Antena 3 CNN Actualitate Educație Cum s-a schimbat sistemul de învățământ, în pandemia de coronavirus – Examenele se mută în online, iar sala de clasă în camera de zi

Cum s-a schimbat sistemul de învățământ, în pandemia de coronavirus – Examenele se mută în online, iar sala de clasă în camera de zi

Pandemia de coronavirus a venit cu o serie de schimbări la nivelul tuturor ramurilor importante ale societății din România, dar și a celorlalte state. Timpul parcă stă pe loc, iar multe dintre activitățile oamenilor au înghețat odată cu instituirea măsurilor impuse de starea de urgență.

Cum s-a schimbat sistemul de învățământ, în pandemia de coronavirus – Examenele se mută în online, iar sala de clasă în camera de zi
Sursa foto: Hepta
de Mirabela Vasile    |    23 Apr 2020   •   11:03

La fel ca în cazul restricțiilor economice și sectorul educației a suferit modificări drastice. Școlile s-au închis, examenele importante s-au amânat, iar cursurile celor mici s-au mutat în mediul online. Întrebarea care îi macină atât pe reprezentanții din Învățământ, cât și pe cadrele didactice și părinți nu este însă când se vor deschide școlile, ci cum va arăta în continuare învățământul în condițiile de a menține distanțarea socială.

Proiectul Teleșcoala și tranziția cursurilor de la sala de clasă, la camera de zi a elevului

Ministerul Educației și Cercetării a venit cu soluții pentru elevi și profesori și au apelat la utilizarea platformelor online, accesate în mod gratuit de mai multe companii. Totodată s-a realizat un parteneriat cu Televiziunea Română pentru a se facilita accesul la educație pentru elevii care nu au posibilitatea de a accesa platformele online, cu precădere pe categoria celor care sunt în ani terminali și vor susține examene.

Există peste 50 de profesori voluntari care asigură materialele difuzate pe postul de televiziune. Teleșcoala începe de la ora 9:00 pentru elevii claselor a VIII-a și după-amiază, de la ora 15:00, pentru clasa a XII-a.

De asemenea, Ministerul Educației le-a transmis școlilor să activeze licențele gratuite Google și Microsoft, pe platforma clasaviitorului.ro, pentru a avea acces la aplicațiile educaționale G Suite for Education și Office 365 A1.

Platforma a fost folosită și până acum, dar de un număr mult mai mic de profesori, în cadrul proiectului de formare a cadrelor didactice numit CRED.

”Sunt părinte de elev de clasa întâi și am observat în aceste zile că aptitudinile digitale au început să fie apreciate, extinse și încurajate. Un fel de tot răul spre bine, o mică ieșire din Evul Mediul total netehnologizat al învățământului românesc.

Dacă predarea are un element pregnant de interactivitate, cu siguranță da. Spre exemplu, una dintre teme avea drept subiect Universul. Cel mic a realizat un proiect, a pozat Luna, s-a documentat pe internet vizionând filmulețe impresionante despre subiect, a cercetat, a constatat, a efectuat proiectul pe care l-a trimis ulterior pe e-mail doamnei învățătoare.

Mai mult, feed-back-ul este personalizat și detaliat. E dificil la clasele cu peste 30 de elevi, se pot acorda, în mod realist, un număr de câteva zeci de secunde fiecărui elev într-o oră.”, a declarat Daniel Sustac.

Ce se întâmplă cu înscrierea în clasa pregătitoare 2020

Înscrierea pentru clasa pregătitoare se realizează de asemenea online, unde se depune o cerere la adresa https://inscriere.edu.ro/cerere/, iar validarea înscrierii se va prelungi cu o săptămână, după deschiderea școlilor. Totodată, și activitatea de evaluare psihosomatică pentru clasa pregătitoare se va amâna până după reluarea cursurilor.

În ceea ce privește drepturile salariale, MEC asigură întreg personalul din unitățile de învățământ preuniversitar de stat și particular acreditat că nu vor fi afectate de măsurile privind suspendarea cursurilor. În plus, se va constitui un Grup de Lucru Interinstituțional pentru evaluarea impactului economic, financiar și bugetar asupra României, generat de efectele epidemiei COVID-19.

 

Admiterea la facultate va fi susținută online

Admiterea la facultate s-ar putea da și ea online. Multe dintre univeristățile de prestigiu din România au anunțat examene direct în fața calculatorului.

”Activitățile online sunt reglementate de autorități. Într-un ordin de ministru pentru admiterea în universități. Aici se spune că metodologiile proprii de admitere pot prevedea facilități online pentru înscriere/preînscriere admitere. Este o practică curentă în marile universități din străinătate.

Sunt convins că la admiterea din acest an, cele mai multe universități vor prevedea modalitatea de preînscriere/înscriere online.

Universitățile care vor face acestă practică au anunțat deja public, printre ele se numără Universitatea din Cluj, Universitatea din București, Universitatea de Vest. Noi așteptăm însă hotărârea de guvern pentru cifra de școlarizare.”, a spus Sorin Cîmpeanu, președintele Consiliului Rectorilor, pentru Antena 3.

Părinții, obligați să cumpere dispozitive smart și să asigure internet pentru a participa la cursurile online

Un ordin dat de Monica Anisie impune părinților să asigure participarea copiilor la cursurile online organizate de către unitatea de învățământ pe durata stării de urgență, indiferent dacă au mijloacele materiale necesare sau acces la rețeaua de internet.

”Cursurile online au un specific. Sunt școli private, universități care au practicat sau practică acest sistem, dar au o tehnologie pusă la punct, cursuri ”aranjate” pentru a putea fi predate așa, o întreagă strategie educațională verificată în timp.

Nu putem face asta ad-hoc, cu niște telefoane personale, pe propriile cheltuieli, fără nimic interconectat, unitar, cuantificabil. Mai mult, de câțiva ani, toți cei care au încercat home-schooling au fost criticați, blamați, judecați ca fiind împotriva sistemului. Erau chiar subiecte de BAC cu argumentare pe această temă și, evident, era bine să ”vezi" că ”școala de acasă" nu e bună, nu cultivă comunicarea, e .... antisocială... Brusc, argumentele astea au dispărut, unde?! Eu zic să stăm în casă dacă e de viață și de moarte, să avem grijă de imunitatea noastră, să ne stresam mai puțin și să citim mai mult, pentru noi și pentru elevii noștri, să ținem legătura cu ei omenește, nu la foc automat. Și să revenim treptat, nu în clase cu 30 de copii odată, că vom umple spitalele. Și să dăm drumul unui sistem alternativ de educație, nu doar pentru asemenea situații, ci pentru tot restul timpului; Să nu-i mai ostracizăm pe cei care nu vor școală publică, ci homeschooling, să se poată alege! Nu poți performa la cote de valoare ceea ce nu practici tot timpul!Și să putem alege și noi, profesorii, care cum se simte mai bine să predea.”, a declarat Sorina Milea, de la Colegiul National "Al. I. Cuza" Focsani.

 

Preșcolarul sau elevul are dreptul de a avea acces gratuit la portalurile platformele de învățare, bibliotecile virtuale și la alte resurse de învățare digitale, în funcție de nevoi, potrivit edupedu.ro.

Elevul are obligația de a participa la activitățile de învățare online stabilite de unitatea de învățământ.

”Unii elevi reușesc să parcurgă toată materia necesară, depinde de modul în care profesorii au reușit să interacționeze cu ei. Depinde de modul în care familia a reușit să responsabilizeze copilul.

În mediul rural, infrastructura și logistica necesară nu prea este și putem vorbi de inechitate, de aceea și Ministerul a recomandat doar predarea în mediul online și nu a creat obligativitate.

Așa cum știți și dumneavoastră, ministrul Educației a declarat că se pregătește un ghid de pregătire online astfel încât recomandarea să devină obligatorie. Așa cum spunea și ministrul Sănătății nu cred că putem începe școala pe 15 mai.

E un scenariu pe care noi nu îl credem. Eu interacționez foarte mult cu părinții și spun că sunt mulți părinți care nu își vor trimite copiii la școală și mă refer în special la părinții care nu au copiii în anii terminali astfel încât să trebuiască să dea examene. Cu apariția acestui ghid ar trebui să standardizăm predarea în mediul onlie. Dar nu e ușor pentru că avem nevoie de finanțare, mai ales că sunt copii care nu au astfel de dispozitive. Guvernul trebuie să găsească fonduri pentru asta.

Profesorii, unii dintre ei ar trebui să intre în niște cursuri rapide de predare în mediul online, iar apoi putem vorbi despre intrarea într-un făgaș normal”, a spus Iulian Cristache, președinte Federația Asociațiilor de Părinți, pentru Antena 3.

”Proiectul de cursuri online din păcate, pe hârtie arată bine. În realitate, dintr-un studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației, 65% dintre copii nu au acces la terminale smart sau la internet. Lecțiile nu se fac online nici în București în școli care sunt deja înrolate la google classroom.

Multe cadre didactice refuză să facă lecții online. Alți profesori nu sunt digitalizați iar cursurile MEN pe tema asta nu au ajuns încă la ei.”, a declarat pentru Antena3.ro, Corina Atanasiu, reprezentant Fepal (Federația părinților și aparținătorilor legali din România).

 

Profesorii apelează la alternative (Whatsapp și Youtube) – atenția acordată elevilor, la nivel ridicat

Multe dintre cadrele didactice ”nu își permit luxul” de a lucra pe platformele online recomandate de ministerul Educației. Și nu pentru că ar fi un moft sau privesc problema dintr-o altă perspectivă, însă elevii nu au posibilitate, nu cunosc, sau nu au acordul din partea părinților.

Astfel, cursurile ori sunt mutate pe grupuri de Whatsapp, unde cadrul didactic le predă vocal/video sau trimit fotografia cu lecțiile predate, ori cadrul didactic filmează singurul așa numitul material cu lecția și îl urcă direct pe contul de Youtube.

Mulți dintre profesori aloca mult mai multe ore pentru aceste metode alternative și asta pentru a se asigura că elevul a înțeles cum trebuie lecția pentru ziua respectivă.

”Elevii nu asimilează mai bine informațiile. Sunt mai receptivi, dar le lipsește îndrumarea, validarea, feed-back-ul. Online-ul este doar un auxiliar, o modalitate mai atractivă de consolidare/diversificare a informațiilor deja acumulate. Dar achiziționarea de cunoștințe noi, pentru a fi corect realizată, trebuie făcută face-to-face, sub atenta îndrumare a unui profesionist; în speța noastră, profesorul de specialitate! Dacă ne referim strict la învătare, mediul online este artificial, în toată splendoarea lui. El îți dă informația în formă brută. Și depinde de capacitatea fiecăruia cum înțelege. Nimeni nu este lângă el să-l atenționeze când calea aleasă nu este cea corectă!

 

Profesorul își adaptează discursul și metodele astfel încât să fie înțeles de către majoritatea elevilor, fiecare cu puterea lui de înțelegere. Cu elevii de clasa a XII -a lucrurile stau, oarecum, altfel. Ei au deja competențe de studiu individual, de autoevaluare, consolidate. Iar informațiile online, referitoare la BAC, modelele de subiecte, sunt binevenite! Cât despre programul Teleșcoala, elevii mei mi-au spus că acest program nu le-a oferit nimic în plus. Se bucurau doar când constatau că ei învățaseră la clasă, ceea ce spunea doamna aceea, la TV!

Prezentarea este mult prea rapidă. Pur teoretică. Și ei au nevoie mai mult de validare și de îndrumare, în ceea ce știu!”, a declarat Curculescu Marina, profesor de Limba Română, la liceul Tiu Dumitrescu din Giurgiu.

 

 

 

×
Subiecte în articol: şcoală
Parteneri
Sancţiuni pentru medicii care duc pacienţii de la stat la privat
x close