Antena 3 CNN Emisiuni Safe Income Metoda simplă prin care ne dăm seama că telefonul primit este unul de tip ”spoofing”

Metoda simplă prin care ne dăm seama că telefonul primit este unul de tip ”spoofing”

Laura Dinu
1 minut de citit Publicat la 13:20 20 Iun 2025 Modificat la 13:20 20 Iun 2025
Un indiciu clar că este vorba de o tentativă de fraudă este afișarea unui nume cunoscut pe ecranul telefonului. Foto: Getty Images

Fenomenul spoofing — adică falsificarea identității în scopuri frauduloase — a luat amploare în România în ultimii ani. Escrocii cibernetici sunt din ce în ce mai convingători, reușind să păcălească numeroase victime pentru a le fura banii și datele personale. În emisiunea Safe Income, Gabriela Folcuț, Director Executiv al Asociației Române a Băncilor, a explicat cum poate fi recunoscut acest tip de fraudă și, mai ales, cum ne putem feri de el.

„În primul rând, spoofing-ul înseamnă falsificarea identității. S-ar putea să primim un telefon care pretinde că este de la bancă, de la Banca Națională, de la Poliție sau o altă autoritate. Scopul este să manipuleze utilizatorul pentru a obține foloase materiale — fie îl determină să retragă bani din bancă, fie să ofere datele de pe fața și spatele cardului sau cele de internet și mobile banking”, a explicat Folcuț.

Un indiciu clar că este vorba de o tentativă de fraudă este afișarea unui nume cunoscut pe ecranul telefonului, precum „Poliția Română”.

„Primul semnal de alarmă este: aveam înregistrat în memoria telefonului numărul Poliției Române? Dacă răspunsul este nu, evident că trebuie să închidem imediat telefonul. La fel, dacă suntem contactați și persoana pretinde că este de la bancă, închidem apelul și contactăm noi banca, pe un canal pe care îl știm sigur și corect”, a adăugat ea.

Gabriela Folcuț subliniază că băncile nu cer niciodată clienților parole, coduri de autentificare sau datele cardului, deoarece acestea sunt deja cunoscute de instituție.

„Trebuie să fim vigilenți în momentul în care primim astfel de telefoane. E foarte important să nu cedăm datele de pe fața și spatele cardului, să nu oferim informații de internet și mobile banking și să nu reacționăm impulsiv, retrăgând bani și plasându-i unde ni se cere”, avertizează experta.

Un caz recent povestit de Gabriela Folcuț este cel al unei femei care a fost convinsă de un escroc să scoată bani din bancă și să îi depună ulterior într-un ATM de tip Bitcoin.

„Mare atenție!”, avertizează Gabriela Folcuț. 

Concluzia? Atunci când aveți dubii, cel mai sigur este să întrerupeți apelul și să sunați banca folosind un număr oficial, de pe site-ul instituției. Și nu uitați: nimeni nu ar trebui să vă ceară vreodată datele personale prin telefon.

Citește mai multe din Safe Income
» Citește mai multe din Safe Income
TOP articole