Începând de sâmbătă în SUA au intrat în vigoare noile taxe vamale care vor afecta industria auto - cele aplicate importurilor de componente, scrie CNN.
Taxele vamale aplicate acum o lună în SUA au avut ca obiect importurile de mașini străine și nu afectau și mașinile produse la nivel local. Începând de astăzi, majoritatea pieselor auto importate în SUA vor avea taxe vamale de 25%, indiferent dacă destinația lor sunt mașinile americane sau străine.
Nici măcar una dintre cele 10 milioane de mașini care au ieșit din fabricile americane în 2024 nu a fost produsă în totalitate din piese fabricate în SUA. Noile taxe vamale vor aduce costuri noi de zeci de miliarde de dolari constructorilor, iar aceștia cel mai probabil vor preda sarcina clienților, prin creșterea prețurilor de vânzare.
"După părerea mea, taxele vamale pe piese auto are un impact mai negativ la nivel de industrie decât cele aplicate importurilor de mașini", spune Jonathan Smoke, economist-șef la Cox Automotive.
De ce se aplică taxele în mod diferit pentru Canada și Mexic
Peste jumătate din componența mașinilor fabricate în SUA este compusă din piese importate, însă taxele vamale nu se vor aplica la fel acestor piese.
Spre exemplu, piesele importate de la furnizori din Canada și Mexic care își plătesc angajații cu peste 16 dolari pe oră sunt considerate în concordanță cu tratatul comercial dintre SUA, Mexic și Canada încheiat în primul mandat Trump. Asta înseamnă că majoritatea pieselor importate din Canada vor fi scutite de taxe vamale, în timp ce majoritatea componentelor importate din Mexic vor fi supuse taxelor vamale de 25%. Asta înseamnă că deși componentele de 19,2 miliarde de dolari importate din Canada vor fi scutite de taxe vamale, majoritatea importurilor de piese în valoare de 82,5 miliarde de dolari din Mexic nu vor fi scutite.
Costuri noi de 4.000 de dolari pe mașină
Începând de săptămâna trecută, timp de 2 ani, constructorii care asamblează în SUA vor putea obține compensații de la guvernul SUA, însă chiar și așa taxele vamale vor aduce, în medie, o creștere de costuri de 4.000 de dolari pe mașină.
Chiar dacă prețurile mașinilor în SUA nu vor crește peste noapte, GM și Ford neavând astfel de planuri imediate, efectele taxelor vamale se vor vedea, spre exemplu, la service-urile auto.
O schimbare recentă în regulile taxelor vamale asupra pieselor susține că orice mașină asamblată pe teritoriul SUA cu cel puțin 85% piese în conformitate cu acordul USMCA va fi scutită, însă pentru moment nicio mașină nu îndeplinește aceste condiții, potrivit unei analize realizate de Frank Dubios, un profesor pensionat al Kogod School of Business de la Universitatea Americană din Washington D.C. Acest lucru este din cauză că în ultimii zeci de ani producătorii auto au tratat America de Nord ca o singură piață, mutând componentele de mai multe ori peste graniță între SUA, Canada și Mexic cu taxe vamale foarte mici sau deloc.
În același timp, ar putea fi dificil de stabilit ce înseamnă componentă produsă în SUA, susține DuBois, mergându-se inclusiv până la consumabile precum uleiul de motor sau antigelul și țara lor de proveniență.
Potrivit CNN, dacă actualele taxe vamale pentru piese auto (și taxele vamale pentru produsele fabricate în China) ar fi fost în vigoare în 2024, ele s-ar fi ridicat la 60 de miliarde de dolari sau 40 de miliarde dacă se iau în calcul rambursările anunțate săptămâna trecută.