Deși Kim Jong Un spune că Occidentul este decadent și interzice orice bun sau obicei venit din Europa de Vest sau SUA, merge până la a-și condamna la moarte oamenii care se uită la seriale sud-coreene, care sunt acum populare în toată lumea, îi condamnă la închisoare pe cetățenii care se îmbracă în blugi strâmți, apar tot mai multe dovezi că lui, de fapt, îi place Vestul și se inspiră din el.
În Phenian, elitele beau cafea la un Starbucks fals și plătesc cu telefonul mobil. La aproximativ 160 de kilometri distanță, pe coasta de est, un complex turistic de la mare, un proiect de suflet al liderului țării, este aprovizionat cu beri străine și dotat cu tobogane de apă, gata să primească turiști.
Pentru a diminua impactul sancțiunilor internaționale și a aduce bani cash, Coreea de Nord creează o aparență de prosperitate imitând inamicii săi capitaliști.
The New York Times a obținut imagini filmate de trei vizitatori recenți ai țării: un turist rus, un maratonist suedez și un student chinez. Deși străinii aveau însoțitori nord-coreeni și nu li s-a permis să filmeze șantiere de construcții și personal militar, aceștia au oferit o perspectivă rară asupra modului în care planurile de modernizare ale lui Kim stimulează o nouă cultură a consumerismului într-una dintre cele mai izolate și autoritare țări din lume. Bunurile pe care le-au întâlnit sunt inaccesibile majorității nord-coreenilor, care câștigă, în medie, puțin peste 1.000 de dolari pe an, potrivit Coreei de Sud.
„IKEA nord-coreeană”
Un student chinez, care face cursuri în Phenian, a spus că inițial credea că țara va fi înapoiată.
„Eram îngrijorat că nu voi avea suficientă mâncare sau haine călduroase”, a spus el. „Dar când am ajuns, am constatat că este destul de luxoasă”.
Studentul, a cărui identitate nu a fost dezvăluită de teama consecințelor, a spus că unul dintre cele mai elegante locuri din oraș este un mall cu mai multe etaje, Rangrang Patriotic Geumganggwan, care vinde mobilă, vase de bucătărie și produse alimentare. El a spus că el și ceilalți studenți chinezi îl numeau „IKEA nord-coreeană” deoarece amenajarea și produsele păreau a fi preluate direct de la compania suedeză IKEA.
Deși nu este clar dacă produsele sunt imitații sau sunt autentice, de contrabandă, unele articole precum lămpi și abajururi par să aibă același nume și ambalaje ca cele vândute în magazinele IKEA.
Mall-ul are, de asemenea, o cafenea care este o replică a brandului premium Starbucks, Starbucks Reserve, doar că în Coreea de Nord cafeaua poartă numele „Mirai Reserve”. Steaua din logo-ul Starbucks Reserve este înlocuită cu o versiune stilizată a literei M.
Studentul a spus că plătea de obicei în dolari americani și că a găsit prețurile din Phenian mari, amintindu-și că a plătit în jur de 25 de dolari pentru trei cafele la Mirai Reserve.
Sancțiunile ONU interzic brandurilor străine să vândă bunuri de lux în Coreea de Nord sau să deschidă afaceri comune acolo. Starbucks a declarat că nu are niciun magazin în Coreea de Nord.
Jakob Holmström, purtător de cuvânt IKEA, a spus că același lucru este valabil și pentru compania sa. „Nu avem canale autorizate IKEA de vânzare în Coreea de Nord”, a spus el. „Monitorizăm continuu încălcările drepturilor noastre de proprietate intelectuală și, unde este cazul, luăm măsuri”.
Kim susține și chiar încurajează consumerismul în Phenian și asta pentru că orașul este domiciliul elitelor, mulți dintre aceștia călătorind în străinătate ca diplomați, comercianți sau muncitori trimiși să aducă bani pentru regim. Aceștia au fost expuși la produse occidentale și au bani și apetență pentru acestea, spun analiștii și oficialii din Coreea de Sud. Kim încearcă să atragă o parte din dolarii acumulați în privat de această elită în vistieria statului.
Majoritatea plăților în capitală par să se facă prin telefoane mobile, a spus Johan Nylander, un alergător suedez de 53 de ani din Hong Kong care a participat la maratonul din Phenian în aprilie. Chiar și micii comercianți ambulanti care vindeau sticle cu apă și suc preferau plățile digitale prin cod QR în loc de numerar.
„Telefoanele mobile sunt o parte importantă a vieții de zi cu zi”, a spus Nylander. „Au multe dintre aplicațiile pe care le poți găsi și în restul lumii: video, mesaje, Uber în stil nord-coreean și cumpărături”.
Imitarea brandurilor consumeriste occidentale este o modalitate prin care Kim aduce un aspect de modernizare. „Arată duplicitaritate în abordare”, a spus Kang Dong-wan, expert în Coreea de Nord de la Universitatea Dong-A din Coreea de Sud. Pe de o parte, regimul vrea să prezinte Phenianul ca un oraș modern. Pe de altă parte, însă, dorește să nu recunoască influența occidentală.
„Waikiki” al Coreei de Nord
Anul acesta, Kim a deschis cel mai ambițios proiect turistic, complexul de plajă Wonsan Kalma. Numit „Waikiki-ul Coreei de Nord” de presa sud-coreeană, acesta include o serie de hoteluri noi de-a lungul unei plaje pitorești nisipoase lungi de 4 kilometri.
La ceremonia de deschidere, imaginile difuzate de media de stat nord-coreeană l-au arătat pe Kim plimbându-se printr-un parc acvatic colorat în timp ce urmărea oamenii care se dădeau pe toboganele de apă.
Luna trecută, Coreea de Nord a permis primilor străini să intre în complex, în jur de 14 turiști din Rusia. Daria Zubkova, medic veterinar de 35 de ani din Sankt Petersburg, Rusia, a spus că voia de multă vreme să viziteze Coreea de Nord, așa că a plătit în jur de 1.400 de dolari pentru o excursie de o săptămână.
Zubkova a spus că totul părea nou-nouț, de la trenul care a adus grupul la complex, până la camera de hotel și facilitățile de pe plajă. „Arată ca o pictură făcută special pentru tine”, a spus ea.
Rușii au făcut plimbări cu motoare de apă și au făcut grătare pe plajă cu o varietate de beri din Statele Unite, Japonia și China. Zubkova a spus că mâncarea era din belșug, iar grupul ei a consumat multe fructe de mare, sashimi și carne la grătar. A spus că a făcut și cumpărături, achiziționând o pereche de pantofi marca UGG, deoarece nu găsise mărimea ei în Rusia.
Turismul este un sector al economiei care nu a fost sancționat de Națiunile Unite. Sub conducerea lui Kim, „Coreea de Nord a considerat turismul o industrie multifuncțională care poate aduce valută străină, creează locuri de muncă, stimulează consumul intern și îmbunătățește imaginea națională”, a spus Choi Eun-ju, analist la Institutul Sejong din Seul.
Zubkova a spus că nu a simțit că ar fi supravegheată pentru că i s-a permis să se plimbe liberă în tot complexul, dar oriunde mergea, era mereu în apropiere personal al complexului, de la salvamari până la chelneri și medici. „M-am simțit ca un erou dintr-un film, pentru că toată lumea te privește și orice ceri ți se îndeplinește imediat”, a spus ea.
Dar „promovarea turismului reprezintă o dilemă pentru Coreea de Nord în căutarea unui echilibru între deschidere și control”, au spus Hwang Joo Hee și Na Yongwoo, analiști la Institutul Coreean pentru Unificare Națională cu sediul în Seul, într-un raport publicat în martie.
Din 2020, Coreea de Nord a promulgat o serie de legi draconice menite să suprime influența culturală exterioară. Turismul riscă să slăbească controlul totalitar al lui Kim asupra informației, esențial pentru menținerea autorității sale incontestabile. Informații despre țară și știri din lumea exterioară vor circula inevitabil în și din Coreea de Nord prin intermediul vizitatorilor străini.
În ultimele luni, turiști străini care au vizitat Coreea de Nord au relatat că au întrebat ghizii despre trimiterea trupelor nord-coreene în războiul Rusiei din Ucraina, ceva ce guvernul nu dezvăluise până în aprilie. Coreea de Nord a oprit temporar sosirea turiștilor străini anul acesta după ce influencerii de pe rețelele sociale au postat videoclipuri despre vizitele lor în Coreea de Nord însoțite de comentarii negative.
Cea mai mare sursă potențială de valută turistică pentru Coreea de Nord este China. În 2019, anul anterior închiderii granițelor pentru a preveni pandemia, a atras un număr record de 300.000 de turiști străini, majoritatea din China.