Raportul preliminar în ancheta privind tragedia aeriană din 12 iunie, când zborul Air India 171 s-a prăbușit la 33 de secunde de la decolare, a fost făcut public de autoritățile indiene, relatează BBC. În cele 15 pagini, accentul este pus pe acțiunile pilotului și copilotului din clipele de dinainte de prăbușire. Unul dintre piloți poate fi auzit cum îl întreabă pe celălalt de ce a oprit alimentarea, iar celălalt îi răspunde că nu a făcut asta. Nu e clar cărui pilot îi aparține vocea, la momentul zborului co-pilotul pilota avionul, în timp ce pilotul monitoriza zborul.
Potrivit datelor înregistrate de cutia neagră a aeronavei, ambele comutatoare de control al combustibilului – care sunt folosite în mod normal pentru a porni sau opri motoarele la sol – au fost trecute din poziția „run” (funcționare) în poziția „cutoff” (oprire) la scurt timp după decolare.
În raport scrie că unul dintre piloți poate fi auzit întrebându-l pe celălalt cu câteva momente înainte de prăbușire: „de ce ai oprit alimentarea?”. Raportul notează că ambele comutatoare de control al alimentării erau trecute pe poziția de „cutoff” (oprire), cu întârziere între ele.
Iată extrasele din raport:
„Aeronava a atins viteza maximă înregistrată de 180 de noduri IAS în jurul orei 08:08:42 UTC, iar imediat după aceea, comutatoarele de alimentare pentru Motorul 1 și Motorul 2 au trecut din poziția RUN în poziția CUTOFF, unul după altul, cu o întârziere de 1 secundă.”
„Parametrii motoarelor N1 și N2 au început să scadă față de valorile de decolare, pe măsură ce alimentarea cu combustibil a fost întreruptă.
„În înregistrarea audio din cabină, unul dintre piloți este auzit întrebându-l pe celălalt de ce a făcut oprirea. Celălalt pilot răspunde că nu a făcut acest lucru.”
Practic, oprirea celor două comutatoare a dus la pierderea tracțiunii de către ambele motoare.
Ulterior, comutatoarele au fost readuse în poziția normală pentru zbor, ceea ce ar fi declanșat automat procesul de repornire a motoarelor, scrie BBC.
Conform raportului, unul dintre motoare era în proces de redobândire a tracțiunii în momentul prăbușirii aeronavei. Celălalt fusese repornit, dar nu începuse încă să genereze tracțiune.
„Decelerarea nucleului Motorului 1 s-a oprit, s-a inversat și a început să progreseze către recuperare”, în timp ce Motorul 2 a reușit să se reaprindă, dar „nu a putut opri decelerarea vitezei nucleului”, scrie în raport, potrivit BBC.
Raportul precizează:
„În acest stadiu al investigației, nu există acțiuni recomandate pentru operatorii sau producătorii aeronavelor B787-8 și/sau ai motoarelor GE GEnx-1B, ceea ce sugerează că nu a fost identificată nicio defecțiune semnificativă la avion sau la motoarele sale.”
Raportul nu formulează concluzii, menționând că ancheta este în desfășurare, însă este clar că atenția se concentrează acum asupra acțiunilor piloților, scrie BBC.
În raport, Biroul de Investigații al Accidentelor Aeriene (AAIB) din India notează că cercetarea la locul prăbușirii s-a încheiat. Au fost realizate inclusiv fotografii și înregistrări cu drone. Ce a mai rămas din avion a fost mutat într-o zonă securizată lângă aeroport.
„Ambele motoare au fost recuperate de la locul prăbușirii și izolate într-un hangar din aeroport. Alte componente de interes pentru analize ulterioare au fost identificate și izolate”, se arată în raportul citat de BBC.