Antena 3 CNN Externe Mapamond În China, roboții de livrare circulă cu metroul pentru a aproviziona magazinele. Cum arată „pinguinii” din Shenzhen care fac istorie

În China, roboții de livrare circulă cu metroul pentru a aproviziona magazinele. Cum arată „pinguinii” din Shenzhen care fac istorie

Mia Lungu
3 minute de citit Publicat la 15:31 16 Iul 2025 Modificat la 15:31 16 Iul 2025
O flotă de roboți de livrare în formă de pinguin a început să folosească metroul din Shenzhen, în China. Sursa foto: Captură video Facebook/ Go Chengdu

În premieră mondială pentru logistica urbană, o flotă de roboți de livrare în formă de pinguin a început să folosească metroul din Shenzhen, în China, ca parte a unui lanț de aprovizionare integrat, marcând o nouă etapă în distribuția automată a mărfurilor, potrivit SCMP.

Dezvoltați de VX Logistics, o filială a grupului chinez Vanke, roboții autonomi au fost testați luni pe linia 2 a metroului din Shenzhen. Roboții au urcat la bordul unui tren în stația Wanxia, au mers alături de pasageri și au ieșit la destinație pentru a livra bunuri magazinelor din stațiile de metrou - fără asistență umană.

Proiectul pilot iese în evidență nu doar prin noutatea sa, ci și prin modul în care redefinește rolul roboților în lanțurile de aprovizionare.

În timp ce roboții de livrare din SUA și Europa sunt de obicei limitați la cazuri de utilizare pe rază scurtă a „ultimei mile” - navigarea pe trotuare pentru a livra alimente sau colete - sistemul din Shenzhen integrează roboții în infrastructura de metrou existentă, permițând ceea ce s-ar putea numi automatizarea „milei mijlocii”.

Cum circulă roboții-pinguini și cum fac aprovizionarea magazinelor

Fiecare robot este echipat cu un sistem lidar panoramic pentru navigație, un șasiu care poate face față ascensoarelor și distanțelor dintre trenuri și un sistem de dispecerizare bazat pe inteligență artificială care determină rutele optime de livrare pe baza datelor în timp real privind comenzile, locația magazinelor și orarul trenurilor.

Încărcătura este depozitată în corpul rotund al robotului, care are dimensiunea unei valize și seamănă cu un pinguin - un design ales atât pentru funcționalitate, cât și pentru accesibilitate.

Scopul este de a eficientiza logistica metroului pentru magazinele și chioșcurile subterane, dintre care multe sunt operate de lanțuri importante precum 7-Eleven. În mod tradițional, aceste magazine se bazează pe curieri umani pentru a transporta manual mărfurile din camioanele de la nivelul străzii - un proces îngreunat de congestionarea traficului, lipsa parcărilor și conflictele de planificare cu fluxul de pasageri la orele de vârf.

„Vrem să transformăm metroul într-o arteră de livrare flexibilă”

Prin funcționarea în afara orelor de vârf și prin utilizarea capacității neutilizate a transportului public, roboții ar putea reduce costurile forței de muncă, ar putea atenua congestia de la nivelul suprafeței și ar putea oferi o alternativă mai durabilă la livrarea cu camionul.

VX Logistics spune că sistemul se află încă în faza de testare, dar compania vede un potențial mai larg în vasta rețea de metrou din China: „Vrem să transformăm metroul într-o arteră de livrare flexibilă”, a declarat un purtător de cuvânt al VX, menționând că versiunile viitoare pot transporta mai multe colete pentru diferite stații și se pot conecta cu alte moduri de transport.

Testul face aluzie la un viitor în care logistica urbană nu este doar automatizată, ci și multimodală - îmbinând perfect transportul feroviar, robotica și inteligența artificială.

Citește mai multe din Mapamond
» Citește mai multe din Mapamond
TOP articole