Antena 3 CNN Life „Poate de-asta a plecat Wintour”: Milioane de oameni au reacționat la clipul viral care demască fotomodelul AI folosit în revista Vogue

„Poate de-asta a plecat Wintour”: Milioane de oameni au reacționat la clipul viral care demască fotomodelul AI folosit în revista Vogue

Mia Lungu
4 minute de citit Publicat la 14:38 29 Iul 2025 Modificat la 14:54 29 Iul 2025
fotomodel femeie ai fake generat inteligenta artificiala guess numar august 2025 revista vogue
Modelul generat de AI pentru Guess, care a apărut în Vogue. Sursa foto: Seraphinne Vallora

Flirtul neplăcut al modei cu inteligența artificială a ajuns din nou în centrul atenției - de data aceasta în paginile revistei Vogue. O nouă reclamă Guess care prezintă un fotomodel feminin generat de inteligența artificială a stârnit critici pe rețelele de socializare, pe măsură ce dezbaterea privind creativitatea, munca și standardele de frumusețe în modă se intensifică.

Dezvăluirea a devenit virală după ce o utilizatoare TikTok a postat un videoclip în care evidențiază articolul cu fotomodelul AI. Filmulețul a adunat rapid peste 2 milioane de vizualizări, mulți utilizatori exprimându-și dezamăgirea și criticând atât Guess, cât și Vogue pentru că au lăsat deoparte modele reale.

Ediția din august a revistei Vogue include un material de două pagini care prezintă un fotomodel blond în două ținute: o rochiță albastru pal împodobită cu aplicații florale crem și o rochie în chevron alb-negru, completată cu o geantă asortată. Stilul este editorial, modelul este echilibrat și surprinzător. Dar o mică linie de text în colț spune: „Produs de Seraphinne Vallora pe AI”.

Fotomodelul nu există în viața reală.

„Poate de-asta Anna Wintour și-a dat demisia de la Vogue după ce a fost acolo câteva decenii”, a comentat cineva la postare.

@lala4an idk what to say #fyp #vogue ♬ original sound - freak

Campania a fost creată de Seraphinne Vallora, un studio de creație bazat pe AI, co-fondat de designerii Valentina Gonzalez și românca Andreea Petrescu. Potrivit duo-ului, scopul lor este de a democratiza vizualurile de înaltă modă prin intermediul instrumentelor AI conduse de design.

„Noul standard de frumusețe va fi, la propriu, de neatins pentru că nu este real”

„Asta este deranjant. Aceasta este direcția în care AI nu ar trebui să meargă... wow”, a scris o persoană ca răspuns la imaginile cu modelul AI de pe X/Twitter.

„Grozav. Noul standard de frumusețe va fi, la propriu, de neatins pentru că nu este real”, a remarcat un alt utilizator de social media.

Alții au fost mai optimiști cu privire la utilizarea AI: „Viitorul este aici. Necesită mai puțin timp și este mult mai ieftin de realizat”, a scris un susținător.

Modelul Plus Size Felicity Hayward, care lucrează în industria modei de peste un deceniu, a declarat pentru The Independent că este îngrijorată de pierderea locurilor de muncă pentru creativii implicați în ședințele foto ale modelelor, inclusiv make-up și hair artist, scenografi, asistenți și catering.

Hayward a declarat că decizia Vogue de a include anunțul a fost descurajantă, adăugând că se teme că practica ar putea submina anii de muncă pentru o mai mare diversitate în industria modei.

Reacția negativă a abonaților Vogue

În câteva ore de la lansarea numărului de august, rețelele de socializare s-au aprins. Abonații vechi au anunțat anularea abonamentelor, forumurile digitale au fost animate de neîncrederea și indignarea cititorilor care s-au simțit cumva păcăliți de această metodă de creare a imaginilor.

Chiar și apărătorii înrăiți ai progresului tehnologic au ajuns să pună la îndoială compromisul dintre eficiență și autenticitate. Într-o industrie care se bazează pe povestirea prin chipuri, gesturi și momente, oricât de „îngrijite” sau manipulate, experimentul Vogue a pus o întrebare dură: pot pixelii perfect redate să înlocuiască vreodată pulsul imperfect al vieții „reale”?

Oamenii sau tehnologia în prim-plan?

În esența sa, răspândirea Vogue-Guess a forțat o întrebare fundamentală: atunci când un model generat de AI perfect pozat înlocuiește un model viu, care respiră, ce pierdem? Pe rețelele de socializare și pe forumurile din industrie, reacția a fost viscerală. Modelele și susținătorii lor au tras un semnal de alarmă cu privire la mijloacele de subzistență care atârnă în balanță.

Dr. Jade McSorley, șeful departamentului de schimb de cunoștințe de la Centrul pentru modă durabilă, a declarat pentru Forbes: „Nu pot să nu mă întreb cine beneficiază cu adevărat de acest lucru. Este aceasta doar o altă modalitate prin care mărcile vând mai multe articole? Ca persoană care a fost model pentru companii de comerț electronic, personalitatea pe care o aduci imaginilor este brusc diminuată, alături de procesul spontan, co-creativ pe care îl avem cu întreaga echipă de creație (care va fi afectată cu toții).”

Controversa vine după ce OpenAI și editorul Vogue, Condé Nast, au anunțat un parteneriat multianual care permite conținutului revistei să apară în rezultatele căutărilor ChatGPT.

CEO-ul Condé Nast, Roger Lynch, a declarat într-un e-mail raportat de New York Times că a fost „crucial” pentru editor să „întâlnească publicul acolo unde se află și să îmbrățișeze noile tehnologii”.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close