Antena 3 CNN Actualitate E oficial: România va cumpăra avioane F-35, cele mai moderne aparate de luptă din lume | Radu Tudor: "O veste foarte bună pentru țara noastră"

E oficial: România va cumpăra avioane F-35, cele mai moderne aparate de luptă din lume | Radu Tudor: "O veste foarte bună pentru țara noastră"

Redacția Antena 3 CNN
4 minute de citit Publicat la 15:04 11 Apr 2023 Modificat la 15:05 11 Apr 2023

Decizia a fost luată, marți, în Consiliul Suprem de Apărare a Țării. 

Aeronavele sunt dotate cu senzori avansați, capacitate de schimb de informații criptate în timp real, dar și cu sisteme avansate de apărare.

"În sfârșit, auzim și vești bune despre înzestrarea militară românească, înzestrare care, din păcate, în ultimii 30 de ani, a fost amânată, întârziată sau, pur și simplu, anulată.

Această veste e una foarte bună pentru România. Avionul F35 este cel mai performant avion de luptă în momentul de față. Aș vrea să subliniez două dintre caracteristicile extraordinare ale acestui avion.

Citește și: Prăbușirea de pe portavionul Carl Vinson: noi imagini arată cum avionul F-35 ia foc la impact

Radu Tudor: "Partea mai puțin optimistă e că implementarea programului începe din 2030"

În primul rând, atunci când se ridică în aer, el nu este un simplu avion de luptă, ci este o întreagă unitate militară. Radarele extrem de performante aflate la bordul avionului F35 pot să 'vadă' la sute de kilometri distanță. Dacă ele vor decola de pe Baza aeriană Mihail Kogălniceanu, noi vom putea 'vedea' cu radarele F35 până pe malul estic al Mării Negre. Evident, tot ceea ce se întâmplă și în Crimeea, dar și în zona Novorosiisk. 

În al doilea rând, rachetele cu care sunt dotate aceste avioane sunt foarte precise și cu o rază foarte lungă de acțiune, de aproape 300 km. Drept pentru care avioanele acestea sunt cel mai serios element de înzestrare pentru forțele Aeriene Române, care sunt forțe NATO, dar și pentru descurajarea oricăror entități statale care ar putea să amenințe teritoriul României. E o veste foarte bună.

Partea mai puțin optimistă este faptul că programul e prevăzut pentru implementare începând cu 2030 (...) Avem nevoie de o infrastructură specială ca să putem opera astfel de aeronave.

Ele nu pot decola și ateriza pur și simplu pe bazele aeriene pe care le avem. E nevoie de modernizare, de echipamente de comunicații și, nu nu în ultimul rând, de un proces de instruire de un an și jumătate - doi, pentru zeci, dacă nu chiar sute de piloți ai Forțelor Aeriene, care să poată manevra astfel de aeronave spectaculoase", a spus la Antena 3 CNN analistul militar Radu Tudor.

Ce se știe despre cel mai modern avion de luptă creat vreodată

Avionul multirol de generația a 5-a F-35 este cel mai avansat din punct de vedere tehnologic între aparatele similare existente.

Este un aparat monoloc, cu tehnologie stealth, un singur motor, conceput atât pentru misiuni de asigurare a superiorității aeriene, cât și pentru atac.

Printre capabilitățile sale operaționale se numără misiunile de recunoaștere aeriană, bombardare strategică, supraveghere militară și război electronic.

A fost proiectat de Lockheed Martin în parteneriat cu Northrop Grumman și BAE Systems în cadrul programului Joint Strike Fighter,

Proiectul Lockheed Martin, sub forma prototipului X-35, a câștigat în fața prototipului X-32 conceput de Boeing.

Dezvoltarea F-35 a fost finanțată, în mare parte, de Statele Unite ale Americii, cu fonduri suplimentare din partea Marii Britanii, Canadei, Australiei, Italiei, Norvegiei, Danemarcei, Olandei și Turciei.

Un F-35 costă aproape 100 de milioane de dolari

Costul unei astfel de aeronave este estimat la 82 de milioane de dolari.

F-35 reprezintă cel mai scump program de dezvoltare și achiziție de armament din lume.

La finele lunii septembrie anul trecut, Pentagonul a estimat cheltuielile de până în atunci ale programului la 412 miliarde de dolari.

Departamentul american al apărării a evaluat, de asemenea, cheltuielile cu achiziția, operarea și întreținerea unei flote de 2.470 de astfel de aparate la peste 1,7 trilioane de dolari.

Diferențele între variantele F-35

F-35 a avut zborul inaugural la data de 15 decembrie 2006 și a intrat în serviciu pe 31 iulie 2015, în Infanteria Marină a SUA, în varianta F-35B.

La 2 august 2016, varianta F-35A a intrat în dotarea Forțelor Aeriene americane, iar la 28 februarie 2019, aparatele de tip F-35C au completat forțele navale ale Statelor Unite.

F-35A este varianta cu decolare și aterizare convențională, fiind cea mai mică în dimensiuni și totodată cea mai ușoară, cu suport pentru accelerații până la 9g.

F-35B este varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală. Este similară cu F-35A în dimensiuni, însă dispune de componentele care ajută la susținerea verticală a aeronavei, motiv pentru care proiectanții au "sacrificat" o treime din volumul combustibilului.

Această variantă este limitată la accelerații până la 7g.

F-35C este varianta cu decolare și aterizare adaptată la sistemele portavioanelor. Varianta C prezintă cea mai mare anvergură a aripilor, fiind posibilă plierea acestora pentru a reduce dimensiunile aeronavei atunci când este staționată. F-35C este limitat accelerații de 7,5g.

Caracteristici și performanțe ale F-35A

  • Echipaj: 1 pilot
  • Lungime: 15,7 m
  • Anvergură: 11 m
  • Înălțime: 4,4 m
  • Greutate gol: 13,3 tone
  • Greutatea maximă la decolare: 31,75 tone
  • Unitate de propulsie: Pratt & Whitney F135-PW-100
  • Viteza maximă: 1,6 Mach (1960 km/h)
  • Raza de acțiune în misiuni de luptă: 1239 km cu combustibilul de la bord
  • Armament: 1 tun de 25 mm GAU-22/A cu 4 țevi rotative
  • Încărcarea maximă cu armament: 8.200 kg, în diverse combinații de bombe și rachete, inclusiv bomba nucleară tactică B61-12

Foto: Aparat F-35B Lightning II în zbor deasupra Oceanului Pacific

×
Parteneri
x close