Antena 3 CNN Actualitate De ce ne place litoralul bulgăresc

De ce ne place litoralul bulgăresc

De ce ne place litoralul bulgăresc
09 Iul 2008   •   19:03

Tot mai mulţi români îşi petrec vacanţa peste hotare, unde preţurile accesibile se îmbină cu servicii de excepţie. Companiile aeriene low-cost contribuie şi ele, întrecându-se în oferte avantajoase. Există totuşi turişti care vor să se bucure de binecunoscuta Mare Neagră, dar dintr-o altă perspectivă ? cea bulgărească. Strategia din turism plasează România la o distanţă considerabilă în spatele Bulgariei, care a adoptat un sistem mult mai eficient. Despre ce este vorba: sistemul all-inclusive permite ca vacanţa să se muleze perfect pe posibilităţile financiare ale fiecăruia, incluzând cazarea, trei mese copioase în sistem bufet suedez, gustări, dulciuri şi băuturi pe tot parcursul zilei şi numeroase posibilităţi de petrecere a timpului liber pentru adulţi şi pentru cei mici. Eventualele cheltuieli suplimentare ţin exclusiv de capricii de moment ? cadouri pentru prieteni, cumpărături la bazar, scufundări, tir, echitaţie, bowling, minigolf etc.

La un calcul mai amănunţit, se poate vedea cu ochiul liber că doar contravaloarea celor trei mese pe zi plus băutura ar putea acoperi lejer costul unui întreg sejur all-inclusive. Puneţi la socoteală accesul liber la piscină, cu prosop, şezlong şi umbreluţă, masaj, aerobic sau sală de forţă. Animatori se găsesc la tot pasul ? ei sunt cei care cheamă turiştii să participe la întreceri, concursuri, seri tematice sau jocuri pentru cei mici. Toate acestea sunt rezultatul modelului german impus mai întâi în Turcia, unde complexele all-inclusive funcţionează deja de mulţi ani, la adăpost de kurzi sau cerşetori. În aşteptarea valului de turişti germani şi nu numai, Bulgaria a copiat modelul şi are toate şansele să atingă succesul vecinilor.

Turistul român devine la fel de sofisticat şi pretenţios ca cel german, aşa că nu e de mirare că, în loc să se cazeze la Mamaia, mai parcurge cam 130 de kilometri, pe drumuri la fel de peticite, ce-i drept, şi îşi ia o cameră la unul dintre hotelurile noi sau recondiţionate din Albena. Preţurile de aici sunt egale cu cele practicate de bulgari sau mai mari, iar serviciile sunt net inferioare. Statul bulgar s-a ocupat intens de promovarea turismului, iar efortul s-a conjugat cu cel al operatorilor germani care au încheiat contracte cu hotelierii şi aduc clienţi an de an. TUI sau Neckermann au oferit consultanţă, dar şi bani pentru investiţii, care s-au dus în modernizarea hotelurilor existente ori în construcţia altora noi. Banii s-au amortizat prin prestarea de servicii turistice către tour-operatorii germani.

Diferenţele dintre staţiunile estivale româneşti şi bulgare nu se opresc aici. Apa mării este mai curată la ei, chiştoace de pe plajă nu prea se găsesc, iar echipele de animatori sunt neobosite. La noi ? destul de linişte, dacă facem abstracţie de sunetele emise de boxele a minim trei terase apropiate în acelaşi timp. Bulgarii au învăţat să împletească dreadlocks ? codiţe -, să facă tatuaje temporare cu henna, să costumeze turiştii în haine de epocă şi să îi fotografieze sau să ajute copiii să picteze bibelouri de ghips. Ce-i drept, şi pe litoralul românesc te poţi distra, hotelurile au fost modernizate în proporţie mare, dar animaţia şi oferta all inclusive lipsesc.

Avantajele bulgarilor: în unele staţiuni, toate hotelurile sunt administrate de o singură firmă. Mâncarea şi băutura sunt achiziţionate en-gros, astfel încât sistemul să fie profitabil, iar bufetul suedez să fie aprovizionat abundent. La Nisipurile de Aur, hotelurile au fost privatizate separat, dar atrag fără probleme numeroşi turişti nemţi, britanici, scandinavi şi ruşi. Tot aici, exista o barieră cu taxă la intrarea în staţiune, ca şi la Mamaia, însă societatea civilă a dat în judecată staţiunea, a câştigat şi s-a renunţat la taxă. Spaţiile verzi sunt întreţinute impecabil, clima este mai blândă, chelnerii plictisiţi lipsesc cu desăvârşire ? la capitolul amabilitate, românii au deja mult de învăţat de la vecinii de la sud de Dunăre.

Sigur că există şi bile negre. Am luat ca exemplu un hotel de trei stele din Albena, unde mai găseşti pânze de păianjen în spatele bufetului cu mâncare, cearceafurile din cameră n-au fost schimbate timp de o săptămână, iar perdeaua de duş a căzut pur şi simplu. La capitolul alimentaţie, ?din zece feluri de mâncare, şase sunt pline de colesterol?, povesteşte turista Ileana Rotaru, ?dar e imposibil să rămâi nemâncat - oferta este deosebit de variată. Friptură, şniţel, garnituri de toate felurile, salate, ciorbe, supe, fructe. Prăjiturile lasă totuşi de dorit: nu se compară cu cofetăria turcească.? Cu toate acestea, spune turista, ?m-am simţit minunat, pentru că nu te plictiseşti, nu asculţi manele, te poţi odihni sau te poţi distra cu echipele de animaţie.? Ar mai fi de menţionat faptul că, cel puţin la Albena, cunoscătorii de limbă engleză sunt rari. Din fericire, limba română este la mare preţ, deci comunicarea nu are de suferit.

Interesul dezvoltat de români pentru staţiunile bulgăreşti nu putea trece neobservat, aşa că aceştia au derulat ample campanii pentru a ne atrage. De altfel, un alt atu este Balcicul, staţiunea mult-iubită a Reginei Maria, de care suntem interesaţi. Castelul şi grădina botanică ce îl înconjoară sunt bine întreţinute, iar cozile de la intrare sunt elocvente. Bila neagră: există două case de bilete aici ? una pentru castel, cealaltă pentru grădina botanică. Turistul trebuie să le cumpere pe amândouă, deci să stea la două cozi diferite. Biletul costă 5 leva (cam 2,5 ¤), iar pentru grădina botanică au fost tipărite doar bilete de 1 sau 3 leva, aşa că aici coada este mai lungă, pentru că plasatoarea are de rupt mai multe...

Foto: profile.myspace.com

Ella Moroiu, Antena3.ro

×
Parteneri
Momentul terifiant când un stâlp e înghițit de craterul din Slănic
x close