Sibienii reclamă întârzieri de până la două luni în eliberarea noilor cărţi de identitate electronice. Situația a fost discutată miercuri în ședința Consiliului Local. Primarul Sibiului, Astrid Fodor, a declarat că întârzierile se înregistrează la nivel național „pentru că nu funcționează sistemul”. Edilul a adăugat că proiectul le-a fost prezentat primăriilor drept unul „fantastic și funcțional”, însă în realitate nu funcționează, relatează Agerpres. În replică, Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) din cadrul MAI a transmis că timpul mediu de emitere a cărților de identitate electronice nu a depășit 20 de zile.
Consiliera municipală USR, Diana Mureşan, a semnalat miercuri, în timpul şedinţei, că doi sibieni i s-au plâns că trebuie să aştepte două luni ca să primească noul buletin electronic.
În replică, primarul Sibiului, Astrid Fodor, a spus că problema este la nivelul întregii țări. Edilul a precizat că primarii mai multor orașe au semnalat că sistemul de eliberare al cărților de identitate electronice nu funcționează.
„Aceasta este o problemă în întreaga ţară şi este o problemă, din punctul meu de vedere, foarte gravă, pentru că nu funcţionează sistemul. (...)
Şi pe grupul nostru de AMR (Asociaţia Municipiilor din România) se discută foarte intensiv, că se lovesc toate oraşele, (...) personalul nostru este total epuizat (...).
Poate cei care au posibilitatea se documentează şi la ministerele conduse de cei care ne-au adus în această situaţie. Deci, un proiect care ne-a fost prezentat ca fantastic şi funcţional, nu funcţionează”.
Sibienii care doresc noile cărţi electronice de identitate fac solicitările la Primăria locală, însă tipărirea se face la Bucureşti.
Buletinul electronic a fost implementat oficial în toată țara la începutul lunii iunie. Sute de cărți de identitate au fost deja emise și mii de cereri sunt în curs. Însă au apărut deja problemele. Multe date nu sunt trecute pe noua carte de identitate. Pentru citirea lor e nevoie de un scanner, însă instituțiile nu sunt dotate cu acest dispozitiv.
Precizările MAI
Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) din cadrul MAI a transmis că termenul mediu de emitere a cărții electronice de identitate nu a depășit 20 de zile, iar „începând cu jumătatea lunii iulie, la nivel național, termenul mediu de eliberare a coborât sub 7 zile”.
„Reiterăm angajamentul ferm al instituției noastre de a sprijini fiecare cetățean în
obținerea rapidă a documentelor de identitate și de a transforma acest proiect de
digitalizare într-un exemplu de bună practică administrativă la nivel național. Scopul final
este ca fiecare persoană să beneficieze de servicii sigure și accesibile.
Asigurăm opinia publică de disponibilitatea noastră permanentă întrucât modernizarea
sistemului de evidență a persoanelor și respectarea drepturilor cetățenilor reprezintă
priorități pentru instituția noastră”, a transmis DGEP.
Totodată, instituția a transmis că până la data de 30 iulie 2025 au fost depuse peste 250.000 de cereri pentru emiterea de cărți de identitate electronice și au fost emise 212.678 de Cărți Electronice de Identitate (CEI).
„Numărul de cereri de CEI a crescut constant, astfel în data de 28 iulie au fost preluate la
nivel național 11.000 de cereri, în condițiile în care volumul mediu din prima săptămână
a lunii iulie a fost de aproximativ 4.000 de cereri pe zi”, a precizat DGEP.
DGEP a mai transmis că:
1. Cartea Electronică de Identitate nu trebuie confundată cu Cartea de Identitate model
1997, act de identitate în cazul căruia, în contextul epuizării infrastructurii tehnice de
producție, depășite din punct de vedere tehnic, în prezent nu se mai preiau cereri. Pentru
cererile preluate anterior, termenele de emitere se situează la nivel național între 30-45 de
zile;
2. Cartea de Identitate Simplă - act de identitate similar CEI, dar fără a fi prevăzut cu
suport de stocare (context în care titularul nu poate călători în străinătate decât în baza
pașaportului), se emite într-un termen de 30 de zile, în condițiile preluării unui număr
limitat de cereri, respectiv 2,5% din volumul total de cereri.