Programul Rabla 2025 vine cu ecotichete cu valoare mai mare pentru anumite categorii de autovehicule, dar şi cu noutăţi legate de condiţiile de participare.
Astfel, potrivit declaraţiilor făcute ieri de ministrul Mediului, Mircea Fechet, valoarea ecotichetului în 2025 pentru o maşină electrică va fi de 7.500 de euro, adică aproximativ 37.500 de lei, a ecotichetului pentru un motor cu combustie internă va fi de 2.000 de euro, adică aproximativ 10.000 de lei, valoarea unui ecotichet pentru hibride va fi de aproximativ 2.400 de euro, adică 12.000 de lei, iar cea a unui ecotichet pentru un model Plug-in Hybrid va fi de aproximativ 3.500 de euro, adică 17.500 de lei.
Faţă de 2024, creşteri majore sunt pentru maşinile electrice şi Plug-in Hybrid (PHEV) din programul Rabla Plus, de la 25.000 de lei (5.100 de euro) la 37.500 de lei (7.500 de euro), respectiv de la 13.000 de lei (2.600 de euro) la 17.500 de lei (3.500 de euro).
Ce aduce nou Rabla 2025
Programul Rabla 2025 vine şi cu o serie de noutăţi: fără diesel şi o nouă modalitate de înscriere.
Pentru prima dată de la lansarea lui, programul de reînnoire a parcului auto nu va permite accesarea fondurilor pentru achiziţia unui model echipat cu motor diesel.
Vânzările de maşini noi diesel s-au redus drastic în România în ultimii ani, iar la nivelul anului 2024 acestea aveau o cotă de piaţă de 13,8%, adică puţin peste 20.000 de unităţi din totalul de 150.000 vândute.
Luând în calcul trendul de a trece de la diesel la benzină sau electricitate sub toate formele ei (hibrid, PHEV, pur-electric), eliminarea motoarelor pe motorină din programul Rabla va da o nouă lovitură acestui segment şi cu siguranţa va afecta şi vânzările.
O altă noutate a programului Rabla în 2025 este reprezentată de modalitatea de înscriere: românii se vor înscrie singuri în platformă.
"Noutatea anului acesta este legată de faptul că românii se vor înscrie singuri în platformă, nu vor mai face înscrierea prin intermediul unui dealer de autovehicule. Îşi vor lua voucherul şi vor deconta acel voucher la orice dealer, la orice producător, la orice furnizor de autoturisme", a anunţat la final de martie Mircea Fechet, potrivit Agerpres.
50.000 de maşini electrice înmatriculate în România
În ţara noastră, parcul auto la finalul anului trecut era compus din 8,44 milioane de autoturisme. Dintre acestea 3,75 milioane erau pe benzină, 4,28 milioane erau diesel, aproape 50.000 erau modele electrice, iar alte 266.000 erau hibride.
Majoritatea maşinilor electrice din România sunt Dacia Spring, existând aproape 18.000 de unităţi înmatriculate, şi Telsa – 8.240 de unităţi înmatriculare, potrivit datelor DGPCI. Împreună, cele două mărci reprezintă peste 50% din totalul maşinilor electrice înmatriculate la noi în ţară.
Producătorii şi importatorii au cerut mai mult pentru Rabla Plus
Voucherul pentru maşini electrice a crescut cu aproape 50% faţă de 2024, iar cel pentru PHEV cu peste 30%, însă chiar şi aşa valorile sunt sub cele solicitate de producători şi importatori pentru acest program.
La începutul anulului, producătorii şi importatorii de automobile grupaţi în APIA au cerut ca valoarea unui ecotichet Rabla Plus să fie 8.500 de euro în 2025 şi 7.500 de euro în 2026.
Totodată, APIA a cerut eliminarea treptată a subvenţiei acordată prin programul Rabla pentru anumite tipuri de motorizări, începând cu excluderea subvenţiei pentru autoturismele diesel în 2025. Asociaţia a propus eliminarea subvenţiei pentru motoarele pe benzină în 2026, pentru motorizările mild-hybrid în 2027, pentru full-hybrid în 2028, pentru PHEV în 2029 şi eliminarea completă a subvenţiei acordate de stat prin programul Rabla în 2030, inclusiv pentru maşinile electrice.