Antena 3 CNN Actualitate "Cu cine lucrați? Cu prostul, hoțul sau nebunul?" | Controverse online la noul logo al Loteriei Române în valoare de 250.000 de lei

"Cu cine lucrați? Cu prostul, hoțul sau nebunul?" | Controverse online la noul logo al Loteriei Române în valoare de 250.000 de lei

La aniversarea celor 117 ani de activitate, Loteria Română anunţă un "rebranding spectaculos" realizat de o reputată agenție din Bucureşti. Designul însă a stârnit controverse, mai ales că imaginea folosită se găsește online la preţul de aproape 3 euro. Reacția tranşantă a unui designer român.

"Cu cine lucrați? Cu prostul, hoțul sau nebunul?" | Controverse online la noul logo al Loteriei Române în valoare de 250.000 de lei
Sursa foto: Hepta I Mediafax Foto / Alexandra Pandrea
de Claudia Popovici    |    03 Oct 2023   •   23:21

Potrivit Loteriei Române, noua identitate vizuală a instituției este construită în jurul sloganului "Noroc pentru toţi românii". 

Însă noua siglă a creat controverse în mediul online, mai ales că, potrivit unor designeri români, contractul ar fi avut o valoare de 250.000 de lei + TVA, iar trifoiul cu patru foi folosit ar fi fost luat de pe o platformă de profil cu aproape 3 euro. 

Procesul de creație a unei noi identități vizuale menită să puncteze şi aniversarea celor 117 ani de activitate și tradiție a pornit din dorința Loteriei Române de realizare a unui un refresh de imagine în mediul digital pe piața românească, precum și la nivel european, fiind una dintre cele mai vechi loterii naționale din Europa.

Bazată pe aceste calități, noua siglă a Loteriei Române ține cont de 3 elemente esențiale: trifoiul cu patru foi, simbolul norocului, asociat de multă vreme cu imaginea Loteriei Române, bilele de la extragerile loto (momentul cel mai așteptat de români) și doza de optimism.

Din punct de vedere cromatic, noul logo este compus din albastru, galben și roșu, culorile drapelului român, și verde, culoarea definitorie a Loteriei Române, care denotă optimism și o stare de bine.

Trifoiul cu patru foi, simbolul tradițional al norocului, bilele de la extragerile loto, momentul cel mai așteptat de către jucători, precum și doza de speranță și optimism, se metamorfozează într-o nouă identitate vizuală a companiei", transmite Loteria Română, în cadrul unui comunicat.

Agenția e acuzată că a folosit un logo care costă 3 euro

În ceea ce privește agenția aleasă pentru rebranding, Loteria Română spune:

"Am selectat agenția în baza unui demers riguros(...)

Mai mult de atât, am fost încântați de modalitatea în care au abordat brief-ul, direcția strategică aleasă și propunerea creativă oferită. Nu este ușor să găsești o agenție care să înglobeze toate aceste calități și cu care să ne și potrivim atât de ușor. Mulțumim Rusu+Borțun pentru profesionalism și dedicare!,” a spus Ionuț-Valeriu Andrei, Director General C.N. “Loteria Română” S.A, citat de iqads.ro

"Cu cine lucrați? Cu prostu, hoțu sau nebunu?"

În acest context, un designer a ironizat noua identitate vizuală a Loteriei Române, lansând acuzații tranșante.

"Nu are a face că e extrem de aproape, cam la 0,000001 distanță, de un shutter simpatic.

Anumite agenții pur și simplu au ghinion să li se întâmple asta, altfel nu se explică.

Sau sunt blestemate de invidioși d-ăștia ca noi care nu avem portofoliu în domeniul jocurilor de noroc dar nici istoric de lucru cu instituții mari de stat, ca Electrica.

Ce să mai spunem de cifra de afaceri.

"Ăștia fac shutterstockuri pe jde mii de euro și dau comunicate de presă istorice"

PS. Mai acum vreo 5-6 ani, a mai fost un tărăboi, pe un alt proiect, de data aceea cu Oficiu de Ocupare a Forței de Muncă. Nu am scris eu articolul dar i-am dat share pe facebook și am fost luată la tăvăleală de băieții de la palatu Universu: măăi, de ce dai, de ce scrii, etc.

De invidie, desigur, d-aia scriu. Pentru că eu nu sunt chemată în pitchuri din cauza vibrațiilor greșite (așa mi s-a spus de curând), în ciuda expertizei incontestabile (a scris persoana care mi-a reproșat vibrațiile).

În acest timp, ăștia cu vibrații bune fac shutterstockuri pe jde mii de euro și dau comunicate de presă istorice. Mâine se va uita că s-au făcut de rahat. Dar ei nu vor uita că am pus postul ăsta. Și mă vor arde la fiecare client a cărui ureche o pot ajunge cu sfatul următor: e nebună, nu lucrați cu ea.

Ș-atunci se pune întrebarea: cu cine lucrați? Cu prostu, hoțu sau nebunu?

PS2. 250.000 lei+tva a costat inovația. Bravo la vibrațiile agenției. Trăiască", a scris Raluca Feher pe Facebook.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Punctul de vedere al agenţiei Rusu+Borţun

"Ca urmare a informațiilor false cu caracter tendențios, care au apărut recent în spațiul public, si care insinuează că logo-ul (sigla) creat de agenția Rusu+Borțun în cadrul procesului de rebranding (refacere a identității mărcii) pentru Loteria Română este inspirată dintr-o imagine care se regăsește într-o bază de date publică, precizăm următoarele:

- Agenția Rusu+Borțun a participat la procesul de achiziție organizat de Loteria Română ce a avut ca obiect “Servicii actualizare manual de identitate CLRR SA”, un proces public și transparent.

- Conform caietului de sarcini, livrabilul final care a făcut obiectul solicitării Loteriei Române și pe care agenția Rusu+Borțun l-a dezvoltat a fost un manual de brand (manual de identitate), un document complex de 78 de pagini care a însumat circa 60 de zile de muncă a unei echipe extinse, document care cuprinde următoarele capitole solicitate de client (fiecare având o descriere amănunțită):

+ Analiză de piață și strategia

+ Marca

+ Identitatea vizuală

+ Imagistică

+ Comunicare

+ Electronice

+ Signaletica

- Sigla (logo-ul) a fost un element punctual, parte din manualul de identitate, iar ea a fost creată de la zero, pe baza strategiei, de un designer cu experiență si premii (Alex Macsoda) care a trecut prin mai multe etape ale procesului de desenare, în încercarea de a îmbina mai multe însemne de referință și solicitate explicit de către Loteria Română – trifoiul, bilele folosite în extrageri și tricolorul. Pentru exemplificare, regăsiți în anexa la punctul de vedere formele prin care a trecut sigla până la varianta sa finală care va fi folosită doar în contexte corporate, în retail menținându-se trifoiul sub o cromatică variată.

- Așadar, vorbim despre un proces de design original demonstrat și prin faptul că nicio imagine din bazele de date publice la care s-a făcut referire nu a fost vizualizată sau descarcată de pe vreun computer aparținând membrilor echipei noastre sau a partenerului.

- Este de precizat că agenția Rusu+Borțun a avut de-a lungul istoriei sale de peste 15 ani pe piața locală clienți variați, locali și internaționali, atât din punct de vedere al structurii acționariatului, cât și al industriilor pe care le reprezintă, cumulând premii și distincții în cadrul festivalurilor naționale și internaționale dedicate industriei de advertising și branding.

- Menționăm, de asemenea, și că veniturile provenite din contractele cu instituții publice reprezintă în prezent sub 10% din cifra de afaceri a companiei Rusu+Borțun (Rusu & Bortun Consultanta SRL) din 2023, iar contractul cu Loteria Romînă este și unicul contract derulat cu o instituție publică din ultimii 5 ani.

În încheiere, suntem deschiși la un dialog bazat pe argumente și la orice formă de expertiză de specialitate sau auditare care să ateste originalitatea demersului creativ prin care, unul dintre elementele vizuale dezvoltate a fost asociat, în mod absolut întâmplător și nefericit, cu un element vizual generic de pe o bază de date publică", se arată într-un comunicat al agenţiei Rusu+Borţun.

×
Subiecte în articol: logo Loteria Română
Parteneri
Florin Piersic a fost transferat la Terapie Intensivă!
x close