România are aproximativ patru milioane de persoane inactive economic, care nu au loc de muncă şi nici nu caută activ angajare, iar lipsa competenţelor digitale minime îngreunează accesul a jumătate din aceştia pe piaţa muncii, arată datele unui studiu realizat de o platformă online pentru locuri de muncă, relatează Agerpres.
Din totalul celor fără loc de muncă, peste două milioane şi-ar dori să muncească, însă nu ştiu cum să o facă într-o economie digitalizată, unde platformele clasice de joburi presupun abilităţi digitale minime, potrivit Delucru.ro.
"Transformarea digitală a economiei a adus beneficii multiple pe piaţa muncii, dar a şi creat o prăpastie între cei incluşi digital şi cei excluşi. România se află constant pe ultimele locuri în UE în ceea ce priveşte alfabetizarea digitală: doar 28% dintre cetăţeni aveau în 2023 competenţe digitale de bază sau peste, comparativ cu media UE de 55%. Disparitatea este mai profundă în rândul populaţiei vulnerabile. Doar 25% dintre femeile de peste 65 de ani deţin competenţe digitale de bază, faţă de peste 70% dintre tinerele de 25-34 de ani. Această diferenţă de acces la instrumentele digitale conduce la o excludere involuntară de pe piaţa muncii", se precizează în analiză.
Din eşantionul de patru milioane de persoane inactive economic, mare parte - persoane peste 45 de ani, fără competenţe digitale, din mediul rural sau urban periferic - continuă să se bazeze pe metode tradiţionale de angajare, însă doar 2% dintre ei îşi găsesc de lucru prin recomandări personale şi doar 1% prin anunţuri în ziare sau la aviziere locale. De asemenea, 4% reuşesc să ocupe un post prin prezentarea directă la firme, dar cu efort logistic şi lipsă de transparenţă, în timp ce 1% prin agenţiile de stat pentru ocuparea forţei de muncă.