Pictorul oficial al Vaticanului este o rusoaică excentrică: „Sunt un mic pod între ortodoxism şi catolicism”

de M.T.    |    10 Ian 2013   •   14:57
Pictorul oficial al Vaticanului este o rusoaică excentrică: „Sunt un mic pod între ortodoxism şi catolicism”

Acolo unde odată pictau Michelangelo sau Raphael acum pictează Natalia Tsarkova, o rusoaică excentrică de 45 de ani, care are ca animal de companie o bufniţă şi care se consideră o punte între ortodoxism şi catolicism.

Printre operele Nataliei, absolventă a Şcolii de Arte din Moscova, se numără porteretele ultimilor doiă papi, Ioan Paul al II-lea şi Benedict al XVI-lea, precum şi numeroase picturi în diverse biserici din Roma şi muzee din întreaga lume.

„Atunci când studiam în Moscova, îi priveam pe maeştrii Raphael, Michelangelo sau Pietro da Cortona ca pe nişte zei, iar acum mă număr şi eu printre ei. Îmi place atmosfera de aici şi mă simt importantă”, a spus Tsarkova într-un interviu acordat celor de la AFP.

Artista a ajuns la Roma la începutul anilor '90 şi a început să picteze porterete de artistocraţi, care au introdus-o la Vatican, acolo unde a trezit atenţia Papei Ioan Paul al II-lea.

„Vorbea cu mine în limba rusă şi îmi spunea «Să trăiască arta rusă!»”, şi-a amintit Tsarkova.

De altfel, fostul papă a făcut din reconstruirea unei relaţii cu Biserica Ortodoxă Rusă unul din principalele sale obiective, continuat şi de urmaşul său, iar pictoriţa crede că poate avea un rol în ceea ce priveşte acest aspect: „Mă simt precum un mic pod între ortodoxism şi catolicism. Sunt precum un diplomat al artei”.

Natalia Tsarkova îşi ia munca foarte în serios. De multe ori, ea citeşte textele religioase scrise de cei care îi sunt modele, pentru a-i înţelege şi pentru a putea purta o discuţie cu aceştia în timp ce pictează.

„Vorbim despre orice, începând cu istoria şi terminând cu Rufus, bufniţa mea. Este foarte important să ştii felul în care gândesc, să le înţelegi energia. Atunci când pictez un portret, acea energie trece prin inima mea, prin sufletul meu şi ajunge pe pânză”, explică Tsarkova.

Atunci când a trebuit să-l picteze pe papă, Natalia a citit doctrina papală şi recunoaşte că a petrecut ore întregi studiindu-l pe Benedict al XVI-lea. Femeia spune că Suveranul Pontif este un caracter sensibil”, care înţelege importanţa simbolismului în pictură.

Tocmai din acest motiv, în cel mai recent portret al lui Benedict al XVI-lea, artisat şi-a permis ca, alături de imaginea papei stând pe tronul său  cu lumina Duhului Sfânt în spatele său, să adauge mai mulţi îngeri în jurul său, unul dintre aceştia fiind chiar un autoportret al Nataliei.

În prezent, Tsarkova lucrează la o pictură care îl reprezintă pe Sfântul Gheorghe ucigând un dragon. O lucrare pentru sine şi care i-a fost „inspirată de Duhul Sfânt”.

Parteneri
x close