Parcul auto national: in ce masura poate sa reflecte nivelul de trai (P)

23 Noi 2016   •   17:21
Parcul auto national: in ce masura poate sa reflecte nivelul de trai (P)

In proportii covarsitoare, romanii isi doresc sa detina o masina si sa conduca cu regularitate atat catre si dinspre locul de munca, cat si in afara localitatii, in scop recreativ. Dar datorita dificultatilor sau nesigurantei financiare, multi romani nu isi achizitioneaza autovehicule, si daca o fac, le achizitioneaza second hand. Alti romani sunt obligati sa foloseasca un automobil ca urmare a faptului ca traiesc in afara localitatilor unde ajung zi de zi. Avand in vedere aceste lucruri, putem considera ca dimensiunile pe orizontala si pe verticala a parcului auto national pot sa ofere indicii privind nivelul de trai al romanilor?
 
Raspunsul este afirmativ, daca nu ne raportam in mod automat la acei indici folositi de catre sistemele internationale de cercetare care stabilesc praguri la nivel national, care pot fi retrogradate. Ceea ce percepe romanul de rand poate sa difere intr-o anumita marja fata de procentajele obtinute in urma rularii unui algoritm deosebit de complex.
 
Parcul auto national
nu se afla in pozitii fruntase in UE din niciun punct de vedere, dupa niciun criteriu. Acest lucru este in acord cu pozitiile generale obtinute in raport cu mediile UE legate de posesia de bunuri si de frecventa de reinnoire a acestora.
 
Varsta parcului auto national, subiectul cel mai dureros
 
„Sanatatea” unui parc auto al unei tari este prezentata cat mai vizibil de varsta acestuia. Astfel, cu cat varsta este mai mica, cu atat autovehiculele cu autorizatie de circulatie sunt produse mai recent si polueaza mai putin, si de asemenea consuma mai putin, fiind mai economice.
 
La nivelul intregii comunitati europene, varsta parcului auto comunitar se situa la 8.3 ani in 2014. Acest lucru reflecta faptul ca masinile mai vechi de 8.3 ani aflate in circulatie apartin de proprietari care in general nu isi permit inlocuirea acestora cu altele noi, si daca fac pasul inlocuirii, apeleaza la piata second hand de autovehicule.
 
La nivelul Romaniei, tot in 2014, pentru a releva date concludente, varsta parcului auto era de 12.9 ani, mult superioara mediei U.E. (mai exact, era cu 4.6 ani mai mare, asadar cu 55% mai in varsta decat media). Asadar, era situata mult sub ceea ce ar fi trebuit sa fie. „Usor sub medie” inseamna o diferenta de maximum 20%, asadar varsta unui parc auto de 10 ani este una care se situeaza „usor sub media de varsta a parcului auto comunitar”.
 
In Romania, pana in urma cu cativa ani, 10 ani era si varsta maxima a autovehiculului care putea beneficia de polita CASCO. Acum, exista destui asiguratori care au dezvoltat produse de asigurare tocmai in functie de evolutia varstei parcului auto, pentru a nu pierde multi clienti de pe segmentul asigurarilor auto facultative. Astfel, s-au reorientat si au creat si polite CASCO separate pentru masinile cu o vechime intre 11 si 15 ani.
 
Marimea parcului auto romanesc a crescut


 
Chiar in plina criza economica, incepand cu 2008, „volumul” parcului auto national s-a marit cu 21%, ajungand in 2014 pana la cifra de 4.9 mil. de autovehicule. Acest lucru  ne duce cu gandul la faptul ca aproximativ una din trei persoane apartinand populatiei active a ajuns in 2014 sa detina un autovehicul, in medie cu vechimea rotunjita la 13 ani. O asemenea crestere de volum nu ar fi fost posibila daca nu s-ar fi importat automobile second hand intr-un numar suficient de mare incat sa se produca o „inflatie” auto in Romania. Acesta ar fi un termen generic ce explica fenomenul si situatia in care s-a ajuns.
 
Situatia sta bine din doua puncte de vedere si sta rau din alte doua puncte de vedere:
 
•         POZITIV este faptul ca mai multi posesori de permis fata de anii anteriori au ocazia sa isi puna in valoare capacitatea de a conduce autovehicule si sa isi modifice stilul de viata
•         POZITIV este si faptul ca pot detine o masina la costuri mici, pana si schimbarea pieselor auto second hand dand curs anunturilor de pe site-uri autorizate precum Dezmembrarimasini.ro si costand putin
•         NEGATIV prin faptul ca o masina veche nu are performantele celor actuale si nu detine acelasi nivel de securitate ca aceste produse, spre exemplu, in ultimii 5 ani
•         NEGATIV prin faptul ca se arata semnale cum ca investitia intr-o masina noua nu este posibila, si cel mai probabil ca lucrurile vor ramane asa de vreme ce sumele care pot fi economisite se cheltuie pe combustibil, revizii, piese auto second hand si asigurari
 
Dupa cum se poate concluziona, parcul auto al tarii noastre nu se afla nicidecum intr-un moment bun, dar accesul persoanelor la autovehicule este mai usor, desi inca se mai intalnesc in trafic simboluri auto ai anilor ’90 precum Dacia 1310 si Daewoo Matiz. Evolutia motoarelor, a componentelor si a caroseriilor masinilor intalnite in trafic tin mai mult de evolutia tehnologica fireasca decat de ultimile tehnologii in domeniu.
 
Masinile care ajung la centrele de dezmembrari din cauza faptului ca sunt vechi sau intr-o stare degradata sunt principalele surse ale pietei auto de piese second hand. Nenumaratele exemple de pe Dezmembrarimasini.ro arata amploarea acestei piete, lasand deoparte faptul ca piata „neagra” de piese auto la mana a doua este de asemenea insemnata.
 
O concluzie nedorita, dar justa
 
Pentru statele mai sarace din Uniunea Europeana, piata second hand de piese auto este ceea ce ofera oamenilor posibilitati avantajoase, ceea ce ii incurajeaza sa isi repare masinile si sa mearga din nou cu ele sa alimenteze. O alta medie, care nu cuprinde statele bogate din UE, plaseaza varsta parcului auto la 11-12 ani, tot mai mica decat valoarea inregistrata in cazul Romaniei.
 
Romanul se bucura sa detina un automobil functional. Alte lucruri conteaza mai putin (poate doar marca auto), deoarece implinirea altor preferinte implica mai multi bani scosi din buzunar. Bani pe care romanii inca nu ii au.

x close