Antena 3 CNN Actualitate Atenție! Neachitarea facturilor în termen de 30 de zile vă lasă fără casă! Adrian Cuculis: ”După 30 de zile ai casa scoasă la vânzare!”

Atenție! Neachitarea facturilor în termen de 30 de zile vă lasă fără casă! Adrian Cuculis: ”După 30 de zile ai casa scoasă la vânzare!”

Scandalul facturilor la curent este departe de a se termina. Multă lume primește facturi cu sume fabuloase, asta pentru că vin regularizări chiar și pe 4 ani de zile în urmă.

Atenție! Neachitarea facturilor în termen de 30 de zile vă lasă fără casă! Adrian Cuculis: ”După 30 de zile ai casa scoasă la vânzare!”
Sursa foto: Facebook/Cuculis Adrian Calin
de Laura Dinu    |    05 Oct 2022   •   15:50

Avocatul Adrian Cuculis a explicat, pas cu pas, ce trebuie să facem atunci când primim o astfel de factură.  

Factura la curent și cum o contestăm?

Scandalul facturilor la energie electrica pare departe de a se termina. 

Facturile la curent pur și simplu au explodat și asta se întâmplă din pricina faptului că mulți au primit regularizări chiar și pe 4 ani de zile în urmă. 

Evident că nimeni nu o să ne spună că, de fapt, discutăm și de clauze abuzive în contractele de furnizare a energiei electrice însă, peste toate, discutăm despre un abuz dar și despre ilegalitatea emiterii facturilor la niște preturi astronomice și care nu au corespondent în realitatea obiectivă. 

Să aveți în vedere pentru moment, următoarele: 

  • Notificăm în scris furnizorul de energie și contestăm întinderea valorii facturii; 
  • Solicitam furnizorului de energie sa pună la dispoziție metrologia contorului și verificăm cu indexul vechi dacă nu cumva apare o discrepanță; 
  • Dacă nu primim răspuns favorabil în maxim 15 zile, trimitem plângerea la ANRE la departamentul de protecție a consumatorului sau direct la ANPC; 
  • În paralel deschidem o acțiune În instanță pentru anularea facturilor; 

Asta pe scurt și evident că în pașii de mai jos vom detalia fiecare lucru pe care trebuie să-l faceți. 

Factura Enel SOCANTA – Regularizare pe ultimii 4 ani de zile si 10000 de euro de plata pentru factura la curent!

Să începem! 

Ilegal din start, ORDINUL ANRE arată încă de anul trecut că:

  • Facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat nu trebuie să depășească 3 luni. 
  • În cazul prosumatorilor, periodicitatea de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat este o lună calendaristică. 

De observat din factura de mai sus că discutăm despre o regularizare făcută la mai bine de 4 ani de zile, lucru care este profund ilegal. 

Românii care au depășit plafonul de consum s-au trezit cu facturi astronomice la energie. Ce este de făcut în această situație o sa defalcăm mai jos și vă ajutăm să scădeți factura la curentul electric atunci când a fost emisa ilegal. 

Ghid Contestare Factura La Curent – Ce pot face cei care s-au trezit cu astfel de facturi la curent ? 

În principal discutăm despre facturi care vin în recalculare, prin modificarea unilaterală a contractelor și astfel creșterea valorii facturilor, defecțiuni de contor de măsurare a consumului dar și facturi emise retroactiv în mod ilegal. 

Prin urmare, avem următorii pași de urmat: 

Notificăm în scris furnizorul de energie și contestăm întinderea valorii facturii; 

  • Solicitam furnizorului de energie să pună la dispoziție metrologia contorului și verificăm cu indexul vechi dacă nu cumva apare o discrepanță; 
  • Dacă nu primim răspuns favorabil în maxim 15 zile, trimitem plângerea la ANRE la departamentul de protecție a consumatorului sau direct la ANPC; Este posibil ca ANRE, în condițiile proprii, să suspende dreptul furnizorului de a ne tăia energia electrică până la soluționarea cauzei; 
  • Deschidem o acțiune în instanță pentru anularea facturilor sau și, mai sigur, pentru anularea clauzelor abuzive din contract. 

Atenție – Factura la curent – TITLU EXECUTORIU – puteți fi executat silit, conturi blocate și chiar și casa scoasa la vânzare 

Deși pare ireal, este bine să vă atrag atenția asupra acestei mârșavii naționale. Facturile la energia electrica vă pot arunca în strada. Cazul de mai sus, cu factura de 50000 de lei, este unul dintre ele. 

Ce faci dacă nu poți să plătești factura și nu știi nici de ghidul de contestare? După 30 de zile, ai casa scoasă la vânzare fiindcă n-ai plătit curentul. Totul devine absurd și asta este posibil cu ajutoru legii 

Art. 42 alin.( 6^1)  din legea din legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice arata ca – Factura emisă pentru serviciile de utilități publice constituie titlu executoriu. 

Ce aveți de făcut? Contestați conform ghidului de mai jos! 

Primul pas – Solicităm furnizorului de energie sa pună la dispoziție metrologia contorului și verificăm cu indexul vechi dacă nu cumva apare o discrepanță; 

În primul rand, înainte de a ne adresa instanței de judecată cu o cerere de anulare a facturilor de energie electrică, trebuie să știm că avem obligația de a încerca rezolvarea problemei, chiar cu furnizorul de energie electrică. 

Atenție, dacă vrem sa ajungem cu plângerea la ANRE, este obligatoriu sa urmam acest pas. 

Oricum, avocatul specializat în legea energiei electrice și a gazelor naturale va îndruma exact și va face notificarea ca atare către furnizor. 

Soluționarea plângerilor 

(1)Plângerile adresate ANRE se soluționează în conformitate cu prevederile prezentului titlu și ale regulamentelor/procedurilor ANRE, prin derogare de la prevederile Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare. 

(2)Înainte de a adresa o plângere către ANRE, dacă aceasta privește activitatea unui prestator de servicii/de activități, reclamantul trebuie în prealabil să se adreseze spre soluționare prestatorului de serviciu/activitate de a cărei prestație este nemulțumit. 

Astfel, dacă ne uităm în legea 123/2012 parcurgerea primului pas este OBLIGATORIE. 

Prin notificare cerem INDEXUL VECHI și METROLOGIA CONTORULUI ELECTRIC.

Practic, obligația distribuitorului este să suporte costul lucrărilor de verificare metrologică, demontare și remontare a grupului de măsurare în situația prevăzută la lit. h) în cazul în care sesizarea clientului final se dovedește a fi întemeiată 

ATENTIE – Daca furnizorul de curent electric la cererea făcută nu pune la dispoziție dovada METROLOGIEI aparatului, contorului de curent, factura la energia electrica este NULĂ! 

Pasul doi – Dacă nu primim răspuns favorabil în maxim 15 zile, trimitem plângerea la ANRE la departamentul de protecție a consumatorului sau direct la ANPC; Este posibil ca ANRE, în condițiile proprii, să suspende dreptul furnizorului de a ne tăia energia electrică până la soluționarea cauzei; 

ANRE are dreptul să facă investigații la furnizori si la distribuitori și să constate încălcarea legii 123/2012 și ca atare, până atunci, plata facturii este suspendată. 

Trebuie să știți că fie că sunteți persoană fizică sau persoana juridică, aveți dreptul de a depune plângere la ANRE.

Articolul 84 

Dispunerea efectuării investigaţiilor 

Preşedintele autorităţii competente dispune, prin decizie, efectuarea de investigaţii, potrivit prevederilor art. 86, de către personalul propriu împuternicit în acest sens, din oficiu sau ca răspuns la o plângere înregistrată la autoritatea competentă, formulată de către o persoană fizică ori juridică afectată în mod real şi direct de o potenţială încălcare a prevederilor prezentului titlu, numai în domeniile în care ANRE are competenţa de investigare potrivit legii. 

Plângerea făcută la ANRE SUSPENDĂ obligația de plată a facturii la energie electrică 

Ce se întâmplă dacă nu reușesc să plătesc această factură? Despre ce sancțiuni vorbim? Unii oamenii pur și simplu nu au acești bani. 

Dacă adresăm plângerea și către ANRE, fie că suntem persoana fizică sau juridică, până la soluționarea plângerii, se suspendă dreptul de executare silită împotriva noastră în conformitate cu regulile ANRE. Asta înseamnă că cel puțin până când nu se rezolvă plângerea de la ANRE, nu trebuie să plătim factura însă eu apreciez că vor adăuga penalități. 

Art. 102 indice 2 din legea 123/2012 arată foarte clar că: 

(5)Pe perioada soluţionării plângerilor de către ANRE, efectele acţiunilor titularilor de licenţe/autorizaţii/atestate în domeniul energiei împotriva reclamanţilor sunt suspendate, în condiţiile stabilite de ANRE, cu excepţia celor care prin neaplicarea lor ar conduce la producerea unui prejudiciu iremediabil. 

Pasul trei – deschidem o acțiune în instanță pentru anularea facturilor sau și mai sigur pentru anularea clauzelor abuzive din contract. 

Acțiunea în instanță poate să fie deschisă și cerută pe calea ordonanței președințiale, inclusiv suspendarea efectelor a ceea ce înseamnă obligația de plată a facturii, asta doar dacă nu am apelat la ANRE. 

Practic, în instanță se cere metrologia, se verifică contractul de furnizare a energiei electrice din punct de vedere al clauzelor abuzive care permit modificarea tarifului la kwh și practic, în ceea ce privește pe consumator, poate să solicite inclusiv un raport de expertiză cu privire la contorul electric. 

Acțiunea trebuie să vizeze anularea facturilor colosale sau reducerea lor la o valoare normală. 

Care sunt documentele de care am nevoie dacă vreau să rezolv această problemă? 

Factura este documentul incriminator, așa că tot de el avem nevoie pentru a porni la luptă. Pe lângă factură vom folosi și contractul de energie în așa fel încât, dacă sunt clauze abuzive în el, să le putem ataca. 

Unde trebuie să depunem contestație prima dată cu privire la factura de curent? 

În principal dacă suntem persoană fizică, ne putem adresa și ANPC însă înainte de orice, ar trebui să facem o contestație la furnizorul de energie electrică. 

Dacă suntem persoană juridică, putem depune plângerea la ANRE și dacă nici acolo nu se rezolvă nimic, mergem mai departe în instanță. 

Putem rezolva problema cu factura la curent de unii singuri sau avem nevoie de un avocat? 

Avocatul este cel mai bun prieten al tău în vremuri de criză. Cam așa aș caracteriza relația cu avocatul în perioada aceasta. 

Nu impune legea un reprezentant calificat însă este necesar să cunoști legea 123/2012 a energiei electrice și gazelor naturale, motiv pentru care, dacă vrem să dăm eficiență unei plângeri, aș îndruma să avem un profesionist lângă noi. 

Ce trebuie să fac dacă am primit o astfel de factură, nu o pot plăti, dar vreau să schimb furnizorul? 

Furnizorul se poate schimba pe bază de cerere însă factura veche rămâne în divergență.  

Nu uitați, facturile la energie electrică pot fi contestate. Nu vă lăsați abuzați dacă și dvs. constatați că s-a încălcat legea”, scrie avocatul Adrian Cuculis pe indrumari-juridice.eu

 

×
Subiecte în articol: Adrian Cuculis
Parteneri
Percheziții în Bucureşti: "Maestru spiritual” acuzat de trafic de persoane
x close