Președintele Sindicatului Liber din Avioane Craiova, Victor Peța, îi solicită ministrului Apărării, Ionuț Moșteanu, să intervină astfel încât societatea să nu fie penalizată pentru întârzierile apărute în programul de modernizare a avioanelor IAR 99, destinate pregătirii piloților de F-16. Liderul sindical atrage atenția că firma nu are nicio vină pentru aceste decalaje și că o eventuală penalizare „ar însemna dezastrul societăţii şi ar compromite programul de înzestrare a Forţelor Armate”, notează Agerpres.
„Aceste penalităţi ar fi o sumă foarte mare pentru Avioane Craiova, care ar zădărnici toate eforturile pe care le-am făcut în ultimii ani. Mai mult, am intra într-o incapacitate de a duce la bun sfârşit toate programele pe care le avem, adică modernizarea celor 10 avioane IAR 99 Standard, modernizarea celorlalte 10 avioane IAR 99 Şoim. Şi toate acestea din cauza unor conjuncturi obiective nefavorabile - pandemia de COVID, războiul din Ucraina, situaţia din Israel”, a declarat Victor Peța.
Întârzieri din cauza partenerilor contractuali
După semnarea contractului cu MApN pentru primele 10 aeronave, Avioane Craiova a încheiat contracte cu INCAS pentru proiectare și cu Elbit Systems din Israel pentru furnizarea echipamentelor de bord. Însă problemele nu au întârziat să apară.
„Contractul cu INCAS a fost semnat în noiembrie 2020. Contractul cu Elbit a fost semnat în decembrie 2020, în plină pandemie de COVID. Primele probleme întâmpinate în derularea contractului au fost cu cei de la INCAS. Pentru că probabil nu mai dispun de suficienţi specialişti, au reuşit cu greu să ne dea parţial proiectul de modernizare. Nici până la această oră nu ne-au trimis documentaţia finală. Din această cauză, la al doilea contract cu MApN – cel privind eliminarea obsolescenţei la avioanele IAR 99 Şoim – proiectarea va fi făcută de ingineri de la Avioane Craiova. După ce am întâmpinat probleme cu cei la INCAS, au apărut dificultăţi şi în derularea contractului cu firma Elbit din cauza războiului declanşat de Rusia împotriva Ucrainei”, a explicat Peța.
Elbit depindea la rândul ei de livrările companiei Honeywell din SUA, care au fost întârziate din cauza priorităților militare generate de războiul din Ucraina.
Cinci avioane finalizate, dar blocate la omologare
Până la sfârșitul anului trecut, cinci aparate fuseseră modernizate și au acumulat deja 150 de ore de zbor. Totuși, acestea nu pot fi omologate pentru că firma Elbit nu a livrat varianta finală a softului de avionică.
„Promisiunea celor de la Elbit este că pe 15 septembrie vor aduce la Craiova varianta finală a softului. După 15 septembrie sperăm ca problema omologării să fie rezolvată şi astfel să putem livra primele cinci avioane. Avioanele 6 şi 7 sunt aproape finalizate. Aşteptăm de la firma Elbit câteva echipamente care vor fi integrate rapid pentru ca avioanele să înceapă probele de zbor. Sunt avansate lucrările şi la avioanele 8 şi 9. În condiţiile în care primim echipamentele de la firma Elbit, există posibilitatea ca la începutul anului viitor să înceapă probele de zbor şi să fie livrate la Şcoala de la Bobocu. Pentru cel de-al zecelea avion există o înţelegere între Avioane Craiova şi Forţele Aeriene Române să rămână la Şcoala de la Bobocu până la expirarea resursei de zbor, urmând ca după aceea să fie adus la Craiova. Cam asta este, pe scurt, odiseea acestui contract pentru care noi suntem acuzaţi pe nedrept de întârzieri. Ştim cât sunt de aşteptate aceste avioane şi facem tot ce este omeneşte posibil să le punem la dispoziţia piloţilor”, a spus liderul sindical.
Riscuri pentru alte proiecte majore
Victor Peța avertizează că o eventuală penalizare nu doar că ar destabiliza Avioane Craiova, dar ar pune în pericol și parteneriatele strategice recente, inclusiv acordul cu grupul italian Leonardo SpA pentru modernizarea a cinci avioane Spartan și crearea unui centru regional pentru modernizarea avioanelor de transport.
„Discutăm cu cei de la Leonardo şi de construirea unui nou avion de antrenament avansat, în perspectiva în care Forţele Aeriene Române planifică intrarea în serviciu a avioanelor de vânătoare F-35 de generaţia a 5-a. Deci, există perspective pe care ni le dă situaţia societăţii care, în ultimii trei ani, dintr-o firmă cu datorii la stat, a ajuns să aibă profit. Nu numai că nu am mai avut pierderi, dar am început să recuperăm din pierderi şi am avut şi profit. Nu cred că are cineva interesul ca Avioane Craiova să se prăbuşească. Doar Avioane Craiova poate să modernizeze IAR 99 Şoim şi IAR 99 Standard, pentru că aceste avioane sunt făcute de noi. Este şi interesul Ministerului Apărării Naţionale ca Avioane Craiova să meargă înainte cu aceste contracte”, a subliniat acesta.
Liderul sindical insistă că situația actuală este rezultatul unor factori externi, independenți de voința companiei, iar susținerea Ministerului Apărării este vitală pentru ca Avioane Craiova să continue programele de modernizare esențiale pentru Forțele Aeriene Române.
