
Musk a anunțat pe rețelele sociale, în această săptămână, că serviciul mult-așteptat de robotaxi marca Tesla va ajunge pe străzile din Austin, Texas, pe 22 iunie. CEO-ul mizează pe viitorul companiei în jurul vehiculelor autonome (AV) și al acestui serviciu – care ar putea aduce un impuls financiar necesar, într-un moment în care vânzările și profiturile Tesla sunt în scădere, scrie CNN.
În timp ce Musk promovează cu entuziasm conceptul de robotaxi – mașini complet autonome, fără șofer, care transportă pasageri plătitori – persistă totuși îngrijorări legate de siguranța acestora și de viabilitatea modelului de afaceri.
Producători tradiționali precum General Motors au abandonat deja planuri similare, după investiții de miliarde, invocând costurile considerabile și o piață tot mai competitivă a serviciilor de robotaxiuri. Ford, la rândul său, a renunțat complet la inițiativele în domeniul vehiculelor autonome.
Totuși, spun analiștii, adevărata concurență pentru Tesla ar putea veni nu din partea altor companii high-tech, ci de la șoferii umani ai platformelor Uber și Lyft.
„Problema nu mai este tehnologică, ci economică”, explică Bryant Walker Smith, cercetător afiliat la Centrul pentru Internet și Societate din cadrul Facultății de Drept Stanford și expert în vehicule autonome.
„Dacă o companie trebuie să plătească ingineri, mecanici și asistență la distanță, iar concurența vine din partea șoferilor Uber care întrețin mașini personale și câștigă adesea sub salariul minim, atunci competiția devine dificilă.”
Cu toate acestea, Musk nu se lasă descurajat și continuă să facă predicții îndrăznețe cu privire la impactul tehnologiei asupra Tesla și asupra lumii.
„Nu cred că există cineva care să poată concura cu Tesla în acest moment,” spunea Musk în cadrul teleconferinței din aprilie, explicând de ce crede că serviciul Tesla de robotaxiuri va avea succes.
„Cel puțin din câte știu eu, Tesla va avea, nu știu, 99% din piață sau ceva uimitor.”
Robotaxiurile ies pe străzi
Musk a precizat totuși, în postarea sa, că data de 22 iunie este una provizorie. Indiferent când se va lansa, Tesla pornește la drum cu un dezavantaj față de servicii deja funcționale.
„Există robotaxiuri reale care operează deja pe drumuri. Niciunul dintre ele nu este Tesla,” subliniază Smith.
Printre acestea se numără Waymo (parte a Alphabet, compania-mamă Google), care oferă săptămânal 250.000 de curse plătite în patru orașe americane: San Francisco, Los Angeles, Phoenix și Austin. În China, mai multe companii au deja servicii active de robotaxi.
Alphabet nu dezvăluie detalii financiare despre Waymo, dar segmentul în care este inclus a raportat o pierdere de 4,1 miliarde de dolari anul trecut, în ciuda unei investiții de 5,6 miliarde de dolari.
Pentru Alphabet, o companie care a înregistrat un profit net de 100 de miliarde de dolari, acea pierdere este nesemnificativă. În contrast, Tesla a avut un profit net de 7 miliarde de dolari în 2024, în scădere cu 53% față de anul precedent.
Waymo, care a început să opereze comercial în 2020, crește rapid – în ultimele șase luni, numărul de curse a crescut cu peste 50%. Luna trecută, compania a anunțat că flota sa de 1.500 de vehicule a depășit 10 milioane de curse plătite – față de 5 milioane la finalul anului trecut.
Uber, care are un parteneriat cu Waymo în Austin, plănuiește să extindă colaborarea și în Atlanta anul viitor. CEO-ul Uber, Dara Khosrowshahi, a declarat recent că, deși compania se va baza mult timp pe șoferi umani, robotaxiurile vor juca un rol tot mai important.
„Vrem să ajutăm acești jucători să se dezvolte, investind uneori în ei și colaborând pentru a le aduce produsele pe piață. Vorbim despre tehnologii extrem de promițătoare, care au costat miliarde de dolari și zeci de ani de cercetare. Dar acum sunt aproape gata, iar noi vrem să le susținem lansarea,” a spus el.
Tehnologie nouă, temeri vechi
Timp de ani de zile după inventarea lifturilor automate, clădirile angajau în continuare liftieri, pentru că oamenii aveau reticențe să le folosească singuri. Specialiștii spun că robotaxiurile se confruntă cu aceleași temeri legate de siguranță.
„La început, oamenii se tem să urce într-un robotaxi. Dar, de regulă, în câteva minute, sunt pe telefonul mobil și se obișnuiesc. Devine ceva normal,” afirmă Smith.
Sistemul Tesla de conducere autonomă, numit Full Self-Driving (FSD), folosește doar camere video – fără radar sau senzori lidar, care sunt folosiți de Waymo și alte companii pentru a detecta obstacole.
Musk a ridiculizat utilizarea tehnologiei lidar, scriind pe X în martie:
„Oamenii nu emit lasere din ochi ca să conducă. Încearcă Tesla self-driving, care folosește doar camere și AI, și vei înțelege.”
El a descris lidarul ca pe un „senzor scump și inutil”, numindu-l chiar „incredibil de prost”.
Chiar dacă renunțarea la lidar oferă un avantaj de cost pentru Tesla, mulți experți consideră că lidarul este mai sigur, mai ales în detectarea pietonilor.
Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi din SUA (NHTSA) a deschis mai multe investigații privind siguranța FSD, inclusiv în cazul unui accident mortal în care o mașină Tesla, aflată pe pilot automat, a lovit un pieton.
Agenția a declarat că vehiculul „a fost implicat într-un accident într-o zonă cu vizibilitate redusă, cauzată de factori precum lumina soarelui, ceața sau praf în aer.”
Smith subliniază că astfel de situații arată limita tehnologiei bazate doar pe camere video: „Dacă oamenii ar putea emite lasere din ochi ca să evite orbirea de la soare, ar fi excelent.”
Tesla are nevoie de o victorie
Compania trece printr-o perioadă dificilă. Vânzările și profiturile au scăzut semnificativ – înregistrând prima scădere anuală a vânzărilor și cea mai mare scădere trimestrială, influențate și de reacțiile negative la implicarea politică a lui Musk.
Acțiunile Tesla (TSLA), care atinseseră un maxim istoric în decembrie, pe fondul speculațiilor privind apropierea lui Musk de fostul președinte Donald Trump, au pierdut peste 30% din valoare de atunci.
Musk și susținătorii săi de pe Wall Street sunt convinși că valoarea Tesla va exploda datorită robotaxiurilor și tehnologiei autonome, întrucât aceste vehicule ar putea funcționa mai multe ore pe zi decât un șofer uman.
„Cred că va fi cea mai mare creștere de valoare a unui activ din istoria omenirii,” a declarat Musk investitorilor în ianuarie.
Tesla nu a răspuns solicitărilor pentru comentarii.
Musk a susținut în repetate rânduri că serviciul de robotaxiuri Tesla va transforma radical modul în care ne deplasăm, permițând chiar proprietarilor să își închirieze mașinile pentru a genera venituri.
Totuși, promisiunea că serviciul va fi lansat „într-un an” datează din 2019, fără ca până acum să se concretizeze.
Gordon Johnson, analist la GLJ Research și critic constant al Tesla, afirmă că lansarea din această lună nu va fi decât o demonstrație de concept.
„Este un exercițiu demonstrativ, nu un lansare comercială reală,” a transmis el clienților într-o notă recentă.
Smith rămâne și el sceptic:
„Nu înțeleg de ce cineva mai ia în serios promisiunile lui Musk. Când vorbim despre viitor, trebuie să ținem cont că Tesla nu a demonstrat până acum că poate livra.”