Executivul Uniunii Europe propune scutirea de la taxele rutiere și de la taxele de utilizare a vehiculelor grele cu emisii zero.
Într-un material publicat pe site-ul său, Comisia invocă în susținerea propunerii nevoia de a stimula și a sprijini competitivitatea transportului rutier sustenabil.
"Astfel cum a promis în Planul său de acțiune industrială pentru sectorul european al autovehiculelor, Comisia propune prelungirea actualei perioade de derogare, de la 31 decembrie 2025 la 30 iunie 2031, oferind un stimulent semnificativ pentru ca întreprinderile să investească în vehicule grele cu emisii zero.
Vehiculele cu emisii zero sunt mai scumpe. Prin tăierea taxelor, UE intenționează să le facă mai viabile
Costul inițial al acestor vehicule este în prezent mai mare decât cel al vehiculelor convenționale, ceea ce le face mai puțin atractive pentru cumpărători.
Acest aspect rămâne unul dintre principalele obstacole în calea folosirii lor pe scară mai largă.
Prin renunțarea la taxele de trecere și la taxele de utilizare, UE intenționează să facă din camioanele, autobuzele și autocarele cu emisii zero o opțiune mai viabilă pentru întreprinderi.
„Trebuie să creăm condițiile adecvate pentru a sprijini întreprinderile europene și pentru a-i recompensa pe cei care adoptă mai rapid soluții pentru tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon,” a declarat comisarul pentru transport sustenabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.
„Prin prelungirea perioadei de scutire, oferim industriei un stimulent economic puternic pentru a investi în vehicule cu emisii zero și pentru a reduce emisiile generate de transportul rutier. Este important pentru întreprinderile noastre, dar și pentru obiectivele noastre climatice”, a adăugat comisarul european.
Scutirea propusă va fi sincronizată cu standardele de performanță ale UE privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi, care vizează o reducere cu 43% a emisiilor până în 2030.