Antena 3 CNN Actualitate Social Ghidul contractelor de muncă pe perioada Stării de Urgență pentru angajatori

Ghidul contractelor de muncă pe perioada Stării de Urgență pentru angajatori

Trăim momente istorice, unice în domeniul relațiilor de muncă și nu numai! În întreaga istorie a relațiilor de muncă din România, nu a existat niciodată o situație care să poate fi comparată cu actualul moment în relațiile de muncă.

Ghidul contractelor de muncă pe perioada Stării de Urgență pentru angajatori
31 Mar 2020   •   10:26

Situații de criză economică eu existat și vor mai exista, însă nicio criză nu se poate compara cu momentul actual. Virusul COVID-19 nu a îmbolnăvit doar oameni, ci și activități comerciale, nu a ucis doar oameni ci și locuri de muncă. În aceste condiții, de carantină severă, de decretare a Stării de Urgență, de emitere a două Ordonanțe militare, de suspendare a activităților comerciale cu consecința suspendării a sute de mii de contracte individuale de muncă, s-a impus adoptarea unor măsuri în domeniul relațiilor de muncă.

În cele ce urmează dorim să creionăm aceste modificări ale relațiilor de muncă în perioada epidemiei de COVID-19, pentru a veni în sprijinul tuturor celor interesați. În contextul în care mii/zeci de mii de angajatori se află în aceeași situație juridică, în condițiile unei dinamici fără precedent a economiei care generează modificări ale relațiilor de muncă, apreciem că un Ghid al relațiilor de muncă este bine venit pentru a pune cap la cap noutățile legislative și pentru a acționa rapid.

Acest Ghid a fost scris de avocatul Costel Gilca, specialist in dreptul muncii, avocat colaborator al FACIAS și este de folosință gratuită pentru orice persoană care îl consideră util iar opiniile juridice exprimate nu reprezintă puncte de vedere oficiale, astfel încât ele trebuie avute în vedere doar ca repere, numai instanțele de judecată, autoritățile și instituțiile publice competente putând să stabilească interpretarea oficială. Prezentul material se dorește a fi un Ghid care să ușureze munca de cercetare și redactare de documente.

INDEMNIZAȚIA PENTRU ȘOMAJ TEHNIC

1. De prevederile OUG 30/2020 beneficiază TOȚI salariații operatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor pandemiei determinate de răspândirea COVID-19.

2. Pentru salariații care au mai multe contracte individuale de muncă, în cazul în care minim unul este activ pe perioada stării de urgență, aceștia nu beneficiază de indemnizația prevăzută de OUG 30/2020. Dacă toate contractele de muncă sunt suspendate, indemnizația acordată va fi aferentă contractului de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase pentru salariat.

3. Indemnizația poate fi suplimentată de angajator cu sume reprezentând diferența de până la minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, conform art. 53 alin. 1 din Codul Muncii.

4. Contribuția de asigurări sociale de sănătate va fi calculată prin utilizarea salariului de bază minim brut pe țară garantat la plată pe perioada în care contractele individuale de muncă sunt suspendate.

5. În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizațiilor de șomaj tehnic, angajatorii vor depune prin email la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă următoarele documente:

(a) cerere datată și semnată de reprezentantul legal al operatorului economic;

(b) declarație pe proprie răspundere și lista salariaților care urmează să beneficieze de indemnizație, conform unui model care va fi aprobat prin ordin al ministrului muncii.

6. Plata indemnizației se va face în contul angajatorului în termen maxim de 15 zile de la depunerea documentației, iar angajatorul are obligația de a efectua plata către salariați în termen de maxim 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor de către angajator.

Mai multe detalii, în documentul atașat AICI.

×
Subiecte în articol: munca coronavirus
Parteneri
Ministrul Muncii anunță calendarul livrării pensiilor înainte de Paște
x close