Desi anxietatea pasagerilor ar putea crește, un nou design la bordul unei aeronave mici încearcă să redefinească viitorul zborului din perspectiva siguranței. Producătorul de aeronave Cirrus a lansat primul sistem autonom de siguranță aprobat de Administrația Federală a Aviației (FAA) pentru un avion cu un singur motor cu piston. Acesta se numește "Safe Return" (Întoarcere sigură) și este un buton roșu. Cirrus a certificat pentru prima dată sistemul Safe Return în avionul său Vision Jet, mai mare și mai costisitor, în august 2020, scrie CNN.
Totuşi, cum poate un avion să aterizeze singur? Modul de funcționare este simplu. Decolarea se desfășoară normal, iar în aer, comportamentul este identic cu al unui avion obișnuit. Dar, să presupunem că intervine o problemă cu pilotul. În acest moment, sistemul Safe Return poate prelua controlul. Se activează prin apăsarea unui buton roșu, amplasat deasupra, ușor accesibil pasagerilor din spate.
O simplă apăsare, iar avionul se va îndrepta automat către cea mai apropiată pistă disponibilă. Controlul asupra aeronavei este preluat complet de sistem.
"Primul lucru pe care îl face este să ia o decizie. Există un algoritm care decide: «Unde ar trebui să mergem?». Practic, face o alegere similară cu cea pe care ar face-o un pilot", a declarat Ben Kowalski, vicepreședinte senior de vânzări și marketing la Cirrus Aircraft.
Există o perioadă de 10 secunde în care pilotul poate anula acționarea sistemului, în cazul unei activări accidentale. Punctele de pilotaj integrate ale avionului analizează tot ce este necesar pentru o aterizare sigură: nivelul combustibilului, condițiile meteo, vântul și alți factori. Controlorii de trafic aerian sunt, de asemenea, alertați în caz de urgență, iar pasagerii au posibilitatea de a comunica cu aceștia, dacă este necesar.
"Prima dată când am activat funcția Safe Return, a fost o experiență în care, pe de o parte, era dificil să cedez controlul, dar pe de altă parte, aveam o încredere deplină în sistem, pentru că am fost implicată în procesul de certificare și în testele de zbor. A fost ca și cum urmăream magia ingineriei în acțiune", a spus Ivy McIver, directoarea executivă a liniei de produse SR Series de la Cirrus Aircraft.
Totul se finalizează prin aterizarea avionului, perfect centrat pe pistă, oprindu-se complet fără nicio intervenție umană. Cirrus, fondată în 1984, se descrie drept lider în domeniul "aviației personale".
"Credem că aviația face lumea mai bună. Suntem părtinitori, desigur, pentru că producem avioane, dar observăm că majoritatea clienților noștri le folosesc pentru afaceri, pentru a-și dezvolta activitatea", a spus Kowalski.
Deși unele persoane utilizează un avion Cirrus în scop personal, majoritatea clienților sunt antreprenori care le folosesc pentru a reduce alte costuri. Acești utilizatori nu sunt neapărat "pasionații tipici de aviație".
"Majoritatea covârșitoare a celor care achiziționează avioane Cirrus în segmentul nostru nu sunt piloți profesioniști. Zboară poate doar de câteva ori pe săptămână, așa că dezvoltăm în permanență cabine de pilotaj și interfețe prietenoase, care să facă zborul mai ușor, mai sigur și mai intuitiv", a mai spus el.
Compania a creat și propriul sistem de parașută pentru întreaga structură a avionului Cirrus, fiind primul sistem de siguranță cu parașută certificat de FAA și oferit standard pe toate aeronavele sale. Acesta permite întregului avion să coboare în siguranță la sol, în caz de urgență.
Viitorul pentru Cirrus este clar: să atragă cât mai mulți oameni către lumea aviației și să le ofere o experiență confortabilă.
"Ceea ce am realizat a fost să luăm o aeronavă cu motor convențional, necontrolată digital sau de un calculator, o aeronavă care reprezintă un punct de plecare în aviație. Oamenii învață să zboare cu acest tip de avion, iar noi producem peste 600 de astfel de aparate anual", a explicat McIver.
"Aviația îi face pe oameni mai productivi și capabili să realizeze mai mult. Cred că vom vedea această convergență în viitorul aviației, pe măsură ce tehnologiile aeronavelor continuă să evolueze în această direcție", a concluzionat Kowalski.