Sunt foarte puţini specialişti şi foarte mulţi jurnalişti care prin natura lor sunt buni comunicatori? a mai spus Tătaru pentru Antena3.ro.
Candidaţii, strânşi la pungă
Candidaţii PD-L nu împărtăşesc opinile consultanţilor legate de bugetele de campanie. Concurând pentru Camera Deputaţilor în colegiul 11 al judeţului Prahova, Roberta Anastase speră să-i ajungă cele 400 de milioane de lei obţinuţi în cadrul unei strângeri de fonduri. Se bazează pe propria notoritate clădită de-a lungul a mai multor mandate parlamentare şi pe serviciile unei firme de consultanţă cu care colaborează de doi ani jumătate. ?Mie, componenta electoralaă cea mai scumpă mi se pare media locală, dar dacă ai notorietate nu trebuie să iei spaţii în multe emisiuni. O apariţie la televiziune sub 1.500 de euro nu găseşti indiferent de rating sau ora difuzării. Eu mi-am rezervat câteva emisiuni pentru a-mi prezenta programul electoral? precizează Anastase pentru Antena3.ro.
Deputatul bistriţean Ioan Oltean crede că cheltuielile pentru fiecare din cei 7 candidaţi ai filialei se vot cifra în jur de 20.000-30.000 de euro. ? Nu am apelat la serviciile unei consultanţe de specialitate. Ne vom descurca prin proprile mijloace şi cu sprijinul celor de la centru? afirmă Oltean.
Colegul său de la Cluj, deputatul Daniel Buda estimează că 10.000-15.000 de euro sunt îndeajuns pentru susţinerea unei campanii electorale cu şanse. ?Nu am făcut încă nişte calcule că mă doare capul deja. Fiecare va cheltui cât va crede de cuviinţă, dar undeva în jur de 10.000-15.000 de euro ar fi destul pentru o campanie? crede Buda, care a apelat şi el la sfaturile specialiştilor în consultanţă de la centru.
Trezorierul PD-L, Gheorghe Albu, candidează pentru un loc la Cameră într-un colegiu dâmboviţean. Suţine că nu are nevoie de servicii de consultanţă pentru promovarea candidaturii sale. ?Este relevant pentru acei candidaţi care depind de o bază logistică. Sunt prea vechi în politică, avem experienţă. Eu am un post de televiziune, un radio şi un ziar la nivel local? se laudă candidatul PD-L. Cât despre costuri, acestea ?diferă de la un candidat la altul?. ?Va fi o campanie dură. Cred că pentru candidaţii care vor să ducă o campanie decentă va fi nevoie în medie de un buget de 35.000-45.000 de euro? prognozează Albu.
Marius Vulpe, Antena3.ro

×
Parteneri
Afacerea de succes cu care un italian a dat lovitura în Buzău
x close