Antena 3 CNN Actualitate Social De ce construcția liniei de TGV între București-Budapesta e doar un vis. Cât ar costa proiectul

De ce construcția liniei de TGV între București-Budapesta e doar un vis. Cât ar costa proiectul

De ce construcția liniei de TGV între București-Budapesta e doar un vis. Cât ar costa proiectul
07 Mar 2018   •   18:42

Sunt peste 10 ani de cand au aparut declaratii pe marginea ideii de a construi o linie de mare viteza intre Bucuresti si Budapesta si despre integrarea Romaniei in randul tarilor europene unde trenurile au viteze decente. Marti, subiectul a revenit in actualitate, in conditiile in care in Ungaria trenurile ruleaza in medie cu 80-100 km/h, iar la noi, pe Coridorul IV, lucrarile fac ca vitezele sa fie la jumatate, scrie Hotnews.

In 2007, pe cand ministru al transporturilor era Ludovic Orban, se vorbea despre o colaborare intre Ungaria si Romania in ideea construirii unei linii de mare viteza intre Constanta si Budapesta pentru "a integra cele doua state in sistemul de transport feroviar international de calatori cu trenuri de mare viteza".

Atunci se dadeau termene optimiste pentru finalizare: chiar si 2015, insa nu exista sursa de finantare si nu s-a intamplat nimic. Mai mult, desi in 2011 s-au semnat primele contracte, lucrarile sunt departe de a fi fost terminate pe Coridorul IV intre Sighisoara si Curtici, proiect de 3 miliarde de euro finantat din bani europeni in mare parte. Si aici este vorba de reabilitarea caii ferate pentru ca vitezele sa ajunga la 160 km/h pe unele portiuni, nicicum de vreun TGV.

Construirea unor linii unde trenurile pot rula cu peste 250 km/h este mai scumpa. Pe teren plat cele mai eficiente proiecte au dus costurile la sub 10 milioane euro/km, in timp ce in zonele cele mai complexe, de munte se poate ajunge la 80-100 milioane euro/km, in timp ce o medie rezonabila ar fi undeva pe la 20-40 milioane euro/km.

Un calcul simplu arata ca o linie de mare viteza intre Bucuresti si Budapesta, distanta de 850 km, ar costa in cel mai bun caz 10 miliarde euro.

 

×
Subiecte în articol: budapesta trenuri cai ferate
Parteneri
Ministrul Agriculturii, prima reacție în scandalul puilor vopsiţi
x close