Antena 3 CNN Externe Cod roșu la Tesla. Compania lui Elon Musk e în mijlocul unei „furtuni perfecte”. „S-a transformat într-un coșmar pentru investitori”

Cod roșu la Tesla. Compania lui Elon Musk e în mijlocul unei „furtuni perfecte”. „S-a transformat într-un coșmar pentru investitori”

R.K.
4 minute de citit Publicat la 12:30 22 Apr 2025 Modificat la 12:30 22 Apr 2025
elon musk cu o sapca cu trump
O mare întrebare pentru investitorii Tesla este când intenționează Musk să se retragă din DOGE. Foto: Profimedia Images

La fel ca mulți producători americani, Tesla este prinsă în mijlocul unei crize din cauza războiului comercial al președintelui Donald Trump, scrie CNN.

Spre deosebire de majoritatea acestor companii, însă, Tesla are un plus – CEO-ul său, Elon Musk, numit uneori „First Buddy” pentru relația strânsă pe care a cultivat-o cu președintele SUA Donald Trump.

Marți, Tesla raportează veniturile; în acea după-amiază, Musk va răspunde întrebărilor investitorilor. Însă există o dilemă: dacă Musk continuă relația strânsă cu Trump, compania ar putea îndepărta potențialii clienți, atât acasă, cât și în străinătate. Dacă se distanțează de Trump, totuși, riscă furia Casei Albe.

În primul trimestru, Tesla a înregistrat cea mai mare scădere a vânzărilor, după o creștere practic neîntreruptă. Dar finanțele producătorului auto sunt doar o parte din ceea ce investitorii vor dori să știe.

Investitorii vor dori să știe care sunt costurile tarifelor de 25% ale administrației Trump pentru toate vehiculele importate și ce crede Musk despre ele.

„Un coșmar pentru Tesla și pentru investitori”

O mare întrebare este când intenționează Musk să se retragă de la Departamentul de Eficiență Guvernamentală, sau DOGE, din Washington, și să se concentreze pe remedierea problemelor de la Tesla.

Oamenii așteaptă să vadă progrese în ceea ce privește mașinile cu conducere autonomă, o flotă Robotaxi, un nou model Tesla mai puțin costisitor și proiectele de producție a unor roboți umanoizi.

Răspunsurile liniștitoare pe oricare dintre aceste subiecte ar putea ajuta la inversarea trendului care a șters aproximativ jumătate din valoarea acțiunilor Tesla de la jumătatea lunii decembrie – și poate restabili o oarecare încredere în companie.

Dan Ives, analist financiar și investitor la Tesla, a declarat că Musk se confruntă cu o „situație de cod roșu” dacă va rămâne în administrația Trump.

Ives a spus într-o notă adresată clienților duminică că „Musk trebuie să părăsească guvernul, să facă un pas major înapoi față de DOGE și să revină să fie CEO al Tesla cu normă întreagă”.

Dincolo de situația lui Musk, Tesla se confruntă, de asemenea, cu o concurență crescândă din partea altor producători de vehicule electrice, în special în China. Veștile proaste pe oricare dintre aceste fronturi ar putea provoca o nouă spirală descendentă pentru acțiuni.

„S-a transformat într-un coșmar pentru Tesla și pentru investitori”, a spus Ives pentru CNN. „Tarifele, controversele DOGE, deteriorarea mărcii – a fost o furtună perfectă.”

În anumite privințe, Tesla este mai puțin expusă decât alți producători auto la tarifele lui Trump. Nu importă mașini din cele două fabrici ale sale de peste mări și folosește mai puține piese străine în vehiculele sale construite în SUA decât alți producători de automobile. 

A încetat să mai primească comenzi noi în China pentru mașinile sale Model S și Model X, la prețuri mai mari, care sunt construite în California, din cauza tarifelor de represalii de 125% ale Chinei, dar acele modele reprezintă doar o mică parte din vânzările sale totale. Însă Musk a recunoscut problemele pe care le aduc tarifele impuse de Trump.

„Important de remarcat că Tesla NU este nevătămată aici. Impactul tarifar asupra Tesla este încă semnificativ", a spus Musk pe platforma sa de  X, a doua zi după ce au fost anunțate planurile tarifare auto ale lui Trump.

Însă prea multe critici la adresa tarifelor în timpul discuțiilor de marți ar putea dăuna relației sale cu Trump. Musk a devenit anul trecut cel mai mare donator financiar al lui Trump și a fost printre cei mai apropiați consilieri ai săi.

Valoarea acțiunilor Tesla aproape s-a dublat în cele două luni de după alegeri, deoarece unii investitori și analiști sperau că Musk îl va influența pe Trump să implementeze politici favorabile Tesla, în special în cazul vehiculelor autonome.

În schimb, sprijinul puternic pentru politicile tarifare ale lui Trump ar putea enerva autoritățile chineze și cumpărătorii de vehicule electrice. China este cea mai mare piață auto și piață de vehicule electrice din lume, dar consumatorii săi apelează din ce în ce mai mult la rivali, cum ar fi marca proprie BYD din China. Tesla a înregistrat vânzări de 20,9 miliarde de dolari în 2024 în China, aproximativ 21% din veniturile sale, a doua piață ca mărime după Statele Unite.

Ives a numit China „cheia pentru succesul viitor al Tesla”. El a avertizat că „reacția din partea politicilor tarifare din China și asocierea lui Musk cu Trump vor fi greu de gestionat”.

Când va părăsi Musk DOGE?

Protestele la showroom-urile Tesla și actele de vandalism asupra mașinilor arată reacțiile cu care se confruntă compania și CEO-ul său. Unele dintre cele mai populare întrebări ale investitorilor de pe site-ul Tesla abordează această problemă.

„Cum plănuiește compania să facă față impactului parteneriatului dintre Elon și actuala administrație?” este o întrebare populară pentru investitori. „Boicoturile, protestele, vandalismul, titlurile negative și o scădere a burselor au fost declanșate de participarea lui Elon Musk la schimbările aduse serviciilor guvernamentale și angajării forței de muncă din SUA. Discută consiliul de administrație Tesla dacă CEO-ul lor ar trebui să se concentreze pe deplin asupra Tesla și să lase guvernul în seama politicienilor aleși?”, este o altă întrebare.

Pe 2 aprilie, când Tesla a raportat cea mai mare scădere a vânzărilor trimestriale de la an la an, acțiunile au scăzut brusc – până când Politico a publicat o știre mai târziu în acea dimineață că Musk va renunța în curând la rolul său în guvern. Știrea a ridicat acțiunile. Cu toate acestea, Musk și alți membri ai administrației au spus că povestea nu este exactă.

Musk a făcut promisiuni ambițioase pentru o flotă de robotaxi și roboți umanoizi, susținând că vor face compania cea mai valoroasă din lume.

El a prezentat planuri pentru un serviciu de transport fără șofer în Austin, Texas, care urma să înceapă în iunie. Dar nu au existat informații noi. Între timp, unitatea de mașini fără șofer de la Uber și Google, Waymo, a învins-o pe Tesla cu lansarea propriului serviciu comun de taxi fără șofer.

×
x close