Antena 3 CNN Actualitate De la Dacia 1100 la Sandero. Istoria celui mai cunoscut brand auto românesc (FOTO)

De la Dacia 1100 la Sandero. Istoria celui mai cunoscut brand auto românesc (FOTO)

<font color=red>De la Dacia 1100 la Sandero.</font> Istoria celui mai cunoscut brand auto românesc <font color=red>(FOTO)</font>
06 Iun 2008   •   14:09

Dacia Sandero a fost lansată marţi, oficial, în România. Pe lângă acest model, colaborarea dintre Dacia şi Renault a adus pe piaţă în ultima perioadă o gamă complexă de maşini competitive, capabile să se bată de la egal la egal cu firme de renume de pe piaţa auto. Până să se ajungă însă la momentul în care există dejacinci modele Dacia extrem de fiabile, vândute în toate colţurile lumii, producătorul român a parcurs un drum lung, de patruzeci de ani.În prezent, Dacia a devenit unul dintre cele mai desucces branduri ale României, cunoscut la nivel mondial.

Istoria de 40 de ani a modelelor Dacia

GALERIE FOTO DACIA - DIN 1968 PÂNĂ ÎN PREZENT

Grupul Renault a investit, din 1999 şi până în prezent, peste 600 demilioane de euro în modernizarea echipamentelor de producţie ale uzinei de laPiteşti. Autoturismele produse atât în ţară cât şi în străinătate suntcomercializate astăzi înpeste 40 de ţări.

Revenind la Sandero,ultimul dintre autoturismele lansate, trebuieprecizat că automobilul este derivat din Renault Sandero, comercializat degrupul francez în Brazilia şi Argentina. Dacia Sandero a fost prezentatăoficial, pentru prima oară, la Salonul Auto de la Geneva, din martie 2008.

GALERIE FOTO DACIA SANDERO

Esteprimul autoturism care poartă noua siglă a companiei Dacia şi are preţuricuprinse între 6.890 euro şi 9.850 euro, cu TVA. Maşina este disponibilă încinci versiuni de echipare şi două motorizări pe benzină, 1,4 şi 1,6 litri, de75, respectiv 90 de cai putere. Motorizările diesel vor fi introduse abia anulviitor, din cauza restricţiilor de producţie ale uzinei de la Piteşti şi alefurnizorului de motoare alimentate cu motorină. Până la finele anului, Sanderova intra pe mai mult de 40 de pieţe, din întreaga lume.

Penultimul dintre celecinci modele dezvoltate pe platforma Logan (B0) este Dacia Logan Pick-Up.

Automobilul utilitar afost lansat în primăvara acestui an, după ce a fost prezentat în premierămondială, la SIAB 2007. Maşina este echipată cu un propulsor pe benzina 1,6 MPIşi o motorizare diesel 1,5 dCi, disponibilă în două variante de putere: 70 şi85 CP. Sarcina utilă a autoturismului este de 800 de kilograme iar platforma deîncărcare măsoară 1,8 metri. În plus, cabina dispune de un spaţiu dedepozitare, situat în spatele scaunelor, cu un volum de 300 de litri. Preţulpentru automobil se situează între 7.250 euro şi 9.300 euro, în funcţie deversiunea de motorizare.

Dacia Logan Van şi MCVsunt modelele care au precedat versiunea Pick-Up. În 2006, la Salonul Auto dela Paris a fost lansată Dacia Logan MCV(Multi Convivial Vehicle) sau break.

Aceasta este versiunea station wagon amodelului Logan. Maşina dispune de şapte locuri, pe trei rânduri, ultimulputând fi demontat, pentru mărirea capacităţii portbagajului. Volumul acestuiaeste de 700 litri fără al treilea rând de scaune şi poate ajunge la maximul de 2.350litri. Comercializarea versiunii MCV a început în România la 4 octombrie 2006,iar pe pieţele externe, din 2007. Acest model a fost primul dintre cele cincicare au la bază platforma Logan.

DaciaLogan VAN are şi ea la bază platforma mecanică Logan MCV.

Acestmodel a fost special conceput la vremea respectivă pentru a înlocui vechiul Pick-Up.La exterior maşina seamână foarte mult cu MCV-ul, deosebirea constând înînlocuirea geamurilor laterale spate şi a lunetei, cu tablă. Interiorul a fostamenajat pentru obţinerea unei mase utile de 800 kg şi un volum util de 2.500litri. Noutatea pentru Dacia a fost, în acel moment, prezenţa airbag-urilorpentru torace.

DaciaLogan Sedan a fost lansată în data de 2 iunie 2004, la SalonulAuto de la Paris, şi a putut fi achiziţionată din 1 septembrie, acelaşi an.

Maşina a fost aşteptată cu sufletul la gură de români, încă din anul 2000, cândpreşedintele de atunci al grupului Renault, Louis Schweitzer a anunţat primeledetalii tehnice despre viitorul model Dacia (numit XC90).

Detaliile anuţate aufost cu atât mai impresionante cu cât oficialii Renault declaraseră iniţial căviitoarea maşină va costa 5.000 de euro. De fapt, preţul modelului de bază a atins, în momentul lansării, valoarea de 5.800¤, iar în prezent, varianta cu toate opţiunile incluse ajunge la peste 10.000¤. În anul 2005 a apărut şi un model propulsat de un motor diesel.

La data de 14 septembrie2006, a fost lansată o nouă versiune,restilizată, a Loganului.

Modificările au vizat atât interiorul cât şiexteriorul automobilului. Eleronul portbagajului, butonul pentru deschiderea luidin exterior, stopurile tip "cristal" şi oglinzile redesenate, suntcele mai importante dintre noile elemente.
În acelaşi timp, Dacia a lansat şimotorul de 1,6 litri şi 16 valve cu 105 cai putere (77 kW) ce echipează vârfulde gamă denumit Prestige. Interiorul Loganului beneficiază de tapiţerii noi,iar maneta schimbătorului de viteză şi volanul sunt îmbrăcate în piele. Tabloulde bord are acum ceasuri sport, cu fundalul alb. La capitolul accesorii, Logandispune de o nouă gamă de radio Blaupunkt care redă casete, CD-uri sau fişiereMP3. De asemenea, nu trebuie uitaţi senzorii de parcare, o nouă gamă de jantede 15" şi patru noi nuanţe de vopsea metalizată.

Concepte şi modele care vor mai apărea, de la Dacia-Renault

Deşi a dezvoltat cinci modele pe platforma Logan din cele şase anunţate pânăacum, producătorul francez Renault a anunţat recent că programul Logan vainclude încă patru versiuni de caroserie. Acestea vor fi prezentate până în2012 şi includ un minivan şi un SUV (Sport Utility Vehicle). Odile Desforges,directorul de achiziţii al producătorului francez, a declarat la CongresulAutomotive News Europe din mai, de la Torino, că ?trebuie să dezvoltăm noicaroserii pentru Logan?.

La deschiderea de lasfârşitul lunii mai, 2008, a Centrului de Designpentru Europa Centrală, Renault a prezentat un concept de pick-up, considerat ?un exerciţiu de design care sădovedească faptul că centrul din România poate crea lucruri interesante.? Pick-up prezentat de Patrick LeQuement, directorul de design al Renault, arepartea din spate carosată.

FOTOGRAFII PICK-UP CONCEPT CAR



În aprilie 2008, directorul comercial al Dacia, Renault şiNissan, în România, Jacques Daniel, a anunţat că, la finele anului,Dacia va lansa pe piaţă o variantărestilizată a Logan Sedan. Prin această decizie se doreşte creştereavânzărilor modelului şi aducerea la noua linie de design a Dacia, prezentă lamodelul Sandero.

GALERIE FOTO LOGAN SEDAN,FACELIFT

?Logan a dovedit că este o maşină fiabilă, însă, ca pentruoricare alt model care nu suferă nicio modificare substanţială timp de maimulţi ani, o variantă restilizată este necesară?, a declarat Jacques Daniel.Modelul ar fi trebuit să fie o surpriză, dar automobilul a fost fotografiat peascuns în interiorul uzinelor de la Mioveni, şi prezentat pe mai multe site-uriromâneşti.

În 2006, Dacia a prezentatla Salonul Auto de la Geneva primul concept din istoria mărcii, Logan Steppe.

Automobilul semăna cu unstation wagon, cu aspect de SUV, avea roţi de 17 inch, bare paraşoc masive şiscut protector cu inserţii metalice. Farurile cu leduri, interiorul dotat cu ecraneLCD montate în tetiere şi un ecran de dimensiuni uriaşe montat în uşa de laportbagaj, întregeau imaginea conceptului expus la Geneva.

Date privind vânzările autoturismelor Dacia

Conform ultimelorinformaţii, în cei patru ani de la lansarea pe piaţă, grupul Renault a vândutmai mult de un milion de automobile Logan în întreaga lume. La nivel mondial,în 2007, au fost construite 420.000 de autoturisme Logan, iar cifrele vor depăşiun milion în 2009.

Doar în primele patru luni ale acestui an, au fost vândute 168.000de unităţi la nivel mondial, fiind înregistrată o creştere de 85 de procentefaţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Loganul s-a vândut cel mai bine pepiaţa din România, unde a depăşit 100.000 de maşini comercializate, în 2007. Înaceeaşi perioadă, pe locul următor s-a situat Rusia cu 68.000 de unităţivândute şi Franta cu 32.000.

De la Dacia1100, la Sandero. Automobilele construite la Piteşti de-a lungul anilor

Înanul 1966 compania Renault a fost aleasă de conducerea României dintre maimulte nume mari din industria auto internaţională. Autorităţile româneau considerat necesară producerea unui autoturism sub licenţa obţinută de la unproducător străin pentru reducerea timpului între proiectare şi lansarea înproducţia de serie a unui automobil. Uzina de la Piteşti a luat naştereîn doar un an şi jumatate.
Renault 8, modelul din care a derivat Dacia 1100
A fost aleasă denumirea ?Dacia? deoarece era (şieste încă) unul dintre cel mai vechi nume din România, cu rezonanţă şiimportante conotaţii istorice. Colaborarea dintre Dacia şi Renault aînceput din anul 1966, iar fabrica principală a fost inaugurată la 1 iunie 1968la Colibaşi, în prezent fiind cunoscută drept uzina de la Mioveni.

1968.
Începe construcţia modelului Renault 8 sau Dacia 1100 şi câteva modele1100 S destinate poliţiei şi raliurilor.
1969. Dacia 1300 intră în producţie.
1970-1971 Au mai fost construite versiunileDacia 1200 (versiune bicorp), 1300L (lux) şi 1301 SuperLux, destinate doar membrilor Partidului Comunist Român.
1973. Aapărut Dacia 1300 Break, 1300F fără scaune în spate şi ambulanţa 1300S.
1975. Este lansată Dacia 1302 Pick-Up.
1978. Licenţa Renault expiră, iar Dacia 1300 este facută înîntregime de români.
1979. Afost prezentată la Bucureşti Dacia 1310 restilizată, modificările fiind inspiratede la Renault 12 din 1975. Dacia 1310 afost singurul model lansat de producătorul român care a rezistat pe piaţă maimult de 20 ani, fiind considerat simbolul mărcii Dacia din 1979 până astăzi.
1981. A fost lansată pe piaţă Dacia 1310. Aceeaşi perioadă a marcat apariţia Daciei 1310Sport şi a prototipului coupe denumit Dacia Braşovia, deoarece era modificatăla service-ul din Braşov. Dacia încearcă să producă un modelpentru oraş, numit Dacia 500 sau Lăstun.
1983. Apare Dacia 1410 Sport cu două portiere. Maşina a fost folosită şi laraliuri cu un motor Renault, modificat de Nicu Grigoraş.În acelaşi an s-au construit 1304Pick-up şi 1305 Drop-Side, 1410 şi 1210 cu varianta de motor mare şi unul economic.
1985. S-alansat 1320 CN1 cu hatchback-ul bazat pe modelul 1310, cunoscută şi sub denumirea?bord de CN1?. De asemenea, anul 1985 marchează începutul proiectării primuluiautoturism de concepţie 100% românească, de către inginerii de la Dacia.
1989. Afost realizat un prototip cu partea frontală provenind de la 1320 şi un spatenou.
1991. A fost lansată Dacia 1325 Liberta.
1992.Au intrat pe piaţă modelele 1307 double cabbed pick-up şi 1309.
1994. Aapărut un facelift cunoscut sub denumirea de CN2.
1995. Afost lansat CN3 pe piaţa europeană şi Dacia Nova, primul autoturism sută lasută românesc. De asemenea, au fost operate unele modificari la modelul 1310.
1998.Apare prototipul Nova cu 7 locuri şi se fac ultimele modificari la Dacia 1310cunoscută ulterior sub denumirea de CN4 sau "Zâmbetul lui Iliescu".
2000. Estelansată Dacia Dedicaţie, cu finisaje mai bune şi vopsită în două nuanţe de gri.
21 iulie 2004. De pe porţile uzinei de la Mioveni iese ultimaDacie 1310, la 35 de ani de la apariţie. Ultimul autoturism a fost reţinută laMuzeul Dacia.
8decembrie 2006. Vehiculele utilitare Dacia sunt şi ele retrase dinproducţia de serie.
1999. Uzina de la Mioveni este preluată din nou, după maimult de 30 de ani, de grupul Renault. În acelaşi an a fost anunţat modelul XC90(Logan).
2000.Este lansată Dacia Super Nova, o îmbunătăţire a versiunii Nova cu o variantă?full options? dotată cu geamuri electrice, aer conditionat şi CD-player.
2003.Dacia Solenza, înlocuitoarea Supernovei este prezentată oficial şi începecomercializarea ei.
2 iunie 2004 marcheazăprezentarea oficială, la Salonul Auto de la Paris, a Daciei Logan iar de la 1 septembrie 2004 maşina a putut fiachiziţionată de către public.
2005. Aapărut versiunea diesel a Daciei Logan.
2006. A fost lansat, la Paris, modelul MCV (Multi ConvivialVehicle).
2006. Station-wagon concept car, conceptul Dacia LoganSteppe este prezentat la Salonul Auto de la Geneva.
2007. Apare modelul Logan VAN.
2008. Sunt lansate pe piaţă Dacia Logan Pick-Up şi Dacia Sandero.

Fotografii: Dacialoganmcv.nl, Daciasandero.info, Autospot.ro, Wikipedia.ro, Co.weblog.ro.
Text: Florin Tulbure, Antena3.ro

×
Parteneri
Ploile și vijeliile se extind chiar înainte de Paște!
x close