Antena 3 CNN Actualitate Educație Comasarea școlilor din România în anul școlar 2025-2026. Ministerul Educației transmite că peste 500 de unități sunt reorganizate

Comasarea școlilor din România în anul școlar 2025-2026. Ministerul Educației transmite că peste 500 de unități sunt reorganizate

Mia Lungu
2 minute de citit Publicat la 14:38 14 Aug 2025 Modificat la 14:38 14 Aug 2025
Ministerul Educației a transmis câte școli din România sunt comasate în anul şcolar 2025 - 2026. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Getty Images

Ministerul Educației și Cercetării a transmis joi o informare cu privire la procesul de reorganizare a reţelei şcolare în anul şcolar 2025 - 2026, impus de criza fiscal-bugetară, care presupune comasarea a sute de unități de învățământ.

În urma colaborării între autorităţile locale (primării) şi inspectoratele şcolare judeţene, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a primit propunerile de reorganizare a reţelei şcolare naţionale, pornind de la analiza iniţială, potrivit căreia circa 850 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică nu îndeplineau pragul minim de elevi/preşcolari prevăzut în Legea 141/2025.

Urmare a procesului de reorganizare, 507 unităţi şcolare cu personalitate juridică (aprox. 8,1% din numărul total de unităţi cu personalitate juridică existente) devin structuri şcolare arondate altor unităţi.

În procesul de reorganizare a celor 850 de unităţi şcolare, unele s-au reorganizat prin fuziune între ele, iar altele s-au reorganizat cu unităţi şcolare care îndeplineau deja pragul minim de elevi/preşcolari prevăzut în Legea 141/2025.

Această schimbare nu presupune închiderea fizică a școlilor

Această schimbare de statut juridic nu presupune închiderea fizică a unităţilor de învăţământ, nu obligă la relocarea activităţilor educaţionale şi nu implică renunţarea la posturile existente, cu excepţia celui de director din unitatea fără personalitate juridică.

În acest proces generat de aplicarea programului de guvernare şi a măsurilor fiscal-bugetare, ministerul a lăsat posibilitatea ca fiecare unitate administrativ - teritorială (UAT) să poată avea cel puţin o unitate de învăţământ cu personalitate juridică. Dincolo de urgenţa generată de criza fiscal-bugetară, prin acest demers se reduce din fragmentarea reţelei şcolare, generându-se astfel şi un efect subsecvent pozitiv, dar şi premisele unui proces mai eficient în stabilirea normelor didactice.

Având ca punct de pornire această experienţă impusă de criza fiscal-bugetară, se va face o analiză a modului de funcţionare implicat de această redimensionare a reţelei, iar acolo unde va fi nevoie de eficientizări, acestea se vor face prin coordonarea autorităţilor locale cu inspectoratele şcolare, pentru anii şcolari viitori.

În acest demers, ministerul mulţumeşte inspectoratelor şcolare judeţene şi autorităţilor locale pentru colaborare şi înţelegerea situaţiei excepţionale în care ne aflăm ca urmare a crizei fiscal-bugetare, scopul comun al tuturor celor implicaţi fiind funcţionarea sistemului de educaţiei şi acoperirea salariilor şi burselor din noul an şcolar.

Reiterăm faptul că absolut toate acţiunile care vizează reorganizarea reţelei şcolare au ca numitor comun interesul superior al copilului şi asigurarea unei educaţii incluzive de calitate, în contextul restrictiv impus de criza fiscal-bugetară.

Ministerul Educaţiei şi Cercetării va comunica în mod constant în privinţa procesului de reorganizare a reţelei şcolare - pe măsură ce acest proces se finalizează în judeţe şi se actualizează informaţiile.

Citește mai multe din Educație
» Citește mai multe din Educație
TOP articole