×
Antena 3 S.A. utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată pe www.antena3.ro. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.antena3.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.Antena3.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Fii alături de noi!

Acest ROMÂN a stat în spatele primului om care a păşit pe Lună. Americanii s-au plecat în faţa lui, românii l-au uitat

de   •  
Acest ROMÂN a stat în spatele primului om care a păşit pe Lună. Americanii s-au plecat în faţa lui, românii l-au uitat 442
Nu trebuie să ne temem de nimic, decât de a uita. Prinşi într-un vârtej al problemelor omitem multe lucruri frumoase care se întâmplă în jurul nostru, sau trecem cu vederea persoanele care ne-ar putea schimba viaţa.

Pentru că dorim să readucem în lumina prezentului legendele uitate ale României, v-am prezentat poveştile extraordinare ale unor români de excepţie. Ieri ne-a fermecat românca Ştefania Mărăcineanu, femeia care şi-a dedicat toată viaţa fizicii şi chimiei.

Astăzi îl aducem în faţă pe inginerul Gheorghe Botezatu - el este omul care a calculat posibilele traiectorii Pământ-Lună, fiind folosite la pregătirea programelor Apollo, şi a inventat unul dintre primele elicoptere din lume.

Gheorghe Botezatu s-a născut la Iaşi în 1883, într-o familie de intelectuali. După absolvirea Liceului Internat din oraşul natal a plecat să studieze în Rusia, la Petrograd. Acolo a urmat în paralel Facultatea de Matematică şi Ştiinţele Tehnice, obţinând atât titlul de licenţiat în matematică, precum şi cel de inginer mecanic.

Pentru a înţelege opera lui ştiinţifică, trebuie să apelăm la momentul de referinţă pentru omenire şi în special pentru aviaţie, Montesson, 18 martie 1906, când Traian Vuia a reuşit să ridice aparatul construit de el, mai greu decât aerul, cu mijloacele proprii de bord pe care le-a inventat, şi să zboare.



După terminarea studiilor universitare, tânărul inginer se înscrie la doctorat la Universitatea Sorbona, sub numele de Georges de Bothezat, cu care se va face cunoscut în lumea specialiştilor în construcţii de aeronave de pe întregul glob. Ca îndrumător pentru doctorat l-a avut pe renumitul profesor Paul Painleve (1863-1933), cunoscut om de ştiinţă, prin studiile sale în domeniul mecanicii clasice şi al teoriei relativităţii. Georges de Bothezat a abordat un subiect pentru teza de doctorat din aeronautică: « Etude de la stabilite de l’aeroplane », pe care a prezentat-o cu succes răsunător în 1911.
    
Intors la Iaşi cu titlul de doctor inginer, a obţinut un post de profesor la Universitatea din Iaşi. Pasionat de domeniul aviaţiei, a efectuat o serie de cercetări fundamentale care i-au adus celebritatea: a elaborat teoria generală a elicei propulsive, bazată pe calcule originale efectuate de el şi a dezvoltat teoria elicopterului.

Preocupările lui s-au îndreptat şi spre aerodinamică. Universitatea din Dayton, statul Ohio din SUA, i-a oferit o catedră şi postul de director al Laboratorului de aeronave. Având la dispoziţie posibilităţile de experimentare şi fondurile necesare, tentat de condiţiile oferite, pleacă în anul 1920 la Dayton, unde va rămâne pentru tot restul vieţii.

Între anii 1921-1922 Gheorghe Botezatu a construi un elicopter proiectat după o concepţie originală. Aparatul realizat de român avea patru elice portante, montate pe un şasiu cruciform de aluminiu. Elicele erau acţionate de un motor rotativ Gnome-Rhone, de 170 CP. Greutatea aparatului era de 1650 kg. Primul zbor al acestui elicopter s-a efectuat la 12 octombrie 1922 la Dayton.

Prof. dr. ing. Gheorghe Botezatu a mai efectuat o serie de cercetări teoretice privind mai multe trasee pentru un vehicul cosmic, care s-ar deplasa pe ruta Terra-Lună. Aceste calcule au fost utilizate de specialiştii de la NASA care au pregătit programele de cercetare pentru spaţiul cosmic.

Gheorghe Botezatu a murit la Dayton în anul 1940. Americanii îl considerp o personalitate de valoare mondială.






sati