În fiecare dimineață, ziarele din India sunt pline de relatări despre accidente rutiere: autobuze de pasageri prăbușite în prăpăstii montane, șoferi beți care lovesc pietoni, mașini care intră în plin în camioane oprite și motocicliști doborâți de vehicule mai mari. Aceste tragedii zilnice reflectă o criză profundă, dar ignorată. Numai în 2023, peste 172.000 de persoane și-au pierdut viața pe șoselele Indiei – o medie de 474 de decese pe zi, adică un om la fiecare trei minute, scrie BBC.
Deși raportul oficial privind accidentele din 2023 nu a fost încă publicat, ministrul Transporturilor și Autostrăzilor, Nitin Gadkari, a prezentat aceste date alarmante în cadrul unui eveniment dedicat siguranței rutiere, organizat în decembrie.
Printre victime au fost 10.000 de copii. Alte 10.000 de persoane au murit în apropierea școlilor și colegiilor, iar 35.000 de pietoni și-au pierdut viața. Conducătorii de motociclete și scutere au fost, de asemenea, printre cele mai afectate categorii. Viteza excesivă este, de regulă, principalul factor în aceste tragedii.
Lipsa unor măsuri elementare de siguranță s-a dovedit, de asemenea, fatală: 54.000 de oameni au murit pentru că nu purtau cască de protecție, iar alți 16.000 pentru că nu purtau centura de siguranță.
Printre alte cauze majore se numără supraîncărcarea vehiculelor – responsabilă pentru 12.000 de decese – și conducerea fără permis valabil, implicată în 34.000 de accidente. Deplasarea pe contrasens este o altă problemă recurentă.
În 2021, 13% dintre accidente au implicat șoferi care aveau doar permis provizoriu sau niciun fel de licență. Multe vehicule aflate în circulație sunt vechi și lipsesc elemente esențiale de siguranță, precum centurile – ca să nu mai vorbim de airbaguri.
Traficul din India se desfășoară într-un haos generalizat
Drumurile sunt împărțite între vehicule motorizate – mașini, autobuze, motociclete – și transportul nemotorizat: biciclete, ricșe, căruțe trase de animale, pietoni și animale rătăcite. Comercianții ambulanți ocupă adesea trotuarele și marginile drumurilor, obligând pietonii să circule pe carosabil și agravând și mai mult traficul.
În ciuda investițiilor și inițiativelor din ultimii ani, drumurile Indiei rămân printre cele mai periculoase din lume. Specialiștii susțin că problema nu ține doar de infrastructură, ci este legată și de comportamentul uman, aplicarea deficitară a legii și neglijență sistemică. Accidentele rutiere generează o povară economică imensă, estimată la 3% din PIB-ul anual al Indiei.
India deține a doua cea mai mare rețea rutieră din lume – 6,6 milioane de kilometri, după SUA. Autostrăzile naționale și cele de stat reprezintă circa 5% din această rețea, restul fiind drumuri secundare, inclusiv șosele rapide ultra-moderne. Există aproximativ 350 de milioane de vehicule înmatriculate în țară.
În cadrul conferinței privind siguranța rutieră, ministrul Gadkari a subliniat că multe accidente sunt cauzate de lipsa de respect și teamă față de lege. „Există mai multe cauze ale accidentelor, dar cea mai importantă este comportamentul uman”, a declarat el.
Luna trecută, Gadkari a indicat și deficiențe grave de inginerie civilă – proiectare defectuoasă a drumurilor, construcții de proastă calitate și gestionare ineficientă – alături de semnalizare și marcaje inadecvate. „Principalii vinovați sunt inginerii civili… Chiar și elemente aparent minore, precum semnalizarea rutieră, sunt realizate foarte prost în țara noastră”, a spus ministrul.
13.795 de „puncte negre” au fost identificate
Din 2019, ministerul condus de el a raportat 59 de deficiențe majore pe drumurile naționale, inclusiv surpări. Dintre cele 13.795 de „puncte negre” identificate – adică zone cu risc ridicat de accidente – doar 5.036 au fost corectate pe termen lung.
Audituri de siguranță rutieră, realizate de Centrul pentru Cercetare în Transport și Prevenirea Rănilor (TRIPP) de la Institutul Indian de Tehnologie (IIT) Delhi, au scos la iveală probleme grave de infrastructură.
Să luăm, de exemplu, barierele de protecție. Acestea ar trebui să oprească în siguranță vehiculele care ies de pe carosabil, fără să le răstoarne. Însă, în multe cazuri, efectul este exact invers.
Deși există standarde clare pentru înălțime, distanțare și montaj, în realitate barierele sunt adesea la înălțimi greșite, montate pe baze de beton sau amplasate incorect. Aceste erori pot duce la răsturnarea vehiculelor, mai ales a camioanelor sau autobuzelor.
„Dacă nu sunt instalate exact conform specificațiilor, barierele pot face mai mult rău decât bine”, a declarat profesoara Geetam Tiwari, expertă în inginerie civilă la IIT Delhi, pentru BBC.
Un alt exemplu îl reprezintă medianele înalte – așa-numitele separatoare de sens. Pe drumurile de mare viteză, aceste structuri ar trebui să separe treptat sensurile de mers, nu să aibă margini verticale. Auditurile arată însă că multe depășesc înălțimea maximă de 10 cm. Când un vehicul de mare viteză lovește o mediană verticală, riscă explozia anvelopei, sau chiar să se ridice de la sol și să se răstoarne. Multe drumuri din India nu sunt proiectate ținând cont de acest risc. Un tronson de șosea din apropierea capitalei Delhi ilustrează această problemă: un drum traversează o zonă dens populată, fără protecție pentru locuitorii din jur. Oamenii stau periculos pe mediana drumului, în timp ce traficul de mare viteză trece pe lângă ei.
O altă problemă majoră o reprezintă suprainălțarea drumurilor – cauzată de straturi succesive de asfalt turnate fără ajustări laterale. Pe multe drumuri rurale, partea carosabilă este cu 15-20 cm mai ridicată decât acostamentul. Această diferență de nivel poate fi fatală, mai ales dacă un șofer virează brusc pentru a evita un obstacol. Motocicliștii sunt cei mai vulnerabili, dar și mașinile pot derapa sau răsturna. Cu fiecare strat adăugat, riscurile cresc, spun experții.
În teorie, standardele de proiectare rutieră din India sunt solide – dar aplicarea lor lasă de dorit.
„O problemă cheie este că nerespectarea standardelor de siguranță atrage sancțiuni minime. Contractele nu includ clar aceste cerințe, iar plățile sunt legate de numărul de kilometri construiți, nu de respectarea normelor de siguranță”, explică prof. Tiwari.
Ministrul Gadkari a anunțat recent un plan ambițios de modernizare a 25.000 km de drumuri cu două benzi, transformându-le în autostrăzi cu patru benzi. „Aceasta va reduce semnificativ numărul accidentelor”, a spus el.
Însă experți precum Kavi Bhalla, de la Universitatea din Chicago, sunt sceptici. Specialist în siguranță rutieră în țările cu venituri mici și medii, Bhalla susține că drumurile din India copiază adesea modele occidentale, fără a ține cont de realitățile locale. „Nu există dovezi că lărgirea drumurilor reduce numărul victimelor. Dimpotrivă, în India, modernizarea drumurilor duce la creșterea vitezelor – ceea ce este mortal pentru pietoni, bicicliști și motocicliști”, afirmă el. „India încearcă să construiască drumuri ca în SUA, dar fără să investească în cercetare și sisteme de colectare a datelor despre accidente, așa cum fac americanii”, adaugă Bhalla.
Pentru a combate criza în creștere, guvernul indian aplică o strategie bazată pe „cei 5E”: proiectarea drumurilor, proiectarea vehiculelor, educație, aplicarea legii și îngrijiri de urgență, explică KK Kapila, de la Federația Internațională a Drumurilor. Potrivit unui raport al Comisiei Legale din India, intervențiile medicale rapide ar putea salva 50% dintre victimele accidentelor.
Kapila, care consiliază guvernul în planul de siguranță rutieră, spune că șapte state-cheie au fost rugate să identifice cele mai periculoase segmente rutiere. După implementarea unor măsuri țintite, acele porțiuni „au devenit cele mai sigure din statele respective”, a declarat el.
Economiștii sunt, în general, de acord că dezvoltarea infrastructurii rutiere este esențială pentru creșterea economică a Indiei – dar nu trebuie să se facă în detrimentul celor mai vulnerabili.
„Costul dezvoltării nu trebuie suportat de cei mai săraci. Singura soluție este să testăm intervenții, să evaluăm rezultatele și, dacă nu funcționează, să le ajustăm și să evaluăm din nou”, spune Bhalla. Altfel, drumurile vor deveni mai netede, mașinile mai rapide – și tot mai mulți oameni vor muri.