Antena 3 CNN Life Știinţă O nouă gaură în stratul de ozon, descoperită la Tropice. Suprafaţa este de şapte ori mai mare decât cea de la Polul Sud

O gaură în stratul de ozon, de șapte ori mai mare decât cea din Antarctica, a fost identificată deasupra regiunilor tropicale. Descoperirea este un motiv de îngrijorare globală, avertizează cercetătorii.

Sursa foto: Pixabay | Quimono
de Ioana Mircea    |    06 Iul 2022   •   11:43

Descoperirea alarmantă reiese dintr-un studiu realizat de oamenii de știință de la Universitatea din Waterloo, Ontario, Canada, publicat în revista American Institute of Physics Advances.

"Existența găurii de ozon tropical poate provoca o mare îngrijorare la nivel mondial. Scăderea stratului de ozon poate duce la creșterea radiației UV la nivelul solului. Acest lucru creşte consiferabil riscul de cancer de piele și cataractă precum și slăbirea sistemului imunitar, scăderea productivității agricole și de asemenea, afectează organismele și ecosistemele acvatice sensibile", a menţionat cercetătorul Qing-Bin Lu, în publicaţia Sicence Daily.

Gaura de ozon, regăsită deasupra tropicelor este prezentă pe parcursul întregului an. Aceasta este definită ca o zonă în care pierderea de ozon este mai mare de 25%, în comparație cu regiunile considerate stabile.

Ca și în cazul găurii de ozon polar, se constată că aproximativ 80% din valoarea normală a ozonului este epuizată în centrul găurii de ozon tropical.

"Tropicele constituie jumătate din suprafața planetei și găzduiesc aproximativ jumătate din populația lumii", a avertizat Lu.

El a mai spus că această descoperire se poate dovedi crucială pentru o mai bună înțelegere a schimbărilor climatice globale.

Noua gaură din stratul de ozon, pericol uriaş pentru oameni

Observația cercetătorului asupra găurii de ozon vine ca o surpriză pentru colegii săi din comunitatea științifică, deoarece nu a fost prezisă de modelele fotochimice convenționale.

Rapoartele preliminare arată că nivelurile de epuizare a stratului de ozon din regiunile ecuatoriale pun deja în pericol populații mari, iar radiația UV asociată care ajunge în aceste regiuni este mult mai mare decât se aștepta.

La mijlocul anilor 1970, cercetările atmosferice au sugerat că stratul de ozon, care absoarbe cea mai mare parte din radiația ultravioletă a soarelui, ar putea fi epuizat din cauza substanțelor chimice industriale.

Deși interzicerea acestora a ajutat la încetinirea epuizării stratului de ozon, dovezile sugerează că epuizarea a persistat.

Serviciul european arată că, deși stratul de ozon prezintă semne de recuperare, refacerea sa nu va fi completă până în anii 2060 - 2070.

Motivul principal este că eliminarea treptată clorofluorocarburilor (CFC) care distrug stratul de ozon este un proces de durată.

Lu a spus că găurile de ozon tropical și polar joacă un rol major în răcirea și reglarea temperaturilor stratosferice, reflectând formarea a trei "găuri de temperatură" în stratosfera globală.

Descoperirea lui Lu se bazează pe studiile anterioare ale mecanismului de epuizare a stratului de ozon, pe care el și colegii săi l-au propus inițial acum aproximativ două decenii.

"Prezenta descoperire necesită studii suplimentare cu atenție asupra epuizării stratului de ozon, asupra schimbării radiațiilor UV, a riscurilor crescute de cancer și a altor efecte negative asupra sănătății și ecosistemelor din regiunile tropicale", a completat Lu.

Subiecte în articol: gaura de ozon tropice
Ploile și vijeliile se extind chiar înainte de Paște!