CNA: Spoturile şi sondajele realizate de posturi TV, interzise în reflectarea referendumului

de A.M.P    |    10 Iul 2012   •   17:04
CNA: Spoturile şi sondajele realizate de posturi TV, interzise în reflectarea referendumului
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat marţi Decizia privind reflectarea pe posturile de radio şi televiziune a referendumului privind demiterea preşedintelui, interzicând în perioada campaniei difuzarea de sporturi cu conţinut politic sau de sondaje realizate de radiodifuzori, informează Mediafax.
   
Decizia CNA privind reflectarea referendumului din 29 iulie în audiovizual a fost adoptată având în vedere dispoziţiile Hotărârii Parlamentului nr. 34 din 6 iulie 2012 privind stabilirea obiectului şi a datei referendumului, Legii audiovizualului, Codului de reglementare a conţinutului audiovizual şi Legii nr. 3/ 2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului.
   
CNA a avut în vedere în adoptarea noii Decizii şi dispoziţiile Deciziei Consiliului nr. 369 din 23 aprilie 2007 pentru reflectarea pe posturile de radio şi de televiziune a referendumului privind demiterea Preşedintelui României.
   
"Legea referendumului nu reglementează campania în audiovizual, fapt ce a obligat CNA să adopte o decizie în acest scop. De altfel, este o obligaţie ce decurge din Legea audiovizualului, articolul 17", a declarat preşedintele CNA, Răsvan Popescu, după adoptarea noii Decizii.
   
"Decizia stabileşte o serie de principii privind desfăşurarea campaniei în audiovizual: asigurarea informării corecte a publicului, a imparţialităţii şi a pluralismului de opinii. Emisiunile de dezbatere vor asigura exprimarea în mod egal a punctelor de vedere pro şi contra demiterii Preşedintelui României astfel încât publicul să-şi poată forma propria opinie. Am stabilit o procedură simplificată şi mai rapidă pentru acordarea dreptului la replică ţinând cont de durata mai scurtă a campaniei. De asemenea, am stabilit reguli privind difuzarea sondajelor de opinie şi anchetelor de tip vox pop realizate de posturile TV şi radio în rândul publicului", a explicat preşedintele CNA.
   
Decizia privind reflectarea referendumului privind demiterea preşedintelui a fost adoptată de CNA în urma unei dezbateri a Consiliului la care au participat şi reprezentanţi ai principalilor radiodifuzori.
   
Campania pentru referendumul naţional privind demiterea Preşedintelui României se încheie pe 28 iulie, la ora 7.00, în preziua prezentării la urne.
   
"Reflectarea evenimentelor legate de referendum trebuie să respecte obligaţiile legale privind informarea corectă, imparţialitatea şi pluralismul de opinii, precum şi protecţia demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine", potrivit primului articol al Deciziei adoptate marţi de CNA.
   
Decizia mai prevede că "în cazul emisiunilor de dezbatere, numărul participanţilor care exprimă puncte de vedere pentru şi împotriva demiterii Preşedintelui României trebuie să fie egal", precum şi că "în cazul în care unul dintre cei invitaţi nu participă, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii".
   
Totodată, în cazul în care radiodifuzorii vor primi cereri pentru dreptul la replică sau rectificare, răspunsul la astfel de solicitări se va da în maximum 24 de ore de la primirea lor, respectiv în cel mult 12 ore, în situaţia în care solicitatarea se referă la o emisiune difuzată în ultima zi de campanie.

În cazul neacordarii dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi CNA. În cazul în care se acordă dreptul la replică, acesta trebuie difuzat în cel mult 48 de ore de la primirea solicitării, iar în situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în ultima zi de campanie pentru referendum, rectificarea sau replica se difuzează în preziua votării.
   
În preziua votării, radiodifuzorii trebuie să prevadă în program, imediat după emisiunea informativă de seară, un spaţiu de emisie pentru difuzarea rectificarilor şi a replicilor ca urmare a sesizărilor care se referă la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.
   
În schimb, sunt permise anchetele de tip vox pop, realizate în stradă, cu condiţia să nu fie prezentate de radiodifuzori "ca fiind reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social sau etnic" şi cu "obligaţia de a reflecta punctele de vedere aflate în divergenţă".
   
Totodată, pe perioada campaniei pentru referendum, "nu pot fi difuzate niciun fel de spoturi sau clipuri publicitare care prezintă, în sens negativ sau pozitiv, un partid, un om politic sau un mesaj politic", aşa cum prevedea şi Decizia privind referendumul din 2007.
   
Radiodifuzorii au obligaţia să înregistreze emisiunile de campanie pentru referendum şi să le păstreze timp de 30 de zile de la anunţarea oficială a rezultatelor referendumului şi să le pună la dispoziţia CNA la cererea acestuia, se mai stipulează în Decizia CNA.

x close