Antena 3 CNN Life Travel Hoteluri, plaje și parcuri acvatice, dar unde sunt turiștii? În interiorul noului resort din Coreea de Nord, vast dar pustiu

Hoteluri, plaje și parcuri acvatice, dar unde sunt turiștii? În interiorul noului resort din Coreea de Nord, vast dar pustiu

D.C.
7 minute de citit Publicat la 07:00 06 Sep 2025 Modificat la 08:47 07 Sep 2025
cnn-coreea (3)
Noul complex Wonsan-Kalma din Coreea de Nord este pustiu FOTO: CNN

Kilometri întregi de nisip alb, ape turcoaz și numeroase hoteluri impecabile cu vedere la plajă marginesc țărmul noului complex Wonsan-Kalma. Liderul nord-coreean Kim Jong Un speră ca această stațiune să fie răspunsul țării sale la Waikiki. Dar există o problemă: turiștii lipsesc cu desăvârșire de acolo.

CNN a analizat toate filmările apărute pe diverse surse din resortul inaugurat cu un mare fast, dar doar câțiva ruși au putut fi văzuți pe întinderile vaste de plajă. Restul stațiunii părea gol.

„Nu sunt alți străini în afară de noi, 15 persoane”, a spus Darya Zubkova, o veterinară în vârstă de 34 de ani din Sankt Petersburg, Rusia. Ea a făcut parte din primul grup de străini cărora li s-a permis să petreacă vacanța în Wonsan. Timp de o săptămână, în iulie, Zubkova și colegii ei de călătorie au avut complexul nou, de milioane de dolari, aproape în totalitate pentru ei.

Zona turistică de coastă Wonsan-Kalma a fost de mult unul dintre proiectele favorite ale lui Kim Jong Un, prezentat frecvent în media de stat. Hotelurile sale în culori pastelate, parcurile acvatice și promenadele au fost construite pentru a transmite un mesaj: Coreea de Nord este deschisă pentru afaceri.

Realitatea de la fața locului spune o poveste diferită. Protocoalele stricte anti-Covid-19 sunt încă în vigoare. Turiștii sunt limitați aproape în totalitate la grupuri rusești foarte bine controlate. Vizitatorii chinezi și occidentali încă sunt interziși.

Resortul este împărțit în zone interne și internaționale. Zubkova și grupul ei au stat în secțiunea internațională, separată de turiștii nord-coreeni.

„Nu am putut să ne mișcăm liber între zone, deși turiștii din zona internă puteau merge peste tot, în afară de plajă”, a spus ea. „Era și un parc acvatic mare, am putut să îl vedem doar din exterior, dar nu ni s-a permis să intrăm pentru că era în zona internă. Erau foarte mulți localnici acolo”.

Ea și-a amintit cum au fost întâmpinați de personalul hotelului care făcea plecăciuni când intrau în hol, iar apoi a văzut cum doctorii în halate albe le măsurau temperatura și le dezinfectau mâinile.

„Serviciile a fost foarte bune”, a spus ea. „De exemplu, am cerut un uscător de rufe pentru balcon, au ieșit afară, ni l-au cumpărat și ni l-au adus în cameră. Ulterior am cerut și un scaun pentru balcon, ca să ne relaxăm, ne-au cumpărat special două și le-au adus în cameră, chiar dacă am stat puțin timp”.

Videoclipurile ei de pe Instagram arată rânduri goale de cabane, autobuze ale resortului fără pasageri și o sală uriașă de mese pregătită pentru grupuri mari, dar în care au intrat doar puțin peste zece călători.

Ea a spus că au fost tratați extrem de bine: „S-au străduit foarte mult pentru noi toți. Au încercat să ne surprindă în toate modurile posibile. Au fost foarte stricți cu ei înșiși pentru a ne asigura servicii de cea mai înaltă calitate”.

Strălucirea consumeristă a Phenianului

În timp ce coasta încearcă să se reinventeze, capitala, Phenian, a început liniștit să adopte o cultură a consumului, însă cu o tentă specific nord-coreeană.

Pe străzile orașului, străinii întâlnesc versiuni imitative ale mărcilor occidentale. Există „Mirai Reserve”, o cafenea modelată după Starbucks Reserve, unde o cafea mocha costă 8 dolari. Există un magazin uriaș de mobilă pe care unii studenți chinezi care studiază în Phenian îl numesc în glumă „IKEA nord-coreeană.” Există chiar o vitrină de smartphone-uri care arată ca un Apple Store, cu dispozitive ce se vând cu sute de dolari.

Când călătorul suedez Johan Nylander și fiul său au vizitat Phenianul în această primăvară pentru a participa la maratonul din oraș, înaintea ultimelor restricții pentru turiștii străini, au fost uimiți.

„Oh, omule, când mergi în Coreea de Nord, vei fi surprins de atât de multe lucruri”, a spus Nylander într-un interviu pentru CNN prin Zoom.
„Am fost surprins de cantitatea de mărci occidentale. Telefoanele mobile sunt peste tot. Chiar și la un chioșc pe stradă se plătea cu coduri QR, exact ca în China.”

Prezența plăților cu coduri QR într-o țară tăiată de la sistemul bancar internațional i s-a părut lui Nylander suprarealistă.

„Vezi oameni trimițând mesaje, uitându-se la fotbalul din Premier League pe telefoanele lor, jucând jocuri. Arată ca viața de zi cu zi oriunde în lume”.

Dar această strălucire a consumerismului este rezervată unei elite privilegiate. În timpul vizitelor CNN în Coreea de Nord, au fost văzute magazine universale în Phenian aprovizionate cu Hermes și Gucci. Standuri de fast-food serveau burgeri și cartofi prăjiți în ambalaje care semănau cu cele McDonald’s.

Phenianul este un oraș vitrină, dotat masiv pentru a impresiona atât vizitatorii, cât și nord-coreenii din zonele rurale. Majoritatea populației, însă, trăiește departe de aceste manifestări de prosperitate.

Analiștii spun că impulsul lui Kim pentru consumerism nu este doar o chestiune de aparențe. Prin imitarea mărcilor occidentale și a facilităților, statul oferă elitei sale - oficiali, diplomați sau funcționari trimiși în străinătate - stilul de viață pe care îl doresc, în timp ce se asigură că dolarul și euro circulă către afacerile controlate de stat.

Pentru turiști, una dintre puținele șanse de a vedea dincolo de fațada bine pusă la punct vine odată cu maratonul din Phenian, un eveniment redeschis pentru străini în 2025 după ani de suspendare din cauza pandemiei. Nylander, care a fost în Coreea de Nord de două ori, l-a descris ca pe unul dintre puținele momente în care s-a simțit cu adevărat liber în țară.

„În timpul maratonului, poți să alergi prin oraș. Familii sunt afară, copiii îți dau high-five, strigă ‘Bali, bali!’ (‘Hai, hai!’)”, a spus el. „Ai aceste momente mici de conexiune cu oamenii și realizezi că sunt ca noi. Vor ce e mai bine pentru copiii lor, cântă karaoke, beau bere, glumesc despre politică. Oamenii sunt oameni peste tot”.

El a adăugat că localnicii cu care a vorbit știau cine e Donald Trump, dar nu auziseră de Madonna.

„Asta-i Coreea de Nord pentru tine”, a râs el. „Conectată, dar în același timp deconectată”.

Influencerii de pe rețelele sociale stârnesc nemulțumiri

Turismul este unul dintre puținele sectoare care nu au fost vizate de sancțiunile ONU, iar analiștii spun că Kim îl vede ca pe o salvare, o modalitate de a aduce valută străină și în același timp de a-și netezi imaginea internațională.

Înaintea pandemiei, turiștii occidentali puteau rezerva tururi în Coreea de Nord prin câteva agenții specializate. Călătoriile erau foarte controlate, dar accesibile, și sute de străini se înscriau anual să vadă țara.

Proiectul Wonsan-Kalma în mod special a fost promovat ca un simbol al progresului, chiar vehiculat ca posibilă gazdă pentru viitoare summituri diplomatice.

Dar nevoia guvernamentală de control a încetinit deschiderea efectivă. 

YouTuberi și influenceri sunt acum interziși după ce videoclipuri virale au arătat prea multe din viața cotidiană. Turiștii occidentali rămân blocați. Chiar și grupurile rusești se confruntă cu restricții severe.

Oficialii au slăbit restricțiile primăvara lui 2025, permițând străinilor să participe la maratonul din Phenian. Dar imediat după, un val de videoclipuri ale influencerilor a inundat rețelele sociale, stârnind furia autorităților nord-coreene. În câteva săptămâni, vizele pentru vizitatorii occidentali au fost suspendate din nou - o întoarcere bruscă care a arătat cât de nepregătită este birocrația guvernamentală pentru impactul imprevizibil al rețelelor sociale.

Mike O’Kennedy, creator de conținut care anterior a filmat în Coreea de Nord, a spus pentru CNN că guvernul este extrem de precaut cu ce pot surprinde străinii. „Coreea de Nord ține enorm la imaginea sa. Chiar și cel mai mic detaliu poate fi amplificat de mass-media străină”, a spus el. „De aceea sunt atât de reticenți să lase creatorii de conținut să revină - este imprevizibil și greu de controlat pentru ei”.

Înapoi pe plajele din Wonsan, Zubkova a spus că nu s-a simțit niciodată nesigură sau supravegheată, dar a observat personal în toate colțurile — salvamari, ospătarițe, femei de serviciu, chiar și medici.

„Erau oameni peste tot, deși nu știu de ce sau pentru cine, căci noi eram singurii”, a spus ea. „Pentru noi era prea mult spațiu, pentru că eram singurii turiști acolo”.

Deocamdată, încercarea Coreei de Nord de a fi un Waikiki rămâne mai mult un decor teatral decât un resort funcțional. Plajele sunt curate, nisipul este nivelat dimineața cu mașini speciale, dar rândurile goale de șezlonguri sugerează o țară ce nu este încă pregătită să-și deschidă cu adevărat porțile.

Nylander crede că există potențial.

„Coreea de Nord este o piață imensă de consum care așteaptă să se dezvolte. Dacă sancțiunile s-ar ridica, cererea pentru produse internaționale ar exploda”, a spus el. „Dar deocamdată, ceea ce vezi în Phenian și Wonsan este doar pentru a impresiona - un mesaj pentru lume că pot fi moderni, chiar dacă porțile rămân închise”.

Pe măsură ce soarele apune peste coasta pustie din Wonsan, imaginea este tulburătoare: un resort de clasă mondială așteptând oaspeți care poate că nu vor veni niciodată.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close