Odată cu scumpirile semnificative din România, intrate în vigoare de la 1 august, tot mai mulți caută soluții pentru a face economii. Inclusiv șoferii, care cheltuie sume impresionante pe combustibil. „Cum se conduce la consum” a devenit o întrebare frecventă, iar metodele variază de la viteze optime și folosirea pilotului automat, până la mersul în spatele camioanelor. Dar care dintre aceste tactici chiar funcționează și care sunt mituri periculoase?
Ce înseamnă să conduci “la consum”?
Conducerea „la consum” se referă la adaptarea stilului de condus pentru a reduce cât mai mult consumul de combustibil. Asta înseamnă evitarea accelerărilor bruște, menținerea unei viteze constante, anticiparea traficului și alegerea unor rute cât mai line, scrie BBC.
Viteza optimă: 90 km/h sau mitul cu 90?
Mulți șoferi consideră că 90 km/h este viteza „magică” pentru consum minim. De fapt, potrivit organizației RAC din Marea Britanie, nu există o viteză unică optimă pentru toate mașinile. Pentru majoritatea autoturismelor, consumul cel mai scăzut se înregistrează între 70 și 80 km/h, în funcție de greutate, aerodinamică și tipul motorului.
Aer condiționat sau geamuri deschise?
Aerul condiționat poate crește consumul cu până la 10%, mai ales în oraș sau pe drumuri scurte. În schimb, deschiderea geamurilor la viteze mari (peste 80 km/h) generează rezistență aerodinamică, ceea ce obligă motorul să muncească mai mult. Soluția: geamuri deschise la viteze mici, AC la drum lung, dar cu mod economic activat.
Presiunea în anvelope – detaliul ignorat care „mănâncă” combustibil
Anvelopele dezumflate cresc rezistența la înaintare și pot duce la un consum suplimentar de 3-5%. Verificarea lunară a presiunii, mai ales înainte de drumuri lungi sau când mașina este încărcată, poate face o diferență reală. Consultați manualul pentru valorile corecte.
Pilotul automat: util doar pe autostradă
Pilotul automat poate ajuta la economisirea combustibilului pe drumuri drepte și constante, precum autostrăzile. Pe drumuri cu urcușuri și coborâșuri, sistemul poate întârzia adaptarea la schimbările de relief, folosind mai mult combustibil decât un șofer atent care anticipează și ridică piciorul de pe accelerație.
Mersul în spatele TIR-ului: funcționează sau e periculos?
Mulți șoferi practică mersul aproape de un camion pentru a profita de curentul de aer și a reduce rezistența. În teorie, această metodă poate reduce consumul cu până la 10–15%, dar este extrem de riscantă.
În primul rând, distanța de frânare este mult redusă, iar reacția la evenimente neprevăzute este întârziată. Mai mult decât atât, vizibilitatea este blocată complet.
Cu alte cuvinte, nu este o metodă recomandată, deși eficiența aerodinamică este reală. Siguranța trebuie să primeze.