Antena 3 CNN High Tech Un dirijabil-spion de mărimea unei mașini, alimentat cu hidrogen, a atras atenția NATO. Va zbura în exercițiul cu drone din Portugalia

Un dirijabil-spion de mărimea unei mașini, alimentat cu hidrogen, a atras atenția NATO. Va zbura în exercițiul cu drone din Portugalia

G.M.
2 minute de citit Publicat la 07:00 04 Sep 2025 Modificat la 07:17 04 Sep 2025
dirijabil
Un dirijabil-spion de mărimea unei mașini, alimentat cu hidrogen, a atras atenția NATO. Va zbura în exercițiul cu drone din Portugalia. FOTO Facebook Kelluu

Un dirijabil de 12 metri, alimentat cu hidrogen și dotat cu senzori avansați, poate zbura peste 12 ore continuu și a atras interesul NATO ca alternativă mai curată și mai eficientă la drone și elicoptere, scrie Interesting Engineering

Proiectul aparține companiei finlandeze de tehnologie Kelluu, cu sediul la Joensuu. Potrivit oficialilor companiei, emisiile sunt reduse cu 99,5% comparativ cu platformele aeriene standard, ceea ce face din acest dirijabil una dintre cele mai curate soluții de supraveghere persistentă disponibile.

Construit pe baza unei structuri brevetate, sigure pentru hidrogen, dirijabilul este gândit să zboare silențios și în siguranță în diverse condiții, inclusiv în mediile arctice cu temperaturi sub zero grade. Dimensiunile compacte îl fac mai ușor de manipulat decât dirijabilele mari, iar funcționarea silențioasă îi conferă avantaje atât pentru misiuni civile, cât și pentru cele de apărare.

Kelluu deține singura fabrică de dirijabile din Europa de Nord, la Joensuu, unde produce această flotă alimentată cu hidrogen. Compania are baze în Finlanda și Suedia și planuri de extindere internațională.

Deși de mici dimensiuni, aceste platforme pot transporta sarcini utile de până la 6 kilograme, suficiente pentru misiuni multisenzoriale. Configurațiile includ LiDAR, camere spectrale și imagistică termică. Una dintre opțiunile standard este camera multispectrală AgEagle RedEdge-P, care captează imagini RGB și multispectrale de înaltă rezoluție, aliniate pixel cu pixel, pentru cartografiere și monitorizare.

Compania minieră finlandeză Terrafame a folosit deja sistemul pentru a genera modele 3D ale unui sit industrial de 60 km pătrați, monitorizând stabilitatea terenului și optimizând operațiunile.

Kelluu evidențiază monitorizarea sănătății pădurilor, inspecțiile de infrastructură, cartografierea agricolă și patrulele de securitate drept aplicații civile de bază. În silvicultură, senzorii pot detecta infestările cu gândacul de scoarță, iar în agricultură pot realiza hărți de precizie pentru culturile agricole.

Deși inițial a vizat aplicații civile, dirijabilul autonom al Kelluu a atras un interes tot mai mare din partea organizațiilor de apărare. Platforma urmează să participe la exercițiul NATO REPMUS 25 din Portugalia, unul dintre cele mai mari teste ale Alianței pentru tehnologii autonome maritime.

În acest context, Kelluu va demonstra cum autonomia și capacitatea de navigație fără GNSS pot sprijini misiuni de informații, supraveghere și recunoaștere în zone contestate. Spre deosebire de sateliți, limitați de condițiile meteo, sau de drone, constrânse de autonomie, dirijabilul pe bază de hidrogen poate monitoriza persistent sub plafonul norilor, oferind flux continuu de informații.

Activitatea Kelluu reflectă o tendință europeană în creștere: firmele mici de tehnologie dezvoltă platforme cu utilizare duală, comercială și militară. Compania a fost selectată recent pentru acceleratorul de inovare NATO DIANA, care sprijină tehnologii cu aplicații duale. De asemenea, a participat la exercițiul multinațional Atlantic Trident 25, alături de forțe americane, britanice, franceze și finlandeze – fiind pentru prima dată când un dirijabil autonom alimentat cu hidrogen a luat parte la un astfel de antrenament.

Dirijabilul oferă o punte între drone și sateliți, punând la dispoziția NATO și a agențiilor civile o soluție de supraveghere persistentă și cu emisii reduse. Propulsia pe bază de hidrogen permite dirijabilului Kelluu să zboare mai mult, mai silențios și mai curat decât majoritatea platformelor aeriene convenționale. Nu va înlocui sistemele existente, dar le poate completa eficient în zonele unde rezistența și anduranța sunt critice.

Astfel, dirijabilul finlandez alimentat cu hidrogen se alătură noii generații de vehicule fără pilot, utilizate atât pentru cartografiere industrială, cât și în exerciții internaționale de apărare.  

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close