Antena 3 CNN Emisiuni Antena 3 CNN În fața națiunii Cine a umflat facturile la curent ale românilor. ANRE: "Au mărit prețurile ca să ia mai mulți bani de la stat"

Cine a umflat facturile la curent ale românilor. ANRE: "Au mărit prețurile ca să ia mai mulți bani de la stat"

Mai mulţi furnizori de energie electrică au fost identificaţi de ANRE că ar fi crescut artificial preţurile pentru a primi compensaţii mai mari de la stat.

Cine a umflat facturile la curent ale românilor. ANRE: "Au mărit prețurile ca să ia mai mulți bani de la stat"
de Gabriel Dano    |    06 Iun 2022   •   19:48

Potrivit ANRE, furnizorii pot fi suspectaţi de manipulare de piaţă, iar unii au solicitat, prin diverse metode, compensarea aceleiaşi energii de două ori. Până în prezent ANRE a primit 239 de cereri de decontare din care a soluţionat 62.

Astfel, aproape 35 de milioane de lei au fost plătite pentru lunile noiembrie, decembrie şi o parte din ianuarie. Alte 35 de cereri care însumează 8 milioane de lei, au fost respinse.

"În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie prin încheierea la preţuri excesive în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului", a precizat ANRE, prin intermediul unui comunicat.

"Metoda folosită de acești furnizori: tranzacții de tip A -> B --> A. Ce înseamnă asta? Furnizorul A vinde către furnizorul B, furnizorul B vinde mai scump tot lui A. Sunt zece companii unde au început investigațiile, sunt informații exclusive și pe surse aflate de colegii mei.

Mai există și o altă metodă: raportau la ANRE doar contractele cele mai mari, tocmai pentru a deconta mai mulți bani de la stat. Cine a fost descoperit a fost scos din platforma de decontare", a spus Sabina Iosub, în emisiunea "În fața națiunii".

"Eu aș fi preferat o subvenție directă direcționată către cei care au nevoie. Avem un sistem destul de complicat de aplicat, dar dacă sunt încălcări și devieri de la lege, instituțiile trebuie să-și facă treaba - este rolul lor", a spus fostul ministru al Energiei Răzvan Nicolescu.

Începând cu luna februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru proprii clienţi finali declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.

Până la data de 6 iunie 2022, ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.

Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.

 

×
Subiecte în articol: ANRE
Parteneri
Români blocaţi de 24 de ore pe aeroportul din Dubai
x close