Antena 3 CNN Externe Cercetătorii au descoperit o substanţă care poate produce elixirul tinereţii

Cercetătorii au descoperit o substanţă care poate produce elixirul tinereţii

20 Noi 2008   •   18:45

Cercetătorii spanioli au descoperit o substanţă produsă de organismul uman care poate produce "celule nemuritoare", ce ar putea constitui elementul cheie în vederea obţinerii unui "elixir al tinereţii", anunţă Telegraph.co.uk, cvare citează un studiu publicat în New Scientist.
Prin creşterea nivelului unei enzime prezente în mod natural în organism moartea celulelor ar putea fi prevenită, cred cercetătorii, în acest fel crescând şi speranţa de viaţă.
Denumită telomerază, proteina ajută la menţinerea telomerilor, învelişul protector de la extremităţile cromozomilor. Telomerii sunt secvenţe repetate de ADN care se află la capetele cromozomilor, protejându-i pe aceştia de eventuale distrugeri.
Telomerii devin din ce în ce mai scurţi, pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, celulele nu mai sunt protejate şi mor în cele din urmă. Oamenii de ştiinţă folosesc lungimea telomerilor ca indice al îmbătrânirii biologice.
Cercetătorii apreciază că întinerirea celulelor poate fi obţinută prin creşterea nivelului de telomerază sintetizată pe cale naturală de către organism.
Teorie a fost testată pe şoareci de o echipă de oameni de ştiinţă de la Spanish National Cancer Centre din Madrid. Cercetătorii au descoperit că animalele modificate genetic pentru a produce o cantitate de zece ori mai mare de telomerază au trăit cu 50% mai mult decât celelalte.
Enzima a reuşit "să transforme celulele normale şi muritoare, în celule nemuritoare", a precizat Maria Blasco, coordonatoarea studiului.
În privinţa obţinerii unor rezultate similiare şi în cazul oamenilor, cercetătoarea spaniolă s-a declarat optimistă, cu toate că a îndemnat comunitatea internaţională a medicilor la prudenţă.
Creşterea nivelului de tolemerază are ca efecte secundare creşterea riscului de apariţie a cancerului, inconvenient care ar putea fi combătut prin descoperirea unor medicamente eficiente împotriva cancerului, a declarat Blasco.
Lipsa grăsimii subcutanate şi o mai bună toleranţă la glucoză sunt celelalte avantaje de care au beneficiat şoarecii cu un nivel crescut al acestei enzime, beneficii specifice în general exemplarelor tinere.

Soţia fotbalistul Iosif Rotariu a murit în somn