Ministrul Educației, Daniel David, a spus la DC News că nu are de gând să scoată istoria din programa națională, însă a subliniat că este inacceptabil ca elevii să creadă, la finalul studiilor preuniversitare, că românii sunt geto-daci. Demnitarul a adăugat că anul școlar 2025-2026 va fi primul „după 20 și ceva de ani” în care liceenii vor avea, din nou, în orar discipline precum Istoria României și Geografia României.
Ministrul Educației a fost în mijlocul unei controverse la începutul acestui ani când au fost puse în dezbatere planurile cadru pentru învățământul gimnazial și liceal.
12 decani de facultăți de Istorie și președintele Academiei Române au semnat în luna februarie un memorandum în care i-au cerut ministrului ca în ultimii doi ani de liceu, la profilul real, artistic, sportiv și teologic, să rămână cel puțin o oră de istorie universală sau istorie a românilor pe săptămână.
Daniel David a explicat că nu a fost vorba de eliminarea istoriei din programă, ci de o reorganizare mai bună a orelor, astfel încât elevii chiar să rămână cu niște cunoștințe de bază. Ministrul a adăugat că în jur de 50% dintre tinerii absolvenți de liceu sunt analfabeți funcțional.
„Când generezi spre 50% zonă de analfabetism funcțional, într-un proces de educație, trebuie să-ți dea de gândit. Ceva nu funcționează și acel sistem trebuie schimbat. Este inacceptabil! Putem vorbi de procente mai mici, în orice sistem ai astfel de probleme, dar când mergi în zona de 50%, când combini analfabetismul cu abandonul școlar, lucrurile arată foarte rău. Aici am propus câteva schimbări majore”, a explicat oficialul.
În acest context, el a semnalat faptul că sunt copii, care termină studiile preuniversitare, și cred că „suntem geto-daci”.
„Ne-am propus un lucru foarte clar. Dacă vrei să faci istorie și vrei mai multe ore pentru istorie trebuie să pui Istoria României pentru că noi aveam foarte multe ore de istorie, dar nu mai aveam disciplina de Istorie a României sau Istoria Românilor.
Eu am spus: Ore în plus pot să vină, dar trebuie să vină pentru discipline de cultură națională - Istoria Românilor, Geografia României, gramatica pe care trebuie să o readucem în liceu cu anumite unități de învățare - că nu putem să dăm pur și simplu ore de istorie în care să facem tot felul de lucruri, iar copiii, când ies din școală, cred că suntem geto-daci. Nu se poate!”, a spus ministrul.
Daniel David a adăugat că intenția sa a fost înțeleasă de experți, astfel că Ministerul Educației a reușit să elaboreze un „pachet de cultură națională”, iar la liceu, elevii vor studia din nou Istoria României și Geografia României.
„Au înțeles și istoricii, au înțeles și geografii, au înțeles și cei din zona limbii și literaturii române și au venit cu propuneri prin care am creat un pachet de cultură națională și uite că, după 20 și ceva de ani, readucem la nivelul liceului Istoria României, Geografia României, lucruri care nu erau”, a spus ministrul Daniel David la emisiunea DC Edu.
Un document asumat de ministrul Educației, intitulat „Raportul de diagnostic al Educaţiei şi Cercetării din România. Realizările prezente şi implicaţii pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, concluzionează că educaţia este ineficientă în învăţământul preuniversitar, generând absolvenţi cu o calitate slabă a competenţelor, abandon şcolar mare şi analfabetism funcţional crescut, aspecte care devin risc de securitate naţională.