Antena 3 CNN Actualitate Campania ?Opriţi codurile?: ?Dacă îmi cumpăr o trusă de scule, nu înseamnă că mă pregătesc să sparg o casă?

Campania ?Opriţi codurile?: ?Dacă îmi cumpăr o trusă de scule, nu înseamnă că mă pregătesc să sparg o casă?

Campania ?Opriţi codurile?: ?Dacă îmi cumpăr o trusă de scule, nu înseamnă că mă pregătesc să sparg o casă?
Sursa foto: Cele patru coduri, atacate de societatea civila
06 Apr 2009   •   15:41
ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // După ce mai multe organizaţii nonguvernamentale au lansat săptămâna trecută o campanie prin care vor să oprească procedurile parlamentare privind dezbaterea proiectelor codurilor penal, civil şi de procedură penală şi civilă, societatea civilă a continuat atacarea proiectelor luni, în cadrul unei conferinţe de presă. Ong-urile au reacţionat pentru că cele patru coduri nu au fost supuse unei reale dezbateri publice înainte de aprobarea lor de către Guvern, iar conform legii transparenţei decizionale, proiectele ar fi trebuit afişate pe site-ul Ministerului Justiţiei. Antena3.ro vă prezintă şi fragmente din propunerile actuale ale guvernanţilor, referitoare la cele patru proiecte de cod.

Prevederile legate se tehnicile speciale de supraveghere sau cercetare care includ, printre altele, interceptarea convorbirilor şi comunicărilor, supravegherea video, audio sau prin fotografiere în spaţii private. Localizarea sau urmărirea prin GPS sau prin alte mijloace tehnice de supraveghere, obţinerea listei convorbirilor telefonice, reţinerea, predarea sau percheziţionarea trimiterilor poştale. Monitorizarea tranzacţiilor financiare şi dezvăluirea datelor financiare, identificarea abonatului, proprietarului sau utilizatorului unui sistem de comunicaţii sau a unui punct de acces la un computer. Acestea sunt aspectele referitoare la încălcarea dreptului la viaţa privată, din proiectul de Cod de Procedură Penală, care au fost atacate de către organizaţiile semnatare ale campaniei "Opriţi codurile", în conferinţa de luni.

"Infractorii trebuie prinşi provocându-i"

"Cătuşe de libertate", aşa au definit luni organizaţiile care au iniţiat campania, prevederile guvernanţilor din cele patru proiecte de cod, pentru că noile măsuri încalcă atât dreptul presei de a fi liberă, cât şi libertatea de exprimare în general.

"?Guvernanţii sunt atât de preocupaţi de viaţa noastră privată, încât au făcut-o praf în cele patru coduri. De exemplu, articolul 148 din Codul de Procedură Penală ne dă de înţeles că infractorii trebuie prinşi provocându-i, din moment ce articolul arată că o infracţiune poate fi constatată şi dispusă de către procuror, dacă există o suspiciune rezonabilă cu privire la pregătirea sau săvârşirea de către suspect a unor infracţiuni sau dacă există o suspiciune că o persoană este implicată în activităţi infracţionale care au legătură cu infracţiunile care apar în acest articol", spune Georgiana Iorgulescu, director executiv la Centrul de Resurse Juridice, una dintre organizaţiile semnatare ale campaniei.

Antena3.ro vă prezintă câteva prevederi din articolul 148, referitoare la constatarea unei infracţiuni de corupţie sau a încheierii unei conevnţii.

"Capitolul V. Tehnici speciale de supraveghere şi cercetare.
Art. 148. Constatarea unei infracţiuni de corupţie sau a încheierii unei convenţii

1. Constatarea unei infracţiuni de corupţie sau a încheierii unei convenţii se poate dispune de procurorul care supraveghează sau efectuează urmărirea penală, pe o perioadă de maximum 60 de zile dacă :
a. există o suspiciune rezonabilă cu privire la pregătirea sau săvârşirea de către suspect a unei infracţiuni de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, spălare a banilor, falsificare de monede sau alte valori, şantaj, lipsire de libertate, evaziune fiscală, în cazul infracţiunilor de corupţie sau în cazul altor infracţiuni pentru care legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani sau dacă există o suspiciune rezonabilă că o persoană este implicată în activităţi infracţionale care au legătură cu infracţiunile enumerate mai sus. [?]

8. Durata totală a măsurii, cu privire la aceeaşi persoană şi aceeaşi faptă, nu poate depăşi un an.

9. Constatarea unei infracţiuni de corupţie sau încheierii unei convenţii nu constituie provocare."

"Dacă îmi cumpăr o trusă de scule, nu înseamnă că mă pregătesc să sparg o casă"

O altă problemă atacată luni de societatea civilă se referă la tehnicile de supraveghere sau la aşa-numitul "Big Brother", după cum au numit ong-urile noile măsuri de interceptare a persoanelor.

După prevederile Codului de Procedură Penală, o persoană poate fi urmărită prin ?Tehnici speciale de supraveghere sau cercetare?, cum ar fi interceptarea convorbirilor şi a comunicărilor, supraveghere video, audio sau foto în spaţiile private, localizarea prin GPS, reţinerea trimiterilor poştale, monitorizarea tranzacţiilor financiare sau prin identificarea abonatului, proprietarului sau utilizatorului unui sistem de telecomunicaţii.

"După cum arată noile prevederi, statul este cel care strânge date fără ca noi să ştim şi ne invadează viaţa personală. De ce ? Pentru că articolul 137 prevede măsuri de ordin penal chiar dacă o persoană se pregăteşte să facă o infracţiune, nu dacă doar o săvârşeşte. Asta înseamnă că dacă merg să-mi cumpăr o trusă de scule înseamnă că am de gând să sparg o casă ? Poate am nevoie să-mi repar ceva în apartament", explică Diana Hatneanu, director executiv la APADOR-CH, un alt ong din coaliţia "Opriţi codurile".

Ea adaugă în conferinţa de luni că este posibil ca un prieten să vrea să-şi verifice emailul de pe calculatorul nostru sau să dea un telefon de pe mobilul pe care îl deţinem, caz în care tu nu poţi şti cu cine şi ce vorbeşte, iar astfel eşti acuzat tu pentru ceva ce nu cunoşti.

Antena3.ro vă selectează câteva articole din textul propus de guvernanţi, din Codul de Procedură Penală, legate de supravegherea tehnică şi modalităţile prin care o persoană poate fi urmărită în viaţa privată.

"Capitolul V. Tehnici speciale de supraveghere şi cercetare.
Art. 136. Dispoziţii generale

1. Prin tehnici speciale de supraveghere sau cercetare se înţelege :
a. interceptarea convorbirilor şi comunicărilor
b. supravegherea video, audio sau prin fotografiere în spaţii private
c. localizarea sau urmărirea prin GPS sau prin alte mijloace tehnice de supraveghere
d. obţinerea listei convorbirilor telefonice
e. reţinerea, predarea sau percheziţionarea trimiterilor poştale
f. monitorizarea tranzacţiilor financiare şi dezvăluirea datelor financiare
g. utilizarea investigatorilor sub acoperire
h. constatarea unei infracţiuni de corupţie sau a încheierii unei convenţii
i. livrarea supravegheata
j. identificarea abonatului, proprietarului sau utilizatorului unui sistem de telecomunicaţii sau a unui punct de acces la un computer

Art. 137. Supravegherea tehnică
1. Supravegherea tehnică se dispune de judecătorul de drepturi şi libertăţi atunci când sunt îndeplinite următoarele condiţii :
a. există o suspiciune rezonabilă cu privire la pregătirea sau săvârşirea unei infracţiuni prevăzute în alin. 3
b. măsura este necesară şi proporţională cu restrângerea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, date fiind particularităţile cauzei, importanţa informaţiilor ori a probelor ce urmează a fi obţinute sau gravitatea infracţiunii
c. probele sau localizarea şi identificarea suspectului sau inculpatului nu ar putea fi obţinute în alt mod sau obţinerea lor ar presupune dificultăţi deosebite ce ar prejudicia ancheta ori există un pericol pentru siguranţa persoanelor sau a unor bunuri de valoare.
2. Supravegherea tehnică se poate dispune cu privire la suspect sau inculpat. Interceptarea convorbirilor şi comunicărilor, precum şi localizarea sau urmărirea prin GPS se poate dispune şi cu privire la o altă persoană dacă există o suspiciune rezonabilă că aceasta primeşte ori transmite comunicări de la suspect sau de la inculpat ori destinate suspectului sau inculpatului, că suspectul sau inculpatul foloseşte telefonul sau sistemul de comunicare al persoanei respective, sau punctul de acces al acesteia la un sistem informatic. Monitorizarea tranzacţiilor financiare şi dezvăluirea datelor financiare se poate dispune şi cu privire la persoana care a participat sau participă la tranzacţiilr financiare ale suspectului sau inculpatului, ori la persoana care coordonează activităţile financiare ale suspectului sau inculpatului. Supravegherea video, audio sau prin fotografiere în spaţii private se poate dispune şi cu privire la altă persoană decât suspectul dacă există o suspiciune rezonabilă că printr-o astfel de măsură se poate ajunge la descoperirea locului în care se află suspectul sau inculpatul.
3. Supravegherea tehnică se poate dispune în cazul infracţiunilor contra securităţii securităţii naţionale prevăzute de Codul penal şi de alte legi speciale, precum şi în cazul infracţiunilor de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, spălare a banilor, falsificare de monede sau alte valori, falsificarea de instrumente de plată electronică, şantaj, viol, lipsire de libertate, evaziune fiscală, în cazul infracţiunilor de corupţie, infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene, al infracţiunilor care se săvârşesc prin sisteme informatice sau mijloace de comunicare electronică, sau în cazul unor alte infracţiuni pentru care legea prevede pedeapsa de 5 ani închisoare sau mai mare.
4. Este interzisă dispunerea supraveghereii tehnice cu privire la raporturile legale dintre avocat şi suspectul, inculpatul pe care îl apără. Dacă pe pacursul sau după executarea măsurii rezultă că activităţile de supraveghere tehnică au vizat şi raporturile dintre avocat şi suspectul sau inculpatul pe care acesta îl apără, probele obţinute nu pot fi folosite în cadrul procesului penal, urmând a fi şterse, de îndată, de către procuror. Judecătorul care a dispus măsura este informat, de îndată, de către procuror."

Campania "Opriţi codurile" este o reacţie a 19 organizaţii nonguvernamentale la absenţa unei dezbateri publice, prin care să fi fost adoptate legal cele patru coduri, Codul Penal, Civil, de Procedură Civilă şi de Procedură Penală, care sunt actele normative fundamentale pentru societatea românească. Cele patru coduri completează prevederi din textul Constituţiei şi reglementează cea mai mare parte a relaţiilor ce se stabilesc între cetăţenii României sau pe teritoriul ţării noastre şi care vor stabili civilizaţia juridică a ţării noastre pentru o perioadă lungă de timp.

In cadrul campaniei, societatea civilă a realizat şi o platformă de comunicare şi consultare prin intermediul site-ului www.opriticodurile.ro , unde se pot găsi proiectele codurilor, analize şi comentarii ale ong-urilor semnatare, calendarul campaniei, unde pot fi consultate întâlnirile reprezentanţilor coaliţiei, dar şi alte informaţii referioare la campania "Opriţi codurile".

Paula Safta, Antena3.ro

×
Parteneri
De la 1 iulie, se scumpesc carburanţii. Cu cât va plăti mai mult un şofer
x close